• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Lån med medlåntagare eller utan?

Mnord

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
27 Januari 2013
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
hej! Behöver hjälp, behöver ett lån på 250.000 för att baka in alla mina skulder. Min sambo har gått med på 200.000kr. Jag har en UC på 8.7 procent medans hennes ligger på 1.0 ska hon ensam försöka ta lånet? Hur mycket bättre blir räntan? Samt kan jag skriva nått kontakt sinsemellan så hon kan känna sig trygg? Vad tror/tycker ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
hej! Behöver hjälp, behöver ett lån på 250.000 för att baka in alla mina skulder. Min sambo har gått med på 200.000kr. Jag har en UC på 8.7 procent medans hennes ligger på 1.0 ska hon ensam försöka ta lånet? Hur mycket bättre blir räntan? Samt kan jag skriva nått kontakt sinsemellan så hon kan känna sig trygg? Vad tror/tycker ni?
Du menar att hon ska söka själv eller vara med på ett lån på 200.000? Har du anmärkningar?

Vilka är era inkomster samt synliga lån på UC?
 

Mnord

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
27 Januari 2013
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
Jag har 1 anmärkning går ut 2020 3 förfrågningar, blancolån på 200.000 inkomst 350.000.
Hon har 1 förfrågning, inga lån, inkomst 300.000
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
586
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Om hon tar lånet själv får ni förmodligen bästa räntan. Var finns lånen som ska lösas in? Är det många, mindre belopp kan ni ju lösa in dem utan att behöva redovisa var pengarna kommer ifrån, annars kan det krävas redovisning varifrån du fått pengarna. Det har ju med en striktare bankregel att göra.
Absolut ska ni skriva papper på att hon lånat ut pengarna till dig, typ revers, där det framgår att du betalar av pengar till henne varje månad. Detta måste nog också bevittnas av två andra personer, tror jag. Jag gjorde själv så, lånade av min far, när jag köpte det här "otyget" till skogsbruksfastighet som jag bor i.
 

Mnord

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
27 Januari 2013
Meddelanden
87
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
Om hon tar lånet själv får ni förmodligen bästa räntan. Var finns lånen som ska lösas in? Är det många, mindre belopp kan ni ju lösa in dem utan att behöva redovisa var pengarna kommer ifrån, annars kan det krävas redovisning varifrån du fått pengarna. Det har ju med en striktare bankregel att göra.
Absolut ska ni skriva papper på att hon lånat ut pengarna till dig, typ revers, där det framgår att du betalar av pengar till henne varje månad. Detta måste nog också bevittnas av två andra personer, tror jag. Jag gjorde själv så, lånade av min far, när jag köpte det här "otyget" till skogsbruksfastighet som jag bor i.

2 stycken blancolån på 45 sammanlagt samt två lån utanför UC.. revers får det bli. Min UC ligger på 4.5% nu. Har betalat av ett kreditkort så lär sjunka till nästa månad. Får hålla koll.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 181
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Om hon tar lånet själv får ni förmodligen bästa räntan. Var finns lånen som ska lösas in? Är det många, mindre belopp kan ni ju lösa in dem utan att behöva redovisa var pengarna kommer ifrån, annars kan det krävas redovisning varifrån du fått pengarna. Det har ju med en striktare bankregel att göra.
Absolut ska ni skriva papper på att hon lånat ut pengarna till dig, typ revers, där det framgår att du betalar av pengar till henne varje månad. Detta måste nog också bevittnas av två andra personer, tror jag. Jag gjorde själv så, lånade av min far, när jag köpte det här "otyget" till skogsbruksfastighet som jag bor i.

Kan ju vara värt att notera att hon kan stå utan betalning om du får betalningsproblem, tex sjukskriven utan sjukpenning, separation och arbetslöshet eller att du avlider. Eller för den delen att du söker och får skuldsanering. Då hjälper inte att man skrivit skuldebrev, hon får bara en viss summa, alternativt ingenting, och får betala lånet själv.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
586
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Visst kan det värsta hända, men det är ändå absolut bäst att skriva ett skuldebrev med reverser, om hon ska låna ut pengarna till dig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 181
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Visst kan det värsta hända, men det är ändå absolut bäst att skriva ett skuldebrev med reverser, om hon ska låna ut pengarna till dig.

Vad är ett skuldebrev med reverser? Revers trodde jag var en synonym till skuldebrev?
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
586
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jag kan bara redogöra för mina egna erfarenheter av det här, revers och skuldebrev kan mycket väl vara samma sak men jag är van vid 1800-talsvarianten.

När jag hade så kallade reverser skrevs varje betalning av varje månad (dokumenterades) och signerades. Det var många rader där.
Det fanns också en enskild text, lång som attan, där det framgick tydligt vilket belopp som lånats ut, när det skulle betalas, vilken ränta långivaren skulle erhålla etc.
Det kallades skuldebrev och med dessa dokument hade min far juridiska rättigheter att vid mitt eventuella frånfälle kräva ut sina pengar från mitt dödsbo, så att mina eventuella avkommor inte skulle snuva honom på hans pengar. Skuldebrevet bevittnades av hans advokater, reverserna signerade han själv med signatur och stämpel.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 181
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
Långa texten är nog det som numera kallas villkorsbilaga. Den där avräkningen kan man anteckna på ett skuldebrev, så det är nog samma sak, bara gammalt ord:)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp