Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Profilkredit - 25 000 kr, nu utan UC!
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Löneutmätning tankar

Diskussion i 'Hjälp!' startad av OlleSS, 26 januari 2020.

1. OlleSS

OlleSS Ny medlem - Trofépoäng: 1

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Jag har fått en enorm skatteskuld pga en tidigare affärsverksamhet enligt företrädareansvar.
    Skulden kommer hamna hos Kronofgoden och försvinna efter 5 år då det är en skatteskuld. Inga andra skulder finns.

Min löneutmätning skulle pågå under dessa 5 år men jag mår otroligt dåligt och känner att det är helt meningslöst att jobba då jag knappt får behålla nåt.
    Mina föräldrar kommer att hjälpa mig varje månad ekonomiskt under dessa år. Dock har de ingen möjlighet att betala de miljonbelopp som skulden är på.

Jag har 2 frågor:

Vad skulle hända om jag fortsätter mot utbrändhet och blir sjukskriven?
    Vad skulle hända om jag väljer att avsluta mitt jobb och börja studera istället utan att ta något CSN lån?

2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 3 287 Moderator

Mottagna gillanden:
    4 827
    Trofépoäng:
    3 287
    Sjukpenning kan utmätas.

Spelar ingen roll om du pluggar med eller utan csn, csn kan inte utmätas.

Det som kan hända är att skatteverket ansöker hos förvaltningsrätten om förlängning, minns inte exakt vad det heter, kan förlängas 5år till om det beviljas

3. OlleSS

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Tack för svar!
    Vilka krav måste uppfyllas för att Skatteverket ska få förlängning? Handläggaren jag pratade med fick det att låta som om det endast görs om det rör sig om skatteflykt - tex flytt till Schweiz eller liknande för att gömma tillgångar.

4. Lasseman

Mottagna gillanden:
    4 827
    Trofépoäng:
    3 287
    Ingen aning du får läsa förvaltningsrätten domar, sett det någon enstaka gång, den hade lagt manken till för att inte behöva betala något om jag minns rätt, satt i system att byta jobb, krångla i allmänhet

5. OlleSS

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Men om jag har löneutmätning under nåt år och sen väljer att studera finns det alltså inget att utmäta?

6. Lasseman

Mottagna gillanden:
    4 827
    Trofépoäng:
    3 287
    Inte på inkomst., csnutbetalningar får ej utmätas

7. räknenisse

räknenisse Aktiv medlem - Trofépoäng: 41

Mottagna gillanden:
    14
    Trofépoäng:
    41
    Jag vet inte om du funderat på skuldsanering. Det ger något bättre villkor, KFM räknar fram ett belopp att betala för hela perioden baserat på din inkomst idag. Bra om du efter ett tag kan öka din inkomst en 2000-3000:-/mån. Inte för mycket dock, då kan Skatteverket begära omprövning. Dessutom får du behålla lite extrapengar - kanske 1000:-/mån. Sjukdom är positivt för skuldsanering - läkarintyg. Bara inte din skatteskuld beror på oegentligheter. Då finns starka skäl för Skatteverket att motsätta sig skuldsanering. Du får inte skuldsanering om du studerar.

8. Lasseman

Mottagna gillanden:
    4 827
    Trofépoäng:
    3 287
    Eftersom det preskriberas på 5 år kommer det vara svårt att påstå kvalificerad insolvens

räknenisse gillar detta.
  9. räknenisse

Mottagna gillanden:
    14
    Trofépoäng:
    41
    Rätt så - tänkte inte på det. Skatteverket måste ansöka om förlängning. Inte som vanligt göra preskriptionavbrott. Observera att det gäller 5 år efter det år där kravet uppstod. Dock kommer skatteverket att lägga beslag på skatteåterbäring efter preskriberingen eftersom avsvaret för att kräva betalning går över från KFM till Skatteverket själva. Dom brukar inte ha egen indrivning, men återbäringen tar dom. Det betyder att skulden försvinner inte som vid skuldsanering utan finns kvar i Skatteverkets gömmor.

10. räknenisse

Mottagna gillanden:
    14
    Trofépoäng:
    41
    Glömde säga att eftersom skulden finns kvar efter preskribering kan han vara kvalificerat insolvent.

Dela sidan