• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Liten skuld som gått vidare till KFM.

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
582
Poäng
627
Hej alla. Jag skulle behöva er vägledning.
Pga uteblivna betalningar hos Tele2 (TV och internet) så hamnade jag hos Sergel inkasso. Efter en tid gick skulden vidare till KFM. Skulden är väldigt liten om man jämför med annat (1750 kr ) men kan inte betala allt nu.

Borde jag kanske bestrida ärendet för att ”köpa mig tid” och senare betala in allting vid lönen bara?
Jag menar...de kommer knappt tycka det är värt att ta det till domstol? För om jag annars svarar att kravet är korrekt så minskar ju min tid och jag riskerar att få utslag för en struntsumma?

Ett alternativ är att bestrida men att betala in det jag kan fram tills lönen, då återstår ju mindre sen. Just för att visa på någon typ av gest av god betalningsvilja
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 082
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
När fick du första föreläggandet?
Om du inte skrivit på det så invänta bara påminnelsen som brukar komma ca 14 dagar efter första brevet.
Du hinner garanterat betala när maj-lönen kommer.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
582
Poäng
627
När fick du första föreläggandet?
Om du inte skrivit på det så invänta bara påminnelsen som brukar komma ca 14 dagar efter första brevet.
Du hinner garanterat betala när maj-lönen kommer.
Fick föreläggandet 29:e April.
Har man ca 2 veckor + några dagar innan man behöver svara på föreläggandet menar du och sedan ytterligare dagar på sig innan man ens tar ställning och därefter fler dagar på sig?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 082
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Fick föreläggandet 29:e April.
Har man ca 2 veckor + några dagar innan man behöver svara på föreläggandet menar du och sedan ytterligare dagar på sig innan man ens tar ställning och därefter fler dagar på sig?
Du kommer att få en påminnelse, så du behöver inte bry dig om första brevet. Invänta påminnelsen. Säg att du får den den 12 maj. Vänta tills den 19 maj, skriv under då och skicka in det. Bestrid sen via mejl till Kf och sen betalar du när du får din lön 26 maj.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp