Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Min amortering (har amorterat extra)

Diskussion i 'Fritt' startad av pala87, 31 maj 2018.

1. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    296
    Trofépoäng:
    417
    Ny månad:
    Extra amorterat: 5000 kr

Sen novemberlönen har jag slängt in 53000 kr extra utöver mina lånekostnader. Hade 6000 kr när jag började i fasta låneutgifter. Har tagit räntefria och ibland betalningsfria månader. Nu ligger månadssumman för lån på 4800 kr.

Jäkligt lång väg kvar, men jag ska bara fixa detta även om det svider varje dag, ångest och en del tårar så skall jag vända detta!

För mig handlar det inte om att vara rik. För mig är rikedom att va skuldfri!

Barajag, Bramserud, Lea31 och 7 andra gillar detta.
  2. biggen

biggen Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    127
    Du är på rätt väg och har helt rätt tänk och lycka till i fortsättningen! Dom flesta gör misstaget att ta nya lån och amortera så lite som möjligt för att minimera månadskostnaden. Det leder ofta till en ond spiral som resulterar i nya lån osv tills man till slut inte kan ta sig ur situationen. Även om man klarar det så blir det otroligt dyrt i längden så du har kommit en bra bit på vägen med rätt inställning!

3. Lea31

Lea31 V.I.P

Mottagna gillanden:
    112
    Trofépoäng:
    277
    Hur mycket har du i total skuld Bianco/kredit? Har du satt upp ngt mål om när(datum) du vill bli skuldfri?

4. Lånat

Lånat V.I.P

Mottagna gillanden:
    139
    Trofépoäng:
    307
    Bra jobbat! Fortsätt så!

5. Myra

Myra V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    476
    Trofépoäng:
    537
    Bra kämpat! Och visst är det rikedom att inte ha skulder!

6. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    296
    Trofépoäng:
    417
    Jag har 2 större lån som jag inte har exakta summan på. Men är okej ränta på dom.

Fokuserar nu på:
    Forex 25 000 kr 12% ränta ,(amorterade in 5000 kr idag)
    Ska vara betald i september planeras.

Sen I höst santander 27000 kr 4.25% ränta

Har sparat 2000 kr i månaden också sen i höstas. Funderar på att pausa nu i sommaren o bara satsa på Forexlånet

Last edited: 31 maj 2018
  7. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    296
    Trofépoäng:
    417
    Jo, jag vet om misstagen. Har ju flera gånger om lånat-betalat av lite-lånat upp igen. Jag har flera gånger på senaste tiden ångrat mina beteenden så grovt att jag knappt har kunnat sova, kollat på en film. Allt har varit ångest.

Men jag får leva i nuet nu. Jag visste inte bättre förut, eller jag spelade på allt. Så länge man spelar så fixar man inte ekonomin, i alla fall inte på den nivån jag var i

8. pala87

pala87 V.I.P

Mottagna gillanden:
    296
    Trofépoäng:
    417
    Snart 2 månader sedan.

Jag bestämde mig att byta bank istället Sålde mina fonder och kör en nystart nu.
    Amorterade bort hela forexlånet.

Nu har jag bara 1 lån med 4 % ränta och 2 lite större med 6 o 7%.

Tar en paus från amorteringen och skall jobba upp mina sparkonton denna hösten. Sen påbörjar en ny amorteringsresa år 2019.

Målet är att spara 50 000 kr fram till 2019.

9. LetsDoThis

LetsDoThis Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Trofépoäng:
    26

Förvisso är det bra att ha en extra stålar på sparkonto om något händer och du inte kan lösa det på något annat sätt då - annars så är ju det ju mycket mer lönsamt att amortera.

Hade man haft lite ballz hade man ju sparat på https://www.4spar.se.
    10% ränta på sparkonto om man låser dom i 3år. 50000kr är dock max ditt konto får ha, överskottet betalas ut. Då det inte är insättningsgaranti så är det på ett vis vettigt.

Men.

Det är dessa pengar som finansierar 4finance, dvs Vivus och Onea. Med tanke på hur bra det går för dom så är risken lite att dom hamnar på obestånd, finns ingen anledning för dom, dom är så passa stora i europa.

Fråga är ju om man vill vara delaktig i deras skurkbeteende.

10. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    1 254
    Trofépoäng:
    907
    Det handlar inte om ballz utan sunt förnuft att inte trycka in pengar i något som inte omfattas av statens insättningsgaranti i denna branschen.
    Dessa bolag försvinner som flugor och att då som en idiot sitta med skägget i brevlådan är bara efterblivet.

Skogsmulle gillar detta.

Dela sidan