• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Lagsökning vad menar man med betalningsföreläggande/lagsökning?

Ester

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
153
Poäng
337
Tänkte fråga er vad menar man med betalningsföreläggande/lagsökning?
Fick brev från kommunen idag att jag inte betalat en tomträttsavgäld och den riskeras nu av betalningsföreläggande/lagsökning.
Vad är lagsökning?
Om jag inte kan betala den blir det vanlig kfm ärende genom löne utmätning eller blir det något annat?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
109
Poäng
307
Amex gjorde lagsökning på mig för många år sedan. De gick till tingsrätten för att få fodran fastställd och sen till KFM för indrivning.....
 

Ester

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
153
Poäng
337
Amex gjorde lagsökning på mig för många år sedan. De gick till tingsrätten för att få fodran fastställd och sen till KFM för indrivning.....
Tack för ditt svar. Fick du åka till tingsrätten på muntlig förhandling eller fick du skriva brev om att bestrida eller medge skuld?
 

DN1981

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
20 December 2018
Meddelanden
981
Mottagna reaktioner
398
Poäng
497
Tänkte fråga er vad menar man med betalningsföreläggande/lagsökning?
Fick brev från kommunen idag att jag inte betalat en tomträttsavgäld och den riskeras nu av betalningsföreläggande/lagsökning.
Vad är lagsökning?
Om jag inte kan betala den blir det vanlig kfm ärende genom löne utmätning eller blir det något annat?

Min exman fick lagsökning på en skuld. Han fick gå till tingsrätten och skulle bli satt i personlig konkurs. Han hann Betala skulden innan. Det var en arg fordringsägare....

Tomrättsavgäld antar jag har med ditt boende att göra? Ingenting som riskeras där med ditt boende?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Lagsökning.
Känns som kommunen borde uppdatera mallen sin, lät väldigt gammalmodigt. Stämning har det heter bra länge, eller stämningsansökan.
Förr i världen fastställes alla skulder av tinget, betalningsföreläggande gick den vägen och resulterade i ett lagsökningsutslag. Kfm tog över summariska processen i början av 90talet. Det händer dock att man ser gamla lagsökningsutslag som ligger inne nu
 

Ester

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
153
Poäng
337
Min exman fick lagsökning på en skuld. Han fick gå till tingsrätten och skulle bli satt i personlig konkurs. Han hann Betala skulden innan. Det var en arg fordringsägare....

Jag vet inte om något riskeras. Det är tomträtten. Huslålen är väl skötta. Vårt hus är utmätningsfri sedan tidigare dom.
Lasseman vet du något om tomträtt hur det påverkar?


Tomrättsavgäld antar jag har med ditt boende att göra? Ingenting som riskeras där med ditt boende?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Jag vet inte alls hur tomträttsavgifter funkar, har dom någon särskild förmånsrätt så kan det innebära att huset utmäts om det inte betalas
 

Ester

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
153
Poäng
337
Jag vet inte alls hur tomträttsavgifter funkar, har dom någon särskild förmånsrätt så kan det innebära att huset utmäts om det inte betalas
Jag vet inte om det finns något sånt. Stod något om pantbrev.
Vårt hus är utmätningsfri egendom. Vet inte om det har någon betydelse?
Ska försöka betala bort den så fort som möjligt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Jag vet inte om det finns något sånt. Stod något om pantbrev.
Vårt hus är utmätningsfri egendom. Vet inte om det har någon betydelse?
Ska försöka betala bort den så fort som möjligt.

Utmätnkngsfri egendom på ett hus låter mest som någon knappat fel, om det inte är så att överskottet bedöms vara väldigt begränsat och det är barn inblandad. Annars är det värde finns eller saknas för fastigheter. Bostadrätter kan vara utmätningsfria.

Det spelar ingen roll längre om det finns pantbrev man begär betalning ur. Tomträttsavgifter vet jag inte hur dom funkar.
 

Ester

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2017
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
153
Poäng
337
Utmätnkngsfri egendom på ett hus låter mest som någon knappat fel, om det inte är så att överskottet bedöms vara väldigt begränsat och det är barn inblandad. Annars är det värde finns eller saknas för fastigheter. Bostadrätter kan vara utmätningsfria.

Det spelar ingen roll längre om det finns pantbrev man begär betalning ur. Tomträttsavgifter vet jag inte hur dom funkar.
Enligt dom från tingsrätten så är vårt hus utmätningsfri. Kfm får inte utmäta huset.
Jag har nu i alla fall ringt kommun och dom skickar det vidare till kfm och inte till tingsrätten.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp