• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Om jag har en tatueringsstudio med en anställd och kunder som betalar mot faktura. Kommer då KFM till min studio, rycker tag i kunden och säger: "Den här fakturan betalar du till oss."? Då har jag varken möjlighet att ge min anställde lön eller köpa in ny utrustning, så verksamheten kommer att dö på nolltid = inga mer pengar att utmäta.

Jag kan inte se hur det skulle gynna någon, faktiskt. Det verkar smartare att flytta hem studion och gå över till enbart kontanter i så fall.

Det är ju någon som bett om hjälp att få betalt, den gynnas ju av att få in pengar på den skuld som finns.

Kontanter går bra att utmäta också.
Löneutbetalningar har inte företräde före skulder hos kfm heller.

Fakturor brukar utmätas från kontoret så det rycks inte i någon kund i studion:)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Sen finns det ju regler hur mycket pengar en fysisk person ska ha kvar såklart.
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Nu förstår jag ingenting @Lasseman. Såklart jag måste fakturera. Jag är konsult och får uppdrag från kommunerna och fakturerar dem för det jobb jag gör. Alltså det är mina intäkter till företaget för att jag ska kunna försörja mig och ha en buffert.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Nu förstår jag ingenting @Lasseman. Såklart jag måste fakturera. Jag är konsult och får uppdrag från kommunerna och fakturerar dem för det jobb jag gör. Alltså det är mina intäkter till företaget för att jag ska kunna försörja mig och ha en buffert.

Inte jag heller. När en anställd har löneutmätning begär ju inte KFM att arbetsgivaren ska betala ut även personens skatt till dem. Och Skatteskulder har ju prioritet, så varför medvetet bidra till att ett företag ska få sådana?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Nu förstår jag ingenting @Lasseman. Såklart jag måste fakturera. Jag är konsult och får uppdrag från kommunerna och fakturerar dem för det jobb jag gör. Alltså det är mina intäkter till företaget för att jag ska kunna försörja mig och ha en buffert.

Jag uppfattade det som att du ägde ett bolag du var anställd i. Då tänkte jag att det borde vara bolaget som fakturerar och inte du..Missförstod jag ber jag om ursäkt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Inte jag heller. När en anställd har löneutmätning begär ju inte KFM att arbetsgivaren ska betala ut även personens skatt till dem. Och Skatteskulder har ju prioritet, så varför medvetet bidra till att ett företag ska få sådana?

Det är just "ska få" och inte att dom finns, stor skillnad. Man tar aldrig höjd för kommande skulder som inte finns för indrivning.

Man kan få ett hus sålt exekutivt och det ger 100k på skulderna men ger en skatteskuld på 300k, så kan det absolut bli.

Skatteskulder har endast prioriterat vid löneutmätning, inte annars. Eftersom ett aktiebolag som regel inte får lön så blir in praktiken skatteskulderna inte prioriterade där.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Frågan är ganska ointressant i slutändan. Väldigt sällan fakturor utmäts. Tror jag gjort det ett par gånger max
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Jag uppfattade det som att du ägde ett bolag du var anställd i. Då tänkte jag att det borde vara bolaget som fakturerar och inte du..Missförstod jag ber jag om ursäkt
Nu blir jag förvirrad av ditt svar igen @Lasseman! Jag har ett aktiebolag och tar ut lön via intäkter från kommunerna. Då räknar jag ju mig som anställd i mitt eget företag också.
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
@Lasseman hur mycket kan du om skuldsanering för företagare? Det står att företagets ekonomi ska var överskådlig och enkel att utreda vilket min är. Vad menar de per definition att de ”utreder”. Vill de ha bokslut eller tillgång till kontoutdrag m.m?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp