• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning och föräldraledigt

LivetTillbaka

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Ännu en fundering kring löneutmätning...

Tänkte ta 2-3 veckors föräldraledigt till sommaren att varva med semestern. Hur blir det då med löneutmätningen? Kronofogden kommer ju inte få några pengar från arbetsgivaren eftersom det jag får från dem hamnar under det förbehållsbelopp som är inlagt. Hur ska Kronofogden kunna dra från försäkringskassan? Isf måste de ju veta att just denna utbetalning kommer jag få från två olika håll... Utbetalningen från FK kommer ju också hamna på under förbehållsbeloppet...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

ester35

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 Oktober 2012
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
141
Poäng
317
Ännu en fundering kring löneutmätning...

Tänkte ta 2-3 veckors föräldraledigt till sommaren att varva med semestern. Hur blir det då med löneutmätningen? Kronofogden kommer ju inte få några pengar från arbetsgivaren eftersom det jag får från dem hamnar under det förbehållsbelopp som är inlagt. Hur ska Kronofogden kunna dra från försäkringskassan? Isf måste de ju veta att just denna utbetalning kommer jag få från två olika håll... Utbetalningen från FK kommer ju också hamna på under förbehållsbeloppet...
Om man inte jobbar eller jobbar lite så att man inte kommer upp till förbehållsbeloppet. Då dras inget till kronofogden.
Lönekontoret meddelar kronofogden den 25e varje månad orsak varför man inte kunnat dragit införselbelopp . Alla avdrag på lön kommer ju eftervarande månad så du har hunnit haft din föräldraledighet.
 

LivetTillbaka

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Om man inte jobbar eller jobbar lite så att man inte kommer upp till förbehållsbeloppet. Då dras inget till kronofogden.
Lönekontoret meddelar kronofogden den 25e varje månad orsak varför man inte kunnat dragit införselbelopp . Alla avdrag på lön kommer ju eftervarande månad så du har hunnit haft din föräldraledighet.

Nej alla avdrag görs inte månaden efter. Om det är mer än en veckas frånvaro så dras det på innevarande månad. Därav min fundering.
 

ester35

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 Oktober 2012
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
141
Poäng
317
Lönekontoret får ju din tidrapport när månaden är slut. Dvs runt den 3e månaden efter.
Det är ju inte förrän då man vet hur den anställde har arbetat. Om man haft semester, sjuk, ob mm. Jag jobbar med löner och vi gör aldrig avdrag samma månad för vi vet ju inte i förväg vad som ska hända. Däremot månadslön brukar man betala innevarande men alla avdrag mm blir månaden efter.
 

LivetTillbaka

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Lönekontoret får ju din tidrapport när månaden är slut. Dvs runt den 3e månaden efter.
Det är ju inte förrän då man vet hur den anställde har arbetat. Om man haft semester, sjuk, ob mm. Jag jobbar med löner och vi gör aldrig avdrag samma månad för vi vet ju inte i förväg vad som ska hända. Däremot månadslön brukar man betala innevarande men alla avdrag mm blir månaden efter.

Ja för timavlönade så fungerar det som du säger eftersom de får lön månaden efter. Men vid längre frånvaro, som man får reda på innan lönen skickas, där jag arbetar (som månadsavlönad lönehandläggare), läggs det in och dras på innevarande. Detta för att inte riskera att arbetstagaren får en skuld.

Så det jag undrar nu är hur det blir med löneutmätning vid dessa tillfällen när man tar föräldrapenning 2-3 veckor och inte hamnar över förbehållsbeloppet hos varken arbetsgivare eller FK.
Skulle man ta föräldrapenning i flera månader så går ju självklart kravet över till FK helt, men nu blir det ju bara vid ett lönetillfälle.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Det troliga är att du slipper utmätning en månad helt enkelt
 

ester35

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
26 Oktober 2012
Meddelanden
177
Mottagna reaktioner
141
Poäng
317
Dom drar inte extra månaden. Du måste alltid få behålla förbehållsbeloppet.
Dom kommer inte att kunna dra en månad. Nästa månad när du är tillbaka så drar dom som vanligt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp