• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Låna till bil eller vänta

Slösarn

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
30 Mars 2017
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Hej! Ska snart bli pappa och skulle verkligen behöva en bil, dels för familjeutflykter men också för att jag sparar 2h varje dag i resväg, och det kan ju vara bra att ta sig hem snabbt om min gravida sambo skulle bli akut dålig.

Har i nuläget inkomst på 352k, 7 FF varav tre försvinner i september. Vid årsskiftet är alla FF borta. Inga anmärkningar.

10k i blancolån och ett maxat kreditkort på 20k.
Kreditbetyg 5,8%.

Tror ni jag har någon chans till lån på ca 100k med ett maxat kreditkort? Eller bör jag vänta till september då jag kommer ner till 4 FF samt betalat av kreditkortet (har en bonus 20k som jobbet inte betalar ut förrän september).

Förstår självklart att chansen till lån och schysst ränta blir mycket högre i september, men bilen behöver jag nu.

Är det bara dumt att söka nu?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
D

Dreko

Gäst
Poäng: 0
Allt tyder på att du bör vänta tills september eller faktiskt helt avstå att låna.

Du behöver inte bilen

Du behöver inte en dyr bil

Du behöver inte låna för den

Spar och köp och det kommer fortfarande vara en usel affär.
 

Slösarn

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
30 Mars 2017
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Förstår helt och hållet att bilköp alltid är en dålig affär. Handlar väl om prioriteringar, jag föredrar friheten med att slippa kollektivtrafiken samt tidsbesparingen, 2h om dagen är ganska mycket ändå.

Så bilköpet blir av, frågan är bara när. Fast jag kanske ska vänta till september ändå, vill inte ha en ränta över 6%.
 

Slösarn

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
30 Mars 2017
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
14
Poäng
42
Alternativet till att vänta till september är att söka lån nu och lösa både kreditkortet och blancolånet (med effektiv ränta på 24%!!) samtidigt.

Undra om ica banken som jag har kreditkortet hos går med på att lösa deras kreditkort med ett lån hos dem själva... de förlorar ju ränteintäkter på det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Ett billån är nog lugnt men du behöver 20% cash då
 
D

Dreko

Gäst
Poäng: 0
Har du 20 000 för ditt tänkta 100k lån är det vettigare att köpa en begagnad bil kontant för 20 k
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Har du 20 000 för ditt tänkta 100k lån är det vettigare att köpa en begagnad bil kontant för 20 k

Potentiellt sant, men sannolikheten att man måste lägga massa pengar på service och reparationer på 20k-bilen är ju betydligt högre än den dyrare även om inga garantier finns. Har man en nyfödd i familjen kanske man också vill prioritera säkerheten en modernare bil kan erbjuda.
 

Lea31

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
419
Mottagna reaktioner
186
Poäng
367
Varför kör du inte leasing då? Slipper betala en stor summa på en gång å du får välja exakt hur du vill ha bilen, å service igår. De enda du betalar e bensin. Inne på min andra leasingbil nu och jätte bekvämt efter 36 månader att bara byta å välja ny bil med den färg å inredning man vill ha. Tror jag betalar 2780kr i månaden.
 
D

Dreko

Gäst
Poäng: 0
Potentiellt sant, men sannolikheten att man måste lägga massa pengar på service och reparationer på 20k-bilen är ju betydligt högre än den dyrare även om inga garantier finns. Har man en nyfödd i familjen kanske man också vill prioritera säkerheten en modernare bil kan erbjuda.

En s80, v70 eller 9-5 från 2000 lär vara rätt ok att krocka med, alla bilar går sönder, även 100k bilar som ju är en billig beg bil eg.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp