1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Lån till fritidshus

Diskussion i 'Bolån' startad av LDR, 4 juli 2017.

Tags: Add Tags
  1. LDR

LDR Gäst

Har fått lånelöfte att köpa ett fritidshus, banken menar på att jag skall ha kontantinsats på 15%. Jag har till kontantinsatsen men då är jag ganska ren på kontot, däremot har jag obelånat permanentboende.

Tänkte ta ut pantbrev på permanentboendet och då slippa betala in en krona till banken borde inte det här fungera? Då blir belåningsgraden på villan cirka 10% och fritidshuset 70%

Jag har pratat med Danske bank, vet inte om de missuppfattade mig eller att jag pratade med någon inkompetent de verkar väldigt fyrkantiga Kontantinsatsen ska in 15% upprepade de som en papegoja

Det borde ju vara samma sak om jag belånar permanentboendet med 10% och att det blir min kontantinsats? Håller mig en bra bit under mitt lånelöfte dessutom.

2. lanaren360

lanaren360 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Trofépoäng:
    52
    Ja, det ska gå.

Ta lån på huset till kontantinsats.

3. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    402
    Trofépoäng:
    567
    Nu vet jag ju inte vilka summor vi pratar om här, men skulle du inte kunna belåna villan till, säg, 50% och köpa fritidshuset kontant? Så får du bara ett bolån att amortera på...

4. LDR

LDR Gäst

Vill helst ta ut minimalt med pantbrev. Stör mig nåt ofantligt på att de tar 2% av beloppet,
    ren stöld. Använder hellre de pengarna på att amortera isåfall.

5. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    495
    Trofépoäng:
    627
    Borde inte vara ett problem

6. LDR

LDR Gäst

Får ringa en annan handläggare som har bättre koll, denna personen tjatade om rena pengar om och om igen och verkade inte lyssna på mig.
    Sen vet jag inte om de kanske har flexibilitet när det gäller amorterandet om de kan se att det är två objekt under 50% belåning totalt eller om de räknar varje "enhet" för sig när det kommer till amorteringskrav.

7. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    495
    Trofépoäng:
    627
    Amrorteringskravet är per enhet och det är nog rätt att se det så och inte slå ihop. Skulle kunna ge märkliga konsekvenser vid försäljningar mm annars.

Låna upp de sär 10 15% hos sbab eller så då, då har du cashen och danske blev snuvad på en del av affären

8. LDR

LDR Gäst

OK misstänkte att det var så. Vore skönast att slippa amortera investera på annat dock, blir lite märkligt att ha mer än 90% av tillgångarna i bostäder. Men så är det väl för de flesta.

Dela sidan