Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Bank Norwegian - Finns inte via Lendo
3. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
4. Thorn - Upp till 100 000 kr över 6 år
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Mejl från Kronofogden

Diskussion i 'Hjälp!' startad av ester35, 31 oktober 2017.

1. ester35

ester35 V.I.P

Mottagna gillanden:
    40
    Trofépoäng:
    147
    Fick mejl från Kfm att min införsel kommer att öka med ca 1100 kr i månaden men "Kronofogden har tagit del av informationen och fastigheten är inte utmätt"
    "Fastigheten är inte utmätt men det innebär inte att drn inte kommer att utredas. Du kommer att få besked om fastigheten ska utredas samt utmätas.

Men handläggare sa till mig i fredags att dom påbörjat en fastighetsutredning.

Jag fattar ingenting.

Last edited: 31 oktober 2017
  2. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 682
    Trofépoäng:
    1 027
    Dom håller nog på med utredningen.

3. Ester

Ester Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Trofépoäng:
    6
    Det stämmer. Fick idag mejl om att dom kommer och gör en husvärdering om 2 veckor. Är det någon från kfm som kommer eller en anlitad värderingsman?

Han förklarade att man värderar huset först sen skall man fråga fordringsägarna och sen tar Kronofogden beslut om huset ska säljas.

Han lovade även meddela mig om och ifall huset ger vinst så skulle han meddela vilka fordringsägare som var intresserade.

4. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 682
    Trofépoäng:
    1 027
    Går att värdera innan men jag har aldrig gjort det, man gör en uppskattning av värde utifrån känd statistik och liknande.

Ska sitta med sådana uppgifter imorgon faktiskt.

5. ester35

ester35 V.I.P

Mottagna gillanden:
    40
    Trofépoäng:
    147
    Är lite trögtänkt idag. Sovit dåligt så förlåt mig men jag hängde inte med riktigt i ditt svar :)

Kan det vara att det är inte så många hus sålda i vårt område att det är därför dom vill värdera först och att jag berättat att vårt hus är inte i så bra skick?

Brukar alla hus som kfm utreder gå till försäljning eller finns det fortfarande chans att få behålla det. För det känns surt att ev få max 100 tusen i vinst och sen får jag skuld kvar på 300 tusen. :(

6. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 682
    Trofépoäng:
    1 027
    Långt ifrån alla hus som utreds (vilket är alla hus som ägs av gäldenärer) utmäts, det ska ge ett försvarligt överskott. Dessutom är det så att långt ifrån alla hus som utmäts går till exekutiv auktion. Var någon artikel om det på vårt intranät för ett tag sedan, en av kronofogdarna någonstans norrut forskar på just det fenomenet, vad det beror på att bara en viss andel av fastigheter som utmätes faktiskt behöver säljas.
    Det är nog olika i olika delar av landet hur stor del av fastigheterna som faktiskt har något övervärde, storstadsregioner och liknande där priserna går som tåget finns det nog stor andel som kan vara utmätningsbara, medans vissa delar av landet där fastigheter i princip inte går att skänka bort ens, så får man förmodligen behålla kåken.
    Kollade på fogdens hemsida nu, Ljusdals kommun i Gävleborgs län verkar vara ett sånt ställe där man nog kan få behålla hus, i alla fall om det ligger i "korskrogen", 2 hus ute där värderade till 10 respektive 20 tusen. Sådana hus är inte utmätningsbara för andra skulder än de som är kopplade direkt till pant i fastigheten.
    Så, är man hemskt angelägen om att få behålla sitt hus trots skulder hos kronofogden så är det bra att bo i korskrogen och mindre bra att bo på värmdö.

Jag kan komma på ett hus jag sett som varit utmätt närmare 10 gånger, man kan tydligen betala skulderna, men först när det börjar bli dags för värderare eller liknande att komma på besök.

Jag har ingen aning varför dom väljer att göra så, eller om det dom menar med "värdering" är den skrivbordsutredning som görs.

Trias gillar detta.
  7. ester35

ester35 V.I.P

Mottagna gillanden:
    40
    Trofépoäng:
    147
    Tack snälla för ditt svar

8. Lasseman

Mottagna gillanden:
    1 682
    Trofépoäng:
    1 027
    Vill du kan du med pm skriva var du bor så kan jag se vad jag skulle komma fram till

9. ester35

ester35 V.I.P

Mottagna gillanden:
    40
    Trofépoäng:
    147
    Ja gärna. Jag skickar pm.

10. Idiotfru

Idiotfru Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Trofépoäng:
    167
    Hur har det gått Ester? Var KFM till dig? Vad sade de om huset?
    Har hållit tummarna för det bästa för er!

Dela sidan