• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Kan vara måste kolla upp alla man blir snurrig. Hade 10000kr där och skulden har isåfall ökat till 16500kr:(
Ja min ökade från 20k till 26k :) bara räntan var 2000 kr i månaden helt sjukt ! Men faktiskt lägre dröjsmåls rånat där än den vanliga räntan ! Sjukt !!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Bra om du kan betala av så mycket du kan. Det dröjer nog med betalningsföreläggande just nu tar längre tid än vanligt.
Jag ringde in på några av mina skulder förra veckan och skulle bekräfta att jag tagit emot.
Hon sa då på KFM att dom har jättemycket och en stor ökning skett på skulder.
Jag frågade om att bekräfta med bank id hon sa att det kommer.
För hos oss står postlådor öppna ibland vi får fel post mm hon förstod vad jag menade att det är inte kul om grannar ser eller för tag i breven från KFM.

Konstigt nog har jag inte sett någon info alls om att något ska ske med bankid, men det kanske kommer med det nya systemet för förelägganden som ska införas inom kort. Bankidgrejjen kommer säkert inom några år, så hon hade nog inte fel.:)

Har ökningen skett på skulder så påverkar det ju inte handläggningen av förelägganden, då ett föreläggande tar typ lika lång tid att hantera oavsett belopp. Det är dock kö på olika åtgärder på förelägganden för handläggning..
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Konstigt nog har jag inte sett någon info alls om att något ska ske med bankid, men det kanske kommer med det nya systemet för förelägganden som ska införas inom kort. Bankidgrejjen kommer säkert inom några år, så hon hade nog inte fel.:)

Har ökningen skett på skulder så påverkar det ju inte handläggningen av förelägganden, då ett föreläggande tar typ lika lång tid att hantera oavsett belopp. Det är dock kö på olika åtgärder på förelägganden för handläggning..
blir dock intressant ser hur dom gör med bank id i framtiden , för det är ju väldigt svårt att kräva att alla ska ha bank id att signera eller bekräfta . Så man är nog tvungen att fortsätta att även fortsätta med vanlig post ...
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Konstigt nog har jag inte sett någon info alls om att något ska ske med bankid, men det kanske kommer med det nya systemet för förelägganden som ska införas inom kort. Bankidgrejjen kommer säkert inom några år, så hon hade nog inte fel.:)

Har ökningen skett på skulder så påverkar det ju inte handläggningen av förelägganden, då ett föreläggande tar typ lika lång tid att hantera oavsett belopp. Det är dock kö på olika åtgärder på förelägganden för handläggning..
Det var jag som frågade lite skamset om dom fått in många ärenden då sa hon detta. Att många hamnat hos dom med mycket skulder så jag var inte ensam
Direkt.
Hon svarade det kommer bank id men ej när. Men naturligtvis bra om det finns alternativ men att möjligheten finns.
Jag själv skulle uppskattta bank id.
Kan inte komma i fel post slipper skicka iväg alla brev.
Bättre koll själv på allt och inte så mycket papper.
Ett snabbt o smidigt sätt tycker jag:)
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
blir dock intressant ser hur dom gör med bank id i framtiden , för det är ju väldigt svårt att kräva att alla ska ha bank id att signera eller bekräfta . Så man är nog tvungen att fortsätta att även fortsätta med vanlig post ...
Tror det kommer finnas som alternativ så småningom.
Nu lämnar man ju in om skulder o utgifter via nätet men alternativ finns ju också att skicka in papper och även skuldsanering går att välja bank id eller papper. Så det blir nog nått sånt i framtiden. Jag själv gillar inte en massa brev o papper;)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
blir dock intressant ser hur dom gör med bank id i framtiden , för det är ju väldigt svårt att kräva att alla ska ha bank id att signera eller bekräfta . Så man är nog tvungen att fortsätta att även fortsätta med vanlig post ...

Nä man får nog anmla sitt intresse för elektronisk post, eller att det körs via kivra eller liknande.
Då gissar jag att man kommer vara delgiven i och med att man öppnar försändelsen, det kan ju korta ner processer lite
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Det var jag som frågade lite skamset om dom fått in många ärenden då sa hon detta. Att många hamnat hos dom med mycket skulder så jag var inte ensam
Direkt.
Hon svarade det kommer bank id men ej när. Men naturligtvis bra om det finns alternativ men att möjligheten finns.
Jag själv skulle uppskattta bank id.
Kan inte komma i fel post slipper skicka iväg alla brev.
Bättre koll själv på allt och inte så mycket papper.
Ett snabbt o smidigt sätt tycker jag:)

Då är jag med. Många som har skulder har det varit väldigt länge, så det är inte något nytt. Totalsumman är rekordstor nu dock enligt pressmeddelande.
 

Humle

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
21 November 2015
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
107
Poäng
297
Nu har jag fått beslut på löneutmätning. Men jag har en fundering då jag har läst om maxbeslut? Hur vet man om det är maxbeslut eller inte?

I mitt beslut står det:
Arbetsgivaren/utbetalaren ska från inkomsten dra av xx xxx kr per månad.
Arbetstagaren/den ersättningsberättigade har rätt att efter avdrag behålla x xxx kr per månad.

Är det ett fast belopp dom drar då eller är det allt över förbehållsbeloppet?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Nä man får nog anmla sitt intresse för elektronisk post, eller att det körs via kivra eller liknande.
Då gissar jag att man kommer vara delgiven i och med att man öppnar försändelsen, det kan ju korta ner processer lite
Då gäller det bara att ta bort myndighets brevlådan eller kivira :) kan lova många kommer göra det för att dryga ut tiden så mycket som möjligt ;)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Nu har jag fått beslut på löneutmätning. Men jag har en fundering då jag har läst om maxbeslut? Hur vet man om det är maxbeslut eller inte?

I mitt beslut står det:
Arbetsgivaren/utbetalaren ska från inkomsten dra av xx xxx kr per månad.
Arbetstagaren/den ersättningsberättigade har rätt att efter avdrag behålla x xxx kr per månad.

Är det ett fast belopp dom drar då eller är det allt över förbehållsbeloppet?

Inte max, då hade bara behållabeloppet stått.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp