• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning och arv

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Om jag skulle få ett arv och har löneutmätning eller skuldsanering, vad blir det då?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Det rätta är väll att arvet skall gå till att reglera skulderna...även om de i hjärtat kan kännas fel... :(
 

Keppo

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Oktober 2019
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Be dina föräldrar skriva ett testamente att du inte ska få några pengar eller att de ska tillfalla någon annan, kanske din bror/syster.

Sen gör ni upp på på sidan.
Skulle dina föräldrar vara i livet när din sanering är slut kan ni ändra i testamentet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Löneutmätning har inget med ev arv att göra, men att ha skulder för indrivning har det. Går att utmäta pengar som kommit på konton eller utmäta direkt andel i dödsbo.
Har man skuldsanering gör man bäst i att begära omprövning. När någon borgenär får nys om arvet kommer dom begära omprövning, har man då inte pengarna kvar och kan betala in det är risken skapligt stor att skuldsaneringen upphävs.
Det innebär också att alla räntor räknas upp som om saneringen aldig funnits
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Be dina föräldrar skriva ett testamente att du inte ska få några pengar eller att de ska tillfalla någon annan, kanske din bror/syster.

Sen gör ni upp på på sidan.
Skulle dina föräldrar vara i livet när din sanering är slut kan ni ändra i testamentet.

Ett arvsavstående blir der nog inte mycket bättre av:)
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 643
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Varför det? Varför ska jag drabbas av inställd skuldsanering? Mina föräldrar kanske hatar mig och inte vill ge mig pengar?
Det där kan dom tyvärr inte välja. Däremot kan du välja att avstå och det är då det inte ser så bra ut...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Varför det? Varför ska jag drabbas av inställd skuldsanering? Mina föräldrar kanske hatar mig och inte vill ge mig pengar?

Halva arvslotten får du oavsett vad dom tycker.
Du behöver ju inte drabbas, det är ju bara att begära omprövning och betala som beslutet blir, så fruktansvärt kan det inte vara att göra sin del när staten går in och bestämmer att folk och företag inte har rätt att få full betalning.
 

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Tror det ska finnas ett testamente men i det stog min pappa som arvtagare men eftersom han är avliden så går väl arvet till hans barn? Eller jag vet inte. Det bästa vore om min syster tog hela arvet isåfall.. Det borde väl gå?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Dom har väl inte koll i realtid. Så fort du får pengarna göm dom utomlands, via revolut eller utlandskonto. Minsta problemet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp