Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Löneutmätning - arbetsgivare...

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Kimsan72, 4 juli 2018.

1. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    515
    Trofépoäng:
    536
    Som flertalet här ute känner till, så står jag på ruinens brant. Jag tvingades släppa taget gällande min skuldsituation för ca. 2-3 månader sedan då jag kände att jag uttryckligen höll på att förgås av ångest, vanmakt, sorg, etc etc...

Jag är nu bara månad/månader iväg från att tvingas in i löneutmätning... Jag känner, rent generellt, att jag mår rätt bra i beslutet över att "släppa mina skulder", men detta med utmätning skapar ett enormt ångest påslag... Jag är helt enkelt livrädd för vad min arbetsgivare skall tycka, tänka och om en löneutmätning kan generera i någon form av bestraffning (nedgradering) rent arbetsmässigt.

Jag har ju ett rätt krävande arbete där jag ansvarar för en större fastighets porfölj med budgetansvar, underhållsansvar, uthyrningsansvar etc etc...

Jag är känd för att vara en jäkligt tuff (skinn på näsan) kvinna i mitt arbete, men är livrädd för att jag kommer förändras...att jag kommer bli introvärt, rädd och gå runt med mössan i handen på mitt arbete pga. rädslan för att många kommer få reda på min utmätning och kanske då istället ändrar sin uppfattning om mig...att dom iställte kommer se ner på mig...

Jag vet verkligen inte hur jag ska tackla detta...så kära Ni som har haft löneutmätning eller har pågående löneutmätning...BERÄTTA för mig hur Ni upplevde detta...
    Har någon av kunnat byta arbete under pågående löneutmätning, eller vill ingen arbetsgivare anställa någon som står under löneutmätning?

2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 682
    Trofépoäng:
    1 027
    Egen erfarenhet har jag inte, bara mängder med andrahandsinfon, duger det?

Kimsan72 gillar detta.
  3. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    515
    Trofépoäng:
    536
    Just hit me with all that you got... :) :) Tar tacksamt emot all info jag kan få... :)

4. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    983
    Trofépoäng:
    797
    Är lönekontoret på samma ställe där du är stationerad eller har ni det i Malmö?
    För mig var det ganska lugnt då alla löner sköttes ifrån Stockholm så varesej chefer eller kollegor fick reda på att jag hade utmätning på den tiden det var aktuellt för undertecknad.

Katarina1974 och Kimsan72 gillar detta.
  5. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    515
    Trofépoäng:
    536
    Nä, vårt huvudkontor ligger i Stockholm. Vi är ett stort bolag, men när KF skickar förfrågan till min arbetsgivare, så görs väll det brev vägen och alla brev öppnas av receptionen och jag kan inte tänka mig att dom har tystnadsplikt... :(

6. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    983
    Trofépoäng:
    797
    Så är det exakt hos oss också, det upplägget. Men KFM kontaktade inte någon av mina chefer eller dylikt utan det gick upp till Stockholm och ingen av mina chefer visste om det.

Kimsan72 gillar detta.
  7. Lize

Lize V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    643
    Trofépoäng:
    617
    Hos oss får inte receptionen öppna brev från KFM, de ska lämnas direkt till lönekontoret oöppnade.

Skogsmulle, Kash, Lasseman och 1 annan gillar detta.
  8. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    78
    Trofépoäng:
    207
    Har ingen erfarenhet själv av detta men löneutmätning ska absolut inte påverka dig eller ditt jobb, från arbetsgivarens synvinkel. Tror du på något sätt detta skulle komma ut från arbetsgivaren till dina arbetskamrater?
    Några av mina anställda hade löneutmätning. Kan säga att jag blev livrädd första gången jag fick ett brev från KF tills jag öppnade och såg att det gällde löneutmätning på en av mina anställda. Loggade in på deras hemsida och fyllde i. Detta kom ALDRIG ut till någon annan. Påverkade inte alls anställden eller hur jag såg på personen. Jag pratade dock med personen och berättade om läget.

Kash, Släpptallt, Lize och 1 annan gillar detta.
  9. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 682
    Trofépoäng:
    1 027
    Det har varierat, för de flesta är det inget arbetsgivaren brytt sig i.

Men skalan har gått från att arbetsgivaren löst skulderna åt gäldenären och dom löst det med något eget avdrag till att personen fått ultimatum om att lösa situationen eller bli av med jobbet.

Även finns arbetsgivare som försökt sätta sig över kfs beslut, dra mindre eller inte alls för att arbetstagaren ska bli glad (antar jag). Dom arbetsgivarna brukar bli ljummet nöjd när dom får ett betalkrav på det som skulle ha redovisats till kfm, och i vissa fall gått så långt att bolaget i sig hamnat i indrivning och fått utmätning på sina bankkonton.

Offtopic så har även arbetsgivare ringt och skällt på oss ( !! ) för att gäldenärer ssgt upp sig i sitt missnöje över löneutmätning.

10. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P

Mottagna gillanden:
    515
    Trofépoäng:
    536
    ...men vad Du säger här ovan är alltså att Du har hört att vissa arbetsgivare har blivit så förgymmad på den anställde och gett vederbörande ett ultimatum om att antingen reglera sina skulder eller off she/he goes... ?!

Dela sidan