• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånelöfte blev ej beviljat bolån - Bluestep / Nordax?

K

Kjedjan

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Jaha med lånelöften från Swedbank och Nordea trodde vi att vi hade allt klart när vi vann en budgivning men där tog det stopp. Swedbank nekade tillika Nordea. För dålig kreditvärdighet löd anledningen. Lånelöfte med samma villkor var ju godkänt? Flera samtal för att försäkra sig om att det såg OK ut, trots höga blancolån innan budgivning? Ja det såg bra ut, buda och sök. Lycka till!

Men så sökte vi bolån som man blev tillsagd och då var det för dålig kreditvärdighet. För mycket för frågningar och skulder. Förklarat förtvivlat att det har samlats lån och fått ner månadskostnader. Våra kalkyler håller en högre ränta över 7%. Spelade ingen roll tydligen. Inte med de andra storbankerna heller.

Då har vi Nordax och Bluestep. Det är en jordbruksfastighet. Är det kört redan där? Vad beviljar dessa två banker? Vi tjänar båda över medellön och har, efter ränta på 10%, ca 11k kvar i månaden efter _alla_ utgifter. Som vi överdrivit med några tusen kronor. 750 000 blanco. 550 på mig, 200 gemensamt. 28/38k i månaden innan skatt i inkomst.

Fy fan vad piss. Varför beviljas lånelöften ens? Hoppas på positiva svar här. Vi vill ha denna bostaden. Vi överlever utan. Men, drömmen går i kras.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rembrandt

Kunnig medlem
Poäng: 227
Blev medlem
2 Juli 2014
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
79
Poäng
227
Kolla även med Marginalen. De har tråkigt hög ränta men kan ju lösas efter något år och då ev. flytta lån till bättre bank.
Hoppas det löser sig!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Länsförsäkringar bank belönar även jordbruksfastigheter
 

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Hej,

Jaha med lånelöften från Swedbank och Nordea trodde vi att vi hade allt klart när vi vann en budgivning men där tog det stopp. Swedbank nekade tillika Nordea. För dålig kreditvärdighet löd anledningen. Lånelöfte med samma villkor var ju godkänt? Flera samtal för att försäkra sig om att det såg OK ut, trots höga blancolån innan budgivning? Ja det såg bra ut, buda och sök. Lycka till!

Men så sökte vi bolån som man blev tillsagd och då var det för dålig kreditvärdighet. För mycket för frågningar och skulder. Förklarat förtvivlat att det har samlats lån och fått ner månadskostnader. Våra kalkyler håller en högre ränta över 7%. Spelade ingen roll tydligen. Inte med de andra storbankerna heller.

Då har vi Nordax och Bluestep. Det är en jordbruksfastighet. Är det kört redan där? Vad beviljar dessa två banker? Vi tjänar båda över medellön och har, efter ränta på 10%, ca 11k kvar i månaden efter _alla_ utgifter. Som vi överdrivit med några tusen kronor. 750 000 blanco. 550 på mig, 200 gemensamt. 28/38k i månaden innan skatt i inkomst.

Fy fan vad piss. Varför beviljas lånelöften ens? Hoppas på positiva svar här. Vi vill ha denna bostaden. Vi överlever utan. Men, drömmen går i kras.
Tråkigt med ett löfte som sedan blir ett nej. Enda gången jag råkat ut för det var med Komplett bank, måste ju vara någon på banken som gjort fel när det slutar så
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Gjorde Nordea en upplysning på er innan budgivning i samband med att ni fick lånelöftet som dom sa okej på för att sen back7a?
 

Finsliparn

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
20 Januari 2020
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Låter jättelustigt. Enligt Nordeas villkor för lånelöfte så finns det 3 saker som gör att de kan neka ett lånelöfte i efterhand.

Om era ekonomiska förhållanden ändras sedan ansökan

Om ni inte klarar "känn din kund" proceduren

Om ni lagt ett bud som är orimligt högt

Hör av dig till Nordea om detta och påvisa deras egna villkor.

https://www.nordea.se/Images/154-13749/lanelofte-allmanna-villkor.pdf
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Hej,

Jaha med lånelöften från Swedbank och Nordea trodde vi att vi hade allt klart när vi vann en budgivning men där tog det stopp. Swedbank nekade tillika Nordea. För dålig kreditvärdighet löd anledningen. Lånelöfte med samma villkor var ju godkänt? Flera samtal för att försäkra sig om att det såg OK ut, trots höga blancolån innan budgivning? Ja det såg bra ut, buda och sök. Lycka till!

Men så sökte vi bolån som man blev tillsagd och då var det för dålig kreditvärdighet. För mycket för frågningar och skulder. Förklarat förtvivlat att det har samlats lån och fått ner månadskostnader. Våra kalkyler håller en högre ränta över 7%. Spelade ingen roll tydligen. Inte med de andra storbankerna heller.

Då har vi Nordax och Bluestep. Det är en jordbruksfastighet. Är det kört redan där? Vad beviljar dessa två banker? Vi tjänar båda över medellön och har, efter ränta på 10%, ca 11k kvar i månaden efter _alla_ utgifter. Som vi överdrivit med några tusen kronor. 750 000 blanco. 550 på mig, 200 gemensamt. 28/38k i månaden innan skatt i inkomst.

Fy fan vad piss. Varför beviljas lånelöften ens? Hoppas på positiva svar här. Vi vill ha denna bostaden. Vi överlever utan. Men, drömmen går i kras.
Du kan ha svaret i att det är en jordbruksfastighet. Gällde lånelöftet för det? Har ni minst 25% kontant (vilket krävs för fastighet med typkod 120). Har ni kollat med landshypotek?
 
K

Kjedjan

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Ja UC gjordes innan lånelöfte beviljats. Sen en ny UC igen och då ett nej. Inga nya lån tagna.

25% handpenning har varken banken eller mäklaren nämnt. Stämmer verkligen det?

Alla banker vill ha mig ur ekvationen då jag har för höga skulder och menar att min sambo ska söka själv. Det haglar förfrågningar och betyget blir ju bara sämre. Automatiserade banker säger nej.

Länsförsäkringar säger att vi behöver hyvla ner den gemensamma skulden till 200 det har vi gjort. Nordea sa samma sak och vill ha bevis. Problemet är ju att samtliga kalkyler inte klarar av att hon står själv på lånet efter räntehöjning. Men i själva verket har vi en bra månadsbudget (såklart sämre än om jag hade varit skuldfri).

Ska kika på Marginalen. Hypoteket ville väl ha 25% tror jag.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Hej,

Ja UC gjordes innan lånelöfte beviljats. Sen en ny UC igen och då ett nej. Inga nya lån tagna.

25% handpenning har varken banken eller mäklaren nämnt. Stämmer verkligen det?

Alla banker vill ha mig ur ekvationen då jag har för höga skulder och menar att min sambo ska söka själv. Det haglar förfrågningar och betyget blir ju bara sämre. Automatiserade banker säger nej.

Länsförsäkringar säger att vi behöver hyvla ner den gemensamma skulden till 200 det har vi gjort. Nordea sa samma sak och vill ha bevis. Problemet är ju att samtliga kalkyler inte klarar av att hon står själv på lånet efter räntehöjning. Men i själva verket har vi en bra månadsbudget (såklart sämre än om jag hade varit skuldfri).

Ska kika på Marginalen. Hypoteket ville väl ha 25% tror jag.
Jag har nyligen kollat upp detta för att jag i framtiden vill köpa en jordbruksfastighet. Bottenlån till jordbruksfastighet får man upp till 75% (vissa ger bara upp till 70%). Hos vissa banker får man låna resterande 10% med andra villkor om man har ekonomi för det. Har inte sett en enda bank där man kan söka lånelöfte för jordbruksfastighet direkt, utan man ombeds kontakta dem personligen då. Hade ni ett vanligt lånelöfte och inte har nämnt något om jordbruksfastighet förstår jag att de kan säga nej i skarpt läge då det inte längre är samma förutsättningar.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Har ni skrivit kontraktet? Har ni klausul att köpet villkoras med att lånet går igenom? Den sitsen hamnade jag i och hoppas verkligen att ni slipper det! Hade lånelöften ensam, men så kom jag och särbon på att vi skulle flytta ihop och då köpa tillsammans så vi skrev på kontraktet båda två. (Ingen låneklausul för jag hade ju lånelöfte). Sen blev det tvärstopp för banken (SBAB) godkände inte honom pga anmärkning (som jag inte visste om). Pratade med banken och det var de som berättade om anmärkningarna. Sa att men då tar vi bort honom och jag köper själv, det var ju OK? Men då sa de att nej, det går ju inte för nu visste de ju att han skulle flytta in. Så följde en vild jakt på bolån ensam någon annanstans men fick till svar överallt att kalkylen inte går ihop. Ringde Bluestep och fick höra deras horribla villkor (samt krav på 25% insats) så de fick inte ens ta en uc på mig. Gjorde ett sista desperat försök på SBAB och plötsligt sa de OK om jag skickade in kontrakt, anställningsbevis, lönespecar och säkert lite till. Det blev några svängar till med telefonsamtal med dem och papper som skulle scannas och skickas (kontraktet igen, ett intyg från min arbetsgivare att min provanställning skulle övergå till fast). Detta tog ju lite tid så tillträdet blev försenat och jag fick dessutom betala skadestånd till säljaren. Vill aldrig vara med om detta igen!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp