• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning och förmånsbil

LivetTillbaka

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Någon som vet hur det fungerar? Om en person som har bilförmån (dras ca 5000 kr på lönen varje månad) får löneutmätning. Hur ser Kronofogden på bilförmånen? Personen använder huvudsakligen bilen privat, men även inom arbetet ibland. Drivmedel betalas själv.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Någon som vet hur det fungerar? Om en person som har bilförmån (dras ca 5000 kr på lönen varje månad) får löneutmätning. Hur ser Kronofogden på bilförmånen? Personen använder huvudsakligen bilen privat, men även inom arbetet ibland. Drivmedel betalas själv.
Jag tror inte man tar hänsyn till detta, någon annan får rätta mig om jag har fel..
 

LivetTillbaka

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Tänker att Kronofogden kan mena att den inte är nödvändig utan att man istället borde ha 5000 kr mer i lön att utmäta? :-/
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Jag har förmånsbil, men det dras inget för det på bruttolönen, utan istället blir man upptaxerad med 5.000 kr/månad och skattar för det, alltså ca 3.000 kr i extra skattekostnad. Det tas hänsyn till det i löneutmätningen. Det gäller att skilja på om man har förmånsbil eller privatleasar genom företaget.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Någon som vet hur det fungerar? Om en person som har bilförmån (dras ca 5000 kr på lönen varje månad) får löneutmätning. Hur ser Kronofogden på bilförmånen? Personen använder huvudsakligen bilen privat, men även inom arbetet ibland. Drivmedel betalas själv.

Lite OT kanske, men det verkar inte vara värst mycket till förmån att ha en bil som kostar 60 000 om året PLUS det man tankar för...

Hursomhelst så lär Kronofogden inte ta någon hänsyn till denna bil när de räknar ut ditt förbehållsbelopp.
 

LivetTillbaka

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Lite OT kanske, men det verkar inte vara värst mycket till förmån att ha en bil som kostar 60 000 om året PLUS det man tankar för...

Hursomhelst så lär Kronofogden inte ta någon hänsyn till denna bil när de räknar ut ditt förbehållsbelopp.

Som Lize skriver så blir det motsvarande i lönehöjning, så själva kostnaden blir ca 3000 kr/mån. Då slipper man även alla kostnader kring, som försäkring, underhåll och reparationskostnader. En bra förmån enl mig för en helt ny bil. Bara att tanka och köra.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
474
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Så om jag har utmätning idag, blir erbjuden förmånsbil så som deal så behåller jag samma belopp i månaden för hyra och förbehållsbelopp men på lönebeskedet så höjs min lön bara? Dvs inget drabbar mig om min arbetsgivare vill ge mig den summan extra för bilen varje månad?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp