Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Löneutmätning

Diskussion i 'Fritt' startad av Ny2018, 24 oktober 2018.

1. Ny2018

Ny2018 V.I.P

Mottagna gillanden:
    416
    Trofépoäng:
    506
    Trots att jag redovisat inkomst två gånger, första gången 3/9 efter att min första skuld att betala 30/8 samt 15/10 då KFM skickade hem papper med inkomstförfrågan så har jag ännu inte fått beslut om utmätning.
    I morgon får jag utbetalt underhåll samt sjukersättning och på fredag lön för tre arbetsdagar då jag återgår till jobb 29/10.
    Kan KFM gå in i efterhand och plocka de pengarna som är utöver förbehållsbeloppet då de inte blivit klara innan pengarna svävat iväg från F-kassan och min arbetsgivare ?
    @Lasseman.

2. Adde87

Adde87 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    126
    Troligtvis gör dom det inte. De börjar dra nästa månad. Men för att inte chansa så ta ut pengarna i cash så.får du en buffert för framtiden. Min arbetsgivare förhalade i två månader så jag han lägga undan det jag kunde för 2 månader,

Mirakel och Ny2018 gillar detta.
  3. Ny2018

Ny2018 V.I.P

Mottagna gillanden:
    416
    Trofépoäng:
    506
    Jag har redan kunnat stoppa undan en del då jag släppte mina lån i våras. Har dock betalt av några lån under tiden,CSN och betalt av min och dotterns mobil för att dra ner månadskostnaden.

Mirakel gillar detta.
  4. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 345
    Trofépoäng:
    1 027
    Från kontot i så fall.. när pengarna lämnat fk kan man inte göra något åt det

5. Bramserud

Bramserud V.I.P

Mottagna gillanden:
    169
    Trofépoäng:
    327
    Kronofogden drar inget vid en löneutmätning.

Det är arbetsgivaren som undanhåller en del av lönen och betalar in den till Kfm. Sedan kan ju Kfm gå in och dra på lönekontot om arbetsgivaren är trög med att sparka igång detta (som i ditt fall), men då är det inte längre fråga om löneutmätning, utan utmätning av banktillgodohavanden.

Lasseman gillar detta.
  6. Adde87

Adde87 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    126
    Fast min arbetsgivare höll på att strula senare o betalade kvartalsvis in. Ringde flera ggr till kfm för att sätta press på min arbetsgivare, hände en gång att det skicka ut ett kravbrev och då väntade idioten ytterligare ca en månad med att betala in till kfm. Tyckte att kfm hantering var jävlvigt mesig. Och att jag behövde ringa o tjata helatiden. Jobbigt att det är ens egna ansvar och se till att arbetsgivarn betalar in. Hade jävla primitiva tankarna om min chef. Men vad hjälper det av att man slår ner honom, då får man hoppa in på en volta och bli skyldig han pengar istället. Kännt mig så jävla matktlös :mad:

7. Ny2018

Ny2018 V.I.P

Mottagna gillanden:
    416
    Trofépoäng:
    506
    Tack för svaret.
    Det var det jag menade om de kan gå in på kontot i efterhand.
    Om pengarna inte finns kvar på kontot så får KFM vänta till nästa månad med andra ord.
    Jag har dessutom inte fått något samtal el brev angående beslut om löneutmätning.

Lasseman gillar detta.
  8. Ny2018

Ny2018 V.I.P

Mottagna gillanden:
    416
    Trofépoäng:
    506
    Om arbetsgivaren förhalar inbetalning etc kan de bli återbetalningsskyldiga så det verkar vara ett dumt förfarande.

Last edited: 25 oktober 2018
  9. Adde87

Adde87 Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    126
    Jo men likförbannat så hade han satt i system att betala varje kvartal. Hände absolut ingenting trots att jag låg på kronofogden och arbetsgivaren helatiden under 1.5 års tid. Igår betala jag in sista 10 000:-. Så nu är jag klar med skiten iallafall :). Undrar vad som händer om en arbetsgivare konkar som även har släpat efter med inbetalningar? Säkert en själv som blir drabbad. Någon som vet?

10. Lize

Lize V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    793
    Trofépoäng:
    687
    Räntan måste ju ticka extra om arbetsgivaren inte betalar i tid. Spara alla lönebesked är rekommendationen, så att man kan bevisa att arbetsgivaren dragit skatt (den kanske det också slarvas med?) och löneutmätning, så kan man nog få rätt gentemot ett konkursbo.

Adde87 gillar detta.

Dela sidan