• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

MicroUC försämrade mitt betyg

A

Abcww

Gäst
Poäng: 0
Hej

Bytte bank idag till Lånsförsäkringar och då togs det en Micro UC, som syns. Fick mitt betyg att gå upp 2%. Trodde inte sådana syns? Kan man få bort den?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Om betyget ändras så är det något fel. Ta med LF och UC
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
En Micro UC syns inte, så dem har antagligen tagit en full UC
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
Har för mig att både LF och Icabanken tog full UC på mig för ett par år sedan när jag bara ville byta bank. Sökte inga krediter eller lån, Ica informerade inget om UC och LF säger att dom tar en Mikro vilket dom inte gjorde.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Har för mig att både LF och Icabanken tog full UC på mig för ett par år sedan när jag bara ville byta bank. Sökte inga krediter eller lån, Ica informerade inget om UC och LF säger att dom tar en Mikro vilket dom inte gjorde.
Samma för mig. Nordea tog full UC.
 

Lillchefen

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
20 September 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Ja detta hände även mig också, att dom påstod att dom skulle ta en mini upplysning men att en full togs.
Hör av dig till UC, och banken så löser dom de. Dom har isåfall vilselett dig.
 
A

Abcww

Gäst
Poäng: 0
Såhär skriver UC

Hej,


Det har tagits en mikroupplysning på dig. Detta begrepp kommer från att det är en begränsad upplysning där inte all kreditupplysningsinformation ingår, tex visas inte fastighetsuppgifter eller kreditengagemang. Det är dock fortfarande en kreditupplysning som har beställts och i detta fall så syns upplysningen som banken har tagit.
Frågan presenteras därför under avsnittet ”senaste frågor hos UC” samt kan påverka kreditvärdigheten.


Vi vill förtydliga att en mikroupplysning inte är ett vedertaget begrepp om att upplysningen inte kommer att presenteras utåt som en fråga. Mikro innebär att informationen i upplysningen är begränsad i jämförelse med en ”stor” personupplysning.
 

Rufus

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
22 Augusti 2019
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
408
Poäng
537
Såhär skriver UC

Hej,


Det har tagits en mikroupplysning på dig. Detta begrepp kommer från att det är en begränsad upplysning där inte all kreditupplysningsinformation ingår, tex visas inte fastighetsuppgifter eller kreditengagemang. Det är dock fortfarande en kreditupplysning som har beställts och i detta fall så syns upplysningen som banken har tagit.
Frågan presenteras därför under avsnittet ”senaste frågor hos UC” samt kan påverka kreditvärdigheten.


Vi vill förtydliga att en mikroupplysning inte är ett vedertaget begrepp om att upplysningen inte kommer att presenteras utåt som en fråga. Mikro innebär att informationen i upplysningen är begränsad i jämförelse med en ”stor” personupplysning.
Mycket bra information!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp