1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Mår dåligt av lånet

Diskussion i 'Bolån' startad av EdK, 20 juli 2018.

Tags: Add Tags
  1. EdK

EdK Gäst

Har tillsammans med min fru ett lån på en villa i Göteborg. Lånet är på strax över 4.3M och huset är värt ca 6M. Vi tjänar båda hyfsat bra och jag försöker amortera åtminstone 20k varje månad samt att jag gör lite klumpamorteringar ibland. Mitt mål är alltså att få detta lån ut världen på max 20 år. Jag har dock sån ångest när det kommer till lånet. Med dagens låga ränta funkar ju allt, men skulle räntan gå upp till kanske 5% eller att någon av oss förlorar jobbet eller gud förförbjude att det skulle bli skilsmässa, så sitter vi i skiten. Visst kan vi sälja huset, men det vill vi verkligen inte då vi hittat vårt drömhus. Tankar som dessa får mig att ligga sömnlös. Är vi idioter som har så stort lån?

2. Crille

Crille Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    36
    Det är nog många som sitter i samma båt som er. Men banken har väl räknat på att ni klarar av en högre ränta? Dessutom om något skulle hända så borde du ju vara under 70% belåningsgrad inom snar framtid vilket innebär att du ”bara” behöver amortera 1% av lånebeloppet. Som i ditt fall innebär 3500kr i månad. Och en ränta på 5% så blir totalbeloppet 21.000 i månaden.

salamandern och Lånat gillar detta.
  3. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 948
    Trofépoäng:
    967
    Sälj huset och flytta in till hyresrätt då :D

Mona77 gillar detta.
  4. sharkvics

sharkvics V.I.P

Mottagna gillanden:
    240
    Trofépoäng:
    386
    I-landsproblem. Du kan amortera 20K på lånet som är 4,3 och värdet på bostaden är 6 och du klagar? Hur många medelsvenssons tror du kan amortera 20K på deras bolån per månad?

Ahmed84, TourettesGuy, Terry_ och 3 andra gillar detta.
  5. tröttmössa

tröttmössa V.I.P

Mottagna gillanden:
    255
    Trofépoäng:
    437
    Om du är sömnlös för detta !!! Tja tycker nog man kan sova gott eller sälj huset då om du då tror du sover bättre Om man kan betala så mycke i månaden på en kåk så tycker jag det låter larvigt att oja sig här om detta

Terry_ och sharkvics gillar detta.
  6. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 352
    Trofépoäng:
    1 027
    Det är vanlig situation

Se till att försäkra lånet så en försäkring kickar in och betalar om ni blir sjuk eller utan jobb. Dom brukar täcka ett år och på den tiden hinner man kanske rodda nytt jobb

Ahmed84, Terry_ och salamandern gillar detta.
  7. FoxLite

FoxLite V.I.P

Mottagna gillanden:
    51
    Trofépoäng:
    177
    Kolla bara villkoren på försäkringen. Min försäkring på lån hos Nordea gällde inte vid utmattning för det räknades som psykisk ohälsa. Utmattning är ju en hyfsat vanlig orsak nu för tiden till sjukskrivning så det kan vara värt att kolla upp.

8. PAW2

PAW2 Gäst

Jag tycker att du har en nykter syn på ditt lån. Klart att det inte är optimalt med ett så högt lån, men så länge du fortsätter att amortera så mycket som du gör, kommer du förbättra dina chanser för varje månad, ifall att räntan skulle höjas. Fortsätt kämpa på! Och tänk postivt, genom att amortera som en galning, ökar du chansen att ni kan behålla huset vid eventuellt kaos.

9. Nicke

Nicke Gäst

Varför amortera så mycket om huset är värt betydligt mer än ni lånar? Det är i Göteborg och priserna lär väl knappast sjunka.

10. clyro86

clyro86 V.I.P

Mottagna gillanden:
    226
    Trofépoäng:
    386
    Detta måste vara årets ”troll-inlägg” :) Kan du pumpa in 20 papp varje månad har du nog råd med att gå till en psykolog och prata av dig också. Eftersom du mår så dåligt menar jag :)

tröttmössa och Crille gillar detta.

Dela sidan