• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Ok oanmälda. Det tänkte jag inte på. Nu när allt är på väg att krascha så vart det en grej till att gruva sig över. Inte för att jag har nått av värde utan mest för att det är pinsamt inför familjen.

Lasseman, hur vanligt är oanmälda besök?

Beror på hur olika team jobbar. Jag ska göra ett i morgon.

Man har en skyldighet att lämna upplysningar/uppgifter men om det innefattar självmant eller på förfrågan är inget jag funderar på.

Löneutmätningen, kan det vara så att hennes förfallna skuld endast är 320 kr?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Så i stället skall man hjälpa genom hitta på en lag som inte finns om att vederbörande genast måste kontakta Kronofogden och berätta att de har räknat på för låg inkomst?

Man har ingen som helst skyldighet att underlätta för Kronofogden att driva in pengar. Sedan kan det förstås vara smart att betala av så fort som möjligt, men något säger mig att många inte är så sugna på det, för då hade de väl aldrig hamnat hos Kronofogden från första början...


Där har du fel. Du kan till och med bli häktad om du inte vill uppge uppgifter om egendom.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Då menar du att det är fritt fram och ljuga om sina uppgifter? Ja man väljer ju själv vilken sits man vill sätta sig i

...men jag har ju alltid trott och enligt flertalet här ute, så kontrollerar ju KF med arbetsgivaren vad ens inkomst är, så hur kan det fela typ...?!
Även då så inte fallet verkar vara i just Terrys fall...
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Beror på hur olika team jobbar. Jag ska göra ett i morgon.

Man har en skyldighet att lämna upplysningar/uppgifter men om det innefattar självmant eller på förfrågan är inget jag funderar på.

Löneutmätningen, kan det vara så att hennes förfallna skuld endast är 320 kr?

Ska du göra ett oanmält eller? Är inte risken stor att vederbörande arbetar & om så är fallet, traskar Du över till hens jobb då eller?!
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Jag har i alla fall betalat av alla mina skulder, inklusive ränta och avgifter, utan att behöva få någon rabatt genom skuldsanering eller liknande, så jag tycker nog att jag har gjort rätt för mig. Några betalningsanmärkningar har jag inte fått på snart två år.

Hur går det för dig, om du nu är ett så bra föredöme för den som vill bli skuldfri?

Jag tycker inte om att bli påhoppad bara för att jag försöker att berätta hur saker fungerar. Något har jag nog lärt mig genom åren...
Oavsett om du gjort rätt för dej eller inte, är du inte väldigt trött på alla pengar som går till ränta? Jag är det i varje fall, har betalt miljontals i ränta under årens gång. Nu får det vara slut med det och enda vägen är tyvärr för min del skuldsanering, jag kan betala kapitalbeloppet och en rimlig ränta och bli skuldfri om 5 år, men ingen av mina långivare är villig att sänka räntan, återstår skuldsanering. Jag anser trots det att jag gjort rätt för mej gentemot alla långivare genom all ockerränta jag betalt genom åren, samt att jag betalat mer än vad de flesta tjänar i skatt varje år...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
...men jag har ju alltid trott och enligt flertalet här ute, så kontrollerar ju KF med arbetsgivaren vad ens inkomst är, så hur kan det fela typ...?!
Även då så inte fallet verkar vara i just Terrys fall...

Arbetsgivaren kan ha svarat fel eller så är beslutet begränsat till skuldens storlek.
Kanske är en skuld på 328 kr kvar efter skatten utmätts eller något, då utmäter man 328, tillkommer nya skulder så görs en ändring och beloppet höjs. En del som har massor med småskulder får nya beslut flera gånger i månaden
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Ska du göra ett oanmält eller? Är inte risken stor att vederbörande arbetar & om så är fallet, traskar Du över till hens jobb då eller?!

Ja kag ska göra oanmält. Är en båt det är frågan om och den vet jag ska ut från ett varv i morgon och sjösättas, men då tänkte vi försöka dyka upp och utmäta den innan det blir midsommarseglats.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Finns för övrigt ganska få anledningar att kliva in på jobbet för att utmäta saker.. är väl typ smycken, klocka, kontanter eller möjligen bilen man åkt med till jobbet som kan bli aktuellt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Nu har tjejen fått brev hem om det hör med Beslut om utmätning av lön och förbehållsbeloppsberäkning.
En sak jag inte alls förstår.

På den här förbehållsbeloppsberäkningen så har dom räknat med att hennes inkomst är 11 739 kronor och att den disponibla är 9194.
Sen har dom räknat på massa annat som skatt och förbehållsbelopp igen och sen står det avslutningsvis:
Disponibelt belopp 323:-


På den andra står det "Beslut om utmätning av lön/ersättning.
Avdrag och förbegålssbelopp. Arbetsgivaren ska av inkomsten/ersättningen dra av 323 kronor per månad. Avdrag skall göras tills vidare.
Arbetstagaren/den ersättningsberättigade har rätt att behålla 8871 kronor per månad.

Nu till mina 2 frågor.

1: Min sambo är kvar på samma ställe men hon tjänar numera 17.000 efter skatt - innebär det att arbetsgivaren kommer att ta 323 kronor ifrån hennes lön eller se till att hon behåller 8871 kronor? Dom räknade på sjukt låg inkomst.

2: Om det är på det ena eller andra sättet - Kan hon i princip klara sig ett helt år på att få ut "mer" än vad hon är berättigad till?


Har dom missat din inkomst?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp