Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Profilkredit - 25 000 kr, nu utan UC!
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Löneutmätning, börjar dom ändå att utmäta min lön?

Diskussion i 'Hjälp!' startad av bachunin, 3 januari 2020.

1. bachunin

bachunin Medlem - Trofépoäng: 1

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Hej, är nyligen frigiven från ett längre fängelsestraff. I samband med frigivningen landade jag ett jobb. Jag ringde då KFM och bad om att få göra en avbetalningsplan (i och med att jag har skuld hos dem, dock endast 83.000), de hävdade att några sådana avbetalningsplaner görs inte utan de utmäter min lön. Men nu till själva frågan, det verkar ju som att man hinner med 2-3 löner innan dom är klara med utredning samt börjar utmäta min lön. Så om jag nu får in 20 efter skatt och pyntar in 10-12 tusen i månaden självmant till KFM, börjar dom ändå att utmäta min lön?

2. Floppen

Floppen Kunnig medlem - Trofépoäng: 317

Mottagna gillanden:
    164
    Trofépoäng:
    317
    Kan du inte kontakta den/dem som skickat skulden till KFM och avtala en betalningsplan med den/dem? Då kommer du ju bort från KFM och slipper eventuell utmätning.

3. bachunin

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Det är blandade skulder, visserligen är 3 av dom till brottsoffer i olika mål där jag är GM. Ett är dock ett förverkande av brottsutbyte på 50 000, den skall Polismyndigheten ha. Nu är förvisso min kontakt med dessa något ansträngd men jag tvivlar på att dom är sugna på en ekonomisk uppgörelse! (Polismyndigheten alltså, brottsoffren kanske är värda att kontakta?) Mvh

4. Floppen

Mottagna gillanden:
    164
    Trofépoäng:
    317
    Så du skall betala pengar till myndigheten för ett förverkande av brottsutbyte? Borde inte de pengarna tagits i beslag under utredningen och således redan avhänts dig? Vad bestod brottsutbytet i? Vinst från narkotikaförsäljning?

Jag är dessvärre tämligen säker på att du inte får till en betalningsplan med myndigheten. Den skulden kommer nog tyvärr kvarstanna hos KFM tills dess den är betald. Då blir det väl naturligt att låta skulderna till brottsoffren också gå den vägen eftersom det blir svårt för dig att betala dem vid sidan av utmätningen. Du måste ju kunna leva också. För övrigt tycker jag det är gott att du kommit på banan och vill göra rätt för dig! Bra där!

bachunin gillar detta.
  5. bachunin

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    De beslagtog kontanter av mig vid gripandet som förverkades och räknades således inte av någonting av mina tidigare skulder, 50 000 var utöver en dom på 7 år, vinst på narkotika ja. Känner att jag börjar bli för gammal för att hålla på med detta och tycker således också att det är dags att börja ordna upp oredan. Nu är det inga stora summor det handlar om, blev dock förvånad över responsen angående betalningsplan med KFM, om jag betalar en någorlunda hög summa i förhållande till min inkomst självmant, borde man inte ha någon form av pardon eller överseende? Det står på hemsidan att utmätning görs när man inte KAN betala. Jag både kan och vill. Det känns lite som ett brottsoffer som ger upp sina ägodelar för rånaren men rånaren väljer i varje fall att använda "hårdhandskarna".

6. KassaKon

KassaKon V.I.P - Trofépoäng: 557

Mottagna gillanden:
    533
    Trofépoäng:
    557
    Det är inte kfm som gör upp om betalningsplanen. De är bara ett myndighetsverktyg för att driva in skulder. Det är ju inte kfm du är skyldig pengar till, det är bara dem du är skyldig som kan gå med på betalningsplaner.

Floppen gillar detta.
  7. Floppen

Mottagna gillanden:
    164
    Trofépoäng:
    317
    Oj... Det var inget dåligt straffvärde må jag säga. Hade du dom 50.000 kronorna i skuld sedan innan? Hänger inte riktigt med på var ifrån summan kommer. De BO som du är skyldiga pengar, hade det med narkotikabrottet att göra?

Jag förstår vad du menar även om liknelsen inte var klockren. Lasseman lär ha järnkoll på det där med betalplaner kontra utmätning.

Bara för att förtydliga... Polisen får enligt lag inte upprätta betalningsplan eller bevilja anstånd med betalning av böter.

Last edited: 3 januari 2020
  8. Floppen

Mottagna gillanden:
    164
    Trofépoäng:
    317
    Och där dök det upp ett ypperligt svar från KassaKon.

9. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 3 257 Moderator

Mottagna gillanden:
    4 562
    Trofépoäng:
    3 257
    Betala så mycket du hinner innan löneutmätningen drar igång, så blir det lidandet lite kortare.

10. Ny2018

Ny2018 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 1 437

Mottagna gillanden:
    2 116
    Trofépoäng:
    1 437
    Fast om skulderna ligger hos KFM och han inte har uppgifter till fordringsägarna så blir det svårt.
    Eller det är möjligt att betala in till KFM en summa varje månad utan att specificera borgenär.?

Dela sidan