Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Lumify - Ny 2019, ingen UC
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ligger efter med hyra bostadsrätt, 3 st

Diskussion i 'Hjälp!' startad av Vattenvasen, 21 juli 2019.

1. Vattenvasen

Vattenvasen Ny medlem - Trofépoäng: 1

Mottagna gillanden:
    0
    Trofépoäng:
    1
    Hej!

Jag ligger efter med 3 hyror på min bostadsrätt, katastrof JAG VET! men nu ska jag äntligen betala ikapp på måndag eller tisdag, då pengar från ett samlingslån jag äntligen kunnat tagit ska komma!
    Skönt så långt!

Problemet är att jag fick lova betala in hyrorna så att betalningarna skulle synts i fredags. (Dels för att vinna tid och Jag trodde verkligen mitt godkända lån skulle kommit in slutet under förra veckan)

Han som jobbar på redovisningsbyrån som sköter ekonomi och hyror för bostadsrättsföreningen... har hotat och sagt att han nu ska skicka för inkasso/indrivning/vräkning som han skriver, då inget fanns registrerat i fredags!

Så vad händer nu? Kommer något hinna hända innan jag betalt in?? Jag kommer ju betala bort alla hyror senast tisdag!
    Och ALDRIG mer ska jag va sen och slarva nånsin igen med hyror igen!!
    Har fullständig panik att vi nu ska bli vräkta, när allt äntligen ska ordna sig och jag äntligen kunde ta samlingslån och börja OM!...

Kan han gå hela vägen med vräkning trots att hyrorna betalas in efter mån/tisdag.. eller dras sådant bara tillbaka då?

Snälla, någon som vet hur sådant här går till!

2. Snake

Snake Kunnig medlem - Trofépoäng: 137

Mottagna gillanden:
    34
    Trofépoäng:
    137
    är nog helt upp till dem ifall vill dra tillbaka det om det har gått iväg, dem har nog rätten på sin sida så beror på hur snälla dem är. men är mer var jag tror är ingen expert på detta..

3. Syrran

Syrran V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 757

Mottagna gillanden:
    851
    Trofépoäng:
    757
    Förstår din frustration.
    Hyran är alltid prio ett för mig.
    Tror @Kimsan72 kanske vet sen är det väl olika i olika föreningar.
    Hoppas det löser sig.

4. Kronofogden

Kronofogden V.I.P - Trofépoäng: 387

Mottagna gillanden:
    244
    Trofépoäng:
    387
    Du har haft en jävla tur eftersom BRF:ar har rätt att säga upp gäster efter en vecka sen betalning.

Men för att uppsägningen ska vara giltig måste Soc ha underrättats, plus att när inkassokravet kommer så ska man alltid ha en chans att betala ikapp för att slippa vräkning.

5. rottan123

rottan123 Viktig medlem - Trofépoäng: 127

Mottagna gillanden:
    38
    Trofépoäng:
    127
    Vågar ej säga att det är 100% såhär men vi va sena med 2 månaders betalning och ekonomiansvarig skickade ärendet till kfm. När jag fick brev från kronofogden stod det att man alltid har c dagar/veckor på sig att betala innan vräkning. Så tror det måste gå till kfm sen gå x veckor innan man kan bli vräkt. Vågar ej svära på detta dock men så var det i mitt fall. Jag betalade dock in direkt och allt är i fas nu.

Syrran gillar detta.
  6. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 267

Mottagna gillanden:
    3 693
    Trofépoäng:
    2 267
    Jag vet faktiskt inte hur det funkar i BRF:er, men en sak är säker och det är att det är inte KF som bestämmer om en vräkning skall ske eller ej, för det bestämmer vi som är Fastighetsägare. Det finns absolut regler som vi måste följa, men det är inte KF som fattar beslutet. Dom verkställer enkom vräkningen.

Det enklaste sättet att få ut en hyresgäst är just pga obetalda hyror. Detta ser inte ens Hyresnämnden med blida ögon på. Värre är det med störningsärenden.

Lize, Kman och Lasseman gillar detta.
  7. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 237 Moderator

Mottagna gillanden:
    3 421
    Trofépoäng:
    2 237
    Är inte jättemånga bostadsrätter man avhyst ur.. brukar komma tvångsförsäljningsärende några månader senare.

8. Bramserud

Bramserud V.I.P - Trofépoäng: 477

Mottagna gillanden:
    374
    Trofépoäng:
    477
    Är det en hyresrätt och det går så långt så att man får brev från Kronofogden om förestående vräkning för att man inte har betalat hyran, så upphävs denna om man betalar sin hyresskuld. Det behöver i och för sig inte innebära att det är samma om man ligger efter med avgiften till sin bostadsrättsförening.

9. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 267

Mottagna gillanden:
    3 693
    Trofépoäng:
    2 267
    Det stämmer inte ! Vi kan likväl fortsätta att kräva att hyresgästen avflyttar och få bifall för detta via Hyresnämnden !

Om värden säger upp ditt hyresavtal ska du först få ett meddelande där det står att du kan få tillbaka hyresrätten om du betalar hyran inom tre veckor från den dag du fick del av meddelandet.

Om du inte betalar hyran inom de tre veckorna är det stor risk att du förlorar rätten att bo kvar. Dessa fall bedömer tingsrätten mycket strängt. De tre veckorna börjar inte räknas förrän värden även skickat ett meddelande till socialkontoret om att du kommer att bli uppsagd.

Betalar du hyran några dagar försent vid upprepade tillfällen, kan hyresvärden säga upp dig och du blir tvungen att flytta. Hyresvärden måste dessförinnan uppmana dig att betala hyran i rätt tid och informera dig om att du kan förlora ditt hyresavtal om förseningarna fortsätter.

Lize, Lasseman, Mjau 74 och 2 andra gillar detta.
  10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 237 Moderator

Mottagna gillanden:
    3 421
    Trofépoäng:
    2 237
    Bostadsrätten föeverkas ganska snabbt, och kan återvinnas ett tag, exakt hur länge vet jag inte.. när den kommer till verkställighet är det ganska sent att göra något i alla fall, då är det upp till så kallad god vilja om man ska få bo kvar.. om det är kört tidigare är möjligt, men jag vet inte

Lize och Kimsan72 gillar detta.

Dela sidan