Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Bynk - Upp till 300 000 kr. Förbättrad dec 2018
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Måste släppa allt

Diskussion i 'Hjälp!' startad av maggan carls, 6 september 2018.

1. maggan carls

maggan carls Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    46
    Hej! Hur går det till när man måste släppa allt? Har inkasso på väg o kan inte betala.Har skulder på ca 600 000. Ångesten tar sönder mig o jag har tappat lusten att leva, kan inte känna glädje, hunger m.m.Har skakningar o domningar pga ångest, kämpigt att gå på jobbet o försöka ha en fasad. Jag är 50+ o fattar inte hur jag kunnat låta mig hamna i den här sitsen. Orkar inte berätta för någon, skammen är för stor. Har en 15 åring hemma som jobbar extra på helger, kommer de ta hennes pengar oxå??? Så jag undrar hur går det till när man måste släppa allt?

Lånat och Terry_ gillar detta.
  2. Släpptallt

Släpptallt V.I.P

Mottagna gillanden:
    644
    Trofépoäng:
    577
    Hej och välkommen till forumet.
    Det enkla svaret på hur det fungerar är att du helt enkelt slutar betala dina lån/skulder. Man tar bort sitt medgivande till autogiro om man har autogiro till långivare.
    Det kommer att komma mycket post från inkasso och långivare under en period. Dom ringer och mailar hela tiden så om du kan byta telefonnummer så kommer du att spara mycket kraft. Alternativt ladda ner appen "True caller" så du ser vilka som ringer och dessutom blockera dom.
    Efter en period, svårt att säga hur lång, så kommer det att komma brev från Kronofogden då långivarna vänt sig till dom. En gissning är att från du slutar betala tar det minst 3-4 månader innan KF (Kronofogden) kommer att börja göra utmätning på lön.
    Pengarna som din son tjänar kommer dom inte att ta såvitt jag vet.

Det finns många trådar på forumet under sektionen "Hjälp" där många skrivit, inkl jag själv, som har varit och är i samma situation som dig. Där finns mycket info som är matnyttig.

Denna tråd hjälpte mig mycket:
    https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/dax-att-slänga-in-handduken-och-starta-om.4473/

Last edited: 6 september 2018
    maggan carls, Hope777 och Terry_ gillar detta.
  3. Tessanki

Tessanki Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    143
    Trofépoäng:
    297
    Jag säger också välkommen hit till forumet,är också 50+ så det finns ingen ålder på när man råkar illa ut och blir skuldsatt.Jag har haft mycket hjälp utav alla här på forumet och framför allt att få styrkan att erkänna min skuldsättning och spelberoendet till mina anhöriga.Det gjorde att jag kom i fas med mina skulder men har fortfarande skulder på ca 800 000 kr.Jag har fortfarande en jättelång resa framför mig och ska försöka mitt yttersta att nå i mål.Har ett delmål att nästa år ha kvar 10 st kreditgivare att betala till,har för närvarande 16 st.Så kolla informationen här på forumet det kommer att ge dig all den styrkan du kommer att behöva för att ta dig igenom din pärs.

maggan carls, Hope777, IHope och 3 andra gillar detta.
  4. maggan carls

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    46
    ”Suck”! Någon som vet hur det blir med bredbandsabonnemanget som jag har via Com hem. Kommer de säga upp det när jag börjar få betalningsanmärkningar? Min son behöver det för skolarbetetet. Usch vad jag skäms som satt mig i denna sits!

5. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    2 191
    Trofépoäng:
    1 497
    Nej,
    Dina befintliga abonnemang sägs aldrig upp.
    Däremot blir det svårt att teckna nya.

Kimsan72 gillar detta.
  6. maggan carls

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    46
  7. maggan carls

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    46
    Ny fråga? Mitt ex, min sons pappa sparar i fonder till sonen. IOM att vi bägge är vårdnadshavare så står ju jag oxå som förmyndare på fondkontona. Hur blir det med dessa? Är ju sonens pengar o mitt ex som sätter in pengar? Kan KF ta dessa pengar då dör jag!!

8. maggan carls

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    46
    Någon som vet? Är nära löneutmätning nu...

9. Kimsan72

Kimsan72 V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 451
    Trofépoäng:
    947
    Svaret på frågan kan nog @Lasseman ge och även berätta hur Ni enklast säkrar Er sons pengar då de är rätteligen hans...

10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 432
    Trofépoäng:
    1 717
    Står sonen som kontohavare är det ingen fara. Står kontot på dig anses det vara dina fondandelar och kan utmätas.
    Om så är fallet är det nog lite sent att ta tag i den frågan nu, att överlåta till sonen alltså.

Dela sidan