• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Medsökande till bolån

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 262
Mottagna reaktioner
862
Poäng
717
Jag och min fästmö planerar ett lägenhetsköp inför hösten men hittade nu ett väldigt bra erbjudande och vi har därför bestämt oss för att kolla på den redan imorgon.

Lägenheten ligger kring 1.5M. Hon är skuldfri förutom billån och har årsinkomst på kring 500K, betyg på 0,4. Hon har även kontantinsats redo.

Grejen är att jag såklart vill vara en delägare till lägenheten tillsammans med henne, jag har dock skulder som denna månaden kommer vara synligt på 400K med en årsinkomst på 183K. Nuvarande betyget är 12% men bör förbättras i Juni med uppdaterad inkomst på kring 250K.

Bör jag söka tillsammans med henne eller bör jag acceptera att det är bättre att hon söker själv och att jag "köper" mig in vid ett senare tillfälle? Första gången jag rör bolån. Givetvis vet jag att priser/planer kan stiga men om vi eventuellt ska slå till tänkte jag börja kolla redan nu.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Jag vet inte svaret på detta men jag ville passa på och önska er lycka till!
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Är ni gifta är det bästa att ni söker tillsammans, då banken ser att ni är gifta.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 262
Mottagna reaktioner
862
Poäng
717
Är ni gifta är det bästa att ni söker tillsammans, då banken ser att ni är gifta.

Just nu är vi endast förlovade.

Hon kollade med hennes bank idag och hon har kvar ett giltigt lånelöfte sedan förra året på 1.5M. När hon tog det lånelöftet hade hon dock något sämre inkomst än just nu så möjligt att hon får högre om hon söker på nytt men på just den här lägenheten är 1.5M det högsta vi vill gå så vi testar nog med nuvarande lånelöftet till att börja med.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Just nu är vi endast förlovade.

Hon kollade med hennes bank idag och hon har kvar ett giltigt lånelöfte sedan förra året på 1.5M. När hon tog det lånelöftet hade hon dock något sämre inkomst än just nu så möjligt att hon får högre om hon söker på nytt men på just den här lägenheten är 1.5M det högsta vi vill gå så vi testar nog med nuvarande lånelöftet till att börja med.
Tänk då på att om lånelöftet står på henne ensam så gäller det bara för henne ensam. Dvs då kan inte du stå som delägare.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 262
Mottagna reaktioner
862
Poäng
717
Tänk då på att om lånelöftet står på henne ensam så gäller det bara för henne ensam. Dvs då kan inte du stå som delägare.

Är det alltså inte möjligt att köpa sig in vid ett senare tillfälle?

Spelar väl ingen större roll egentligen sålänge vi personligen delar på kostnaderna givetvis men hade känts lite bättre för mig. Jag har läst lite om sambo-lagarna och trots att det är väldigt deppresivt att ta upp det så erbjöd jag mig att skriva kontrakt med henne om hon skulle vilja, annars är ju lägenheten 50/50 min om någonting skulle hända om jag förstår rätt. Hon sa dock att jag kan ta det kontraktet och sticka upp där solen inte skiner. :oops:
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Är det alltså inte möjligt att köpa sig in vid ett senare tillfälle?

Spelar väl ingen större roll egentligen sålänge vi personligen delar på kostnaderna givetvis men hade känts lite bättre för mig. Jag har läst lite om sambo-lagarna och trots att det är väldigt deppresivt att ta upp det så erbjöd jag mig att skriva kontrakt med henne om hon skulle vilja, annars är ju lägenheten 50/50 min om någonting skulle hända om jag förstår rätt. Hon sa dock att jag kan ta det kontraktet och sticka upp där solen inte skiner. :oops:
Jo ni kan alltid göra om lånen sen och du köper in dig så länge som du är kreditvärdig sen
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
911
Poäng
817
Sen ifall hon köper det själv och du bor där så nej du kan inte flytta ut sen och ta halva lägenheten den är hennes
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 262
Mottagna reaktioner
862
Poäng
717
Sen ifall hon köper det själv och du bor där så nej du kan inte flytta ut sen och ta halva lägenheten den är hennes

Även om vi gifter oss under tiden vi bor där alltså? Tänker främst för hennes säkerhet trots att vi inte har några som helst problem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp