• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Låna upp på bostad - anmärkningar (Swedbank)

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Hade fått ett meddelande från Swedbank också om att vi har amorterat för lite sen efter amorteringsfriheten man fick under pandemin.. så nu skulle dom lägga på ytterligare 4000 from slutet av mars.. nu vill jag verkligen förhandla om bolånet :/

Hur då för lite?
Vilket villkor hakade dom upp det på?

Är lånen ni har bundna?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Hur då för lite?
Vilket villkor hakade dom upp det på?

Är lånen ni har bundna?
Jag har 3 olika bolån. När vår tid var kommen för att binda räntan (binder 1 år i taget) så hade även möjligheten till amorteringsfritt löpt ut (det var väl i typ slutet av augusti eller så?) då kunde jag välja 0kr i amortering på 2 av lånen och 1% amortering på det 3 lånet.. vilket jag självklart valde… men det var tydligen för lite nu när vi blivit ”granskade” så nu måste jag betala en slant på de andra 2 också… och lånen är bundna i ett år alltså fram till september….
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Jag har 3 olika bolån. När vår tid var kommen för att binda räntan (binder 1 år i taget) så hade även möjligheten till amorteringsfritt löpt ut (det var väl i typ slutet av augusti eller så?) då kunde jag välja 0kr i amortering på 2 av lånen och 1% amortering på det 3 lånet.. vilket jag självklart valde… men det var tydligen för lite nu när vi blivit ”granskade” så nu måste jag betala en slant på de andra 2 också… och lånen är bundna i ett år alltså fram till september….
Såhär stod det

Efter perioden av er amorteringsbefrielse har banken utfört en granskning för att säkerställa att alla med bolån amorterar i nivå med amorteringskravet. Vi har upptäckt att två av era bolån ej lagts in för amortering igen, det har vi nu rättat till from 20220328 enl följande:
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Jag har 3 olika bolån. När vår tid var kommen för att binda räntan (binder 1 år i taget) så hade även möjligheten till amorteringsfritt löpt ut (det var väl i typ slutet av augusti eller så?) då kunde jag välja 0kr i amortering på 2 av lånen och 1% amortering på det 3 lånet.. vilket jag självklart valde… men det var tydligen för lite nu när vi blivit ”granskade” så nu måste jag betala en slant på de andra 2 också… och lånen är bundna i ett år alltså fram till september….

Förstår.

Bankens taktik med att olika bindningstid är bra har fått effekt här, innebär i praktiken att ni inte kan flytta lånen då det hela tiden finns bindningstid kvar på någon del
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Förstår.

Bankens taktik med att olika bindningstid är bra har fått effekt här, innebär i praktiken att ni inte kan flytta lånen då det hela tiden finns bindningstid kvar på någon del
Bindningstiden är inte ändrat på något av lånen utan det är bara att man har justerat dit beloppen för amortering..

Får försöka tänka på att amortering är ett sparande och inte en kostnad ;)
 

Mosee

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
21 Mars 2022
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Försäljare*
Det handlar inte om förfrågan, det handlar om att ett avslagsbeslut hos banken kan innebära spärr helt ett tag, bara pga tidigare avslag.
Har ni bra villkor? Annars är det ofta lönsamt att söka hos annan bank för att pressa ner räntor. Sbab har ju rätt lågt i utgångsläget
Ett avslag ena dagen beryder inte avslag igen nästa dag
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Läste nu på Swedbank hemsida att om man ska utöka lån på bostad så ska det gå till till renovering, om eller tillbyggnad……..

Någon som bakat in blanco i bolån hos Swedbank? Vårt blanco har ju gått till renovering….
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp