• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tapetklister

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 April 2017
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
30
Poäng
137
Har jag rätt att få behålla en viss summa medel på kontot för ett tänkt bilköp inom en rimlig gräns vid utmätning eller tas det ingen hänsyn till detta om det visar sig att det finns utmätningsbara medel på kontot?

Jag sålde en gammal Kia Ceed förra veckan för 16 000 kronor och jag hade för avsikt att köpa mig en billigare bil och möjligen kunna få spara en tusenlapp. Men så igår fick jag se på kontot att allt var draget av kronofogden. Jag motsäger mig inte beslutet då jag verkligen vill bli av med alla skulder och likt många andra så vill jag kunna skapa mig bra förutsättningar vid en framtida ansökan hus skusa. Men att man bevisligen får äga en bil vid utmätning om den krävs för att ha till jobbet vilket det absolut gör i mitt fall, finns det någon chans över huvudtaget att få dessa pengar tillbaka eller är de borta "för gott" ? Hade Kian fortfarande funnits kvar så hade den med all säkerhet fått vara ifred.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 516
Mottagna reaktioner
6 117
Poäng
4 147
Har jag rätt att få behålla en viss summa medel på kontot för ett tänkt bilköp inom en rimlig gräns vid utmätning eller tas det ingen hänsyn till detta om det visar sig att det finns utmätningsbara medel på kontot?

Jag sålde en gammal Kia Ceed förra veckan för 16 000 kronor och jag hade för avsikt att köpa mig en billigare bil och möjligen kunna få spara en tusenlapp. Men så igår fick jag se på kontot att allt var draget av kronofogden. Jag motsäger mig inte beslutet då jag verkligen vill bli av med alla skulder och likt många andra så vill jag kunna skapa mig bra förutsättningar vid en framtida ansökan hus skusa. Men att man bevisligen får äga en bil vid utmätning om den krävs för att ha till jobbet vilket det absolut gör i mitt fall, finns det någon chans över huvudtaget att få dessa pengar tillbaka eller är de borta "för gott" ? Hade Kian fortfarande funnits kvar så hade den med all säkerhet fått vara ifred.
Det låter onekligen svårt att få tillbaka de pengarna med motiveringen att köpa ny bil. Är du beroende av bil till och från jobbet ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
Har jag rätt att få behålla en viss summa medel på kontot för ett tänkt bilköp inom en rimlig gräns vid utmätning eller tas det ingen hänsyn till detta om det visar sig att det finns utmätningsbara medel på kontot?

Jag sålde en gammal Kia Ceed förra veckan för 16 000 kronor och jag hade för avsikt att köpa mig en billigare bil och möjligen kunna få spara en tusenlapp. Men så igår fick jag se på kontot att allt var draget av kronofogden. Jag motsäger mig inte beslutet då jag verkligen vill bli av med alla skulder och likt många andra så vill jag kunna skapa mig bra förutsättningar vid en framtida ansökan hus skusa. Men att man bevisligen får äga en bil vid utmätning om den krävs för att ha till jobbet vilket det absolut gör i mitt fall, finns det någon chans över huvudtaget att få dessa pengar tillbaka eller är de borta "för gott" ? Hade Kian fortfarande funnits kvar så hade den med all säkerhet fått vara ifred.

Det enda du kan göra är att överklaga, gärna fort så inte det fördelas och betalas ut
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 774
Mottagna reaktioner
2 631
Poäng
1 857
Har jag rätt att få behålla en viss summa medel på kontot för ett tänkt bilköp inom en rimlig gräns vid utmätning eller tas det ingen hänsyn till detta om det visar sig att det finns utmätningsbara medel på kontot?

Jag sålde en gammal Kia Ceed förra veckan för 16 000 kronor och jag hade för avsikt att köpa mig en billigare bil och möjligen kunna få spara en tusenlapp. Men så igår fick jag se på kontot att allt var draget av kronofogden. Jag motsäger mig inte beslutet då jag verkligen vill bli av med alla skulder och likt många andra så vill jag kunna skapa mig bra förutsättningar vid en framtida ansökan hus skusa. Men att man bevisligen får äga en bil vid utmätning om den krävs för att ha till jobbet vilket det absolut gör i mitt fall, finns det någon chans över huvudtaget att få dessa pengar tillbaka eller är de borta "för gott" ? Hade Kian fortfarande funnits kvar så hade den med all säkerhet fått vara ifred.
Tömde dom precis hela kontot ? Har du utmätning idag ?
 

tapetklister

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 April 2017
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
30
Poäng
137
De har precis startat en utredning på mig och jag har skickat in inkomstredogörelse. Jag pratade med en supertrevlig tjej på kfm igår och hon var väldigt förstående och tyckte att det var en taskig tajming att deras kontroll skulle ske precis efter att bilen såldes. Det är ju inte ihopsparade pengar utan endast ifrån försäljningen och som skulle gå till en annan och billigare bil som är behövligt för att ta mig till och från jobbet. En överklagan kanske ses med negativa ögon vid en framtida skuldsanering?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 774
Mottagna reaktioner
2 631
Poäng
1 857
De har precis startat en utredning på mig och jag har skickat in inkomstredogörelse. Jag pratade med en supertrevlig tjej på kfm igår och hon var väldigt förstående och tyckte att det var en taskig tajming att deras kontroll skulle ske precis efter att bilen såldes. Det är ju inte ihopsparade pengar utan endast ifrån försäljningen och som skulle gå till en annan och billigare bil som är behövligt för att ta mig till och från jobbet. En överklagan kanske ses med negativa ögon vid en framtida skuldsanering?
Måste fråga en sak , hade precis en skuld att betala gått ut för dig ? För mig så kollade dom kontona dagen efter skuld att betala gick ut
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
243
Poäng
447
Denna månad när lönen kommer så kommer släppa de som redan är hos inkasso, hur snabbt kommer de komma till kf? Och hur långtid har man på sig sedan att betala skulden där? Funderar på hur lång tid jag har på mig till att löneutmätning blir aktuellt!

Och sedan en tanke, nu har jag fått klart för mig att när man får skuldsanering och jobba över kan man ändå kunna ta ut extra inte överdrivet men ändå en liten summa :) är detta ok med löneutmätning med? Eller så fort det blir extra så tar dom det?

är såååå nervös nu när jag släppa allt! Förhoppningsvis så får jag inledande skuldsanering med lite tur vill säga :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 516
Mottagna reaktioner
6 117
Poäng
4 147
Denna månad när lönen kommer så kommer släppa de som redan är hos inkasso, hur snabbt kommer de komma till kf? Och hur långtid har man på sig sedan att betala skulden där? Funderar på hur lång tid jag har på mig till att löneutmätning blir aktuellt!

Och sedan en tanke, nu har jag fått klart för mig att när man får skuldsanering och jobba över kan man ändå kunna ta ut extra inte överdrivet men ändå en liten summa :) är detta ok med löneutmätning med? Eller så fort det blir extra så tar dom det?

är såååå nervös nu när jag släppa allt! Förhoppningsvis så får jag inledande skuldsanering med lite tur vill säga :)
Det beror på vilket beslut du får, om du får behålla allt över en viss summa eller om allt över en viss summa ska betalas in av din arbetsgivare.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
243
Poäng
447
Det beror på vilket beslut du får, om du får behålla allt över en viss summa eller om allt över en viss summa ska betalas in av din arbetsgivare.
Ok, så får man det beslutet som gör att man får behålla efter viss summa så kan man tjäna hur mkt man vill då eller är det en viss summa ? Vad är det som avgör detta vad man får?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp