Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 38 kreditgivare
3. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Lumify - Ny 2019, utan UC
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Min Blogg: Ekonomisk kunskapsbank med tips och trix

Diskussion i 'Fritt' startad av LånaUtanPapper, 30 april 2020.

1. LånaUtanPapper

LånaUtanPapper V.I.P - Trofépoäng: 457

Mottagna gillanden:
    316
    Trofépoäng:
    457
    Hej alla medlemmar.

Jag har under väldigt lång tid engagerat mig i detta forum (vilket jag kommer fortsätta med) och främst fått mycket hjälp men även hjälpt en del medlemmar hoppas jag.

Nu är det så att jag själv som många vet vart skuldsatt under en väldigt lång tid på grund av gammalt spelberoende (som är avslutat kapitel) och lite andra situationer sitter jag fast i en stor lånefälla idag på närmare miljonen.

Därav så har jag gjort en hel del research både åt mig själv över min tid som skuldsatt men även försökt använda den informationen för att hjälpa andra som jag nu tänkte presentera successivt framåt i en blogg (Om någon undrar så fick jag fick lånforums godkännande för detta och sen länka bloggen, detta eftersom jag tänkt producera matnyttig information och inte en sån där kränga på folk lån sida,).

Några av kategorierna jag funderat att gå lite djupare in på är:

• Tips att sluta spela
    • Tips gällande relationsbit och hur man på bästa sätt kan presentera det för familj/respektive för att åter vinna förtroende snabbt.
    • Snöbollsmetoden och andra strategier (Hjälpa med strategier för att sortera lån/ränta och hur man kan gå tillväga för att hjälpa till mot att se ljus i tunneln)
    • Excel snurror på hur man kan på snabbast sätt kan räkna fram att bli skuldfri
    • Taktiker gällande UC/Bisnode och förfrågningar
    • Öka chanserna för skuldsanering
    • Taktiker och lagstöd för återbetalning hos spelbolag
    • Hur man hanterar underskott
    • I vilka situationer man kan jämka och vad fördelarna är
    • Hantera inkasso
    • Strategier för att klara tunga månader (vilka man betalar först, vilka man kan söka betalningsfria månader osv)
    • Ta reda på spara pengar på fasta kostnader
    • Strategier jag använt för att undvika långt gångna förfallna räkningar
    • Tips på bra Youtube material
    • Marknadsnyheter (nya långivare, vad som sker i marknaden, långivare som börjar rapporterar till UC, vilka som vi vet börjat skicka in missbrukade krediter osv)
    • Vad man ex kan sälja på blocket/tradera.
    • Strategiska lägen att bli av/byta ut vissa långivare med hög ränta för gott och spärra sig baserat på situationer.
    • Tipsa andra besökare om lånforum
    • Era önskemål

Efter några års erfarenhet som tungt skuldsatt så funderar jag nu på att skapa min egna blogg på nätet som riktar sig till de kraftigt skuldsatta (som mig själv). Men givetvis är andra välkomna av att ta del av strategierna. Syftet är helt enkelt att producera bra material som kan hjälpa de skuldsatta med strategier framåt.

Dels för att många av oss inte ser något ljus i tunneln, lider av depression, hamnat i trubbel med relationer och för att jag känner att det finns en del där ute som sitter med många frågor och inte riktigt har en ordentlig strategi framåt. I min personliga erfarenhet så känns allt lite lättare med en tydlig strategi.

Vilket är väldigt viktigt för att på sikt städa upp situationen och se ett ljus i tunneln. Det kan vara allt för att klara sig undan inkasso/kfm till att bygga en strategi för att klara sig ett år utan förfrågningar och därav sikta på bra samlingslån med skaplig ränta, komma ner många tusenlappar i månaden, bara klara månaden om lönen är dålig och så vidare.

Saker som jag tänker fritt dela av mig successivt för att hjälpa Er medlemmar och andra som kommer att hamna i liknande situationer på grund av relationer, spelberoende, arbetslöshet på grund av corona och en rad olika andra kategorier.

Är detta något som ni skulle vara intresserade av?

I så fall vill jag att ni ska vara delaktiga och dela er av olika scenarion som jag kan skriva om och ur ett logiskt perspektiv och se till att ta fram en plan som jag successivt delar med mig av i blogginlägg.

Jag har lite dålig fantasi när det kommer till att namnge bloggen eftersom andra chancen och sparguiden var redan upptagna namn.

Därför tänkte också utlysa en liten tävling för vad bloggen skall heta:

Där bästa förslag får 150kr och om det blir namnet på bloggen så får vinnaren 300kr istället. (Om en tävlingen bryter mot någon regel här, så ber jag om ursäkt och den kommer direkt avbrytas @Lånforum.se). Namntävlingen pågår annars till måndag 18.00. Betalning sker som i så fall till bank-kontonummer för att mottagarens identitet ska förbli anonym.

Last edited: 1 maj 2020
    Kalaskulan, Dukemo, DN1981 och 12 andra gillar detta.
  2. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 5 177 Årets medlem

Mottagna gillanden:
    7 920
    Trofépoäng:
    5 177
    Jag kommer också att vara med här på ett hörn! Ett otroligt spännande projekt som kommer att hjälpa många.

Det är värt att inflika att det inte på något sätt är tänkt att konkurrera med Lånforum eller till att var substitut till Lånforum. Snarare är fokus på moment som inte är Lånforums syfte, skribenten ovan nämner ett par olika saker men även sådant som kanske en Podd. Lite YouTube klipp och sedermera även verktyg där man som privatperson faktiskt kan komma undan billigare i klorna på Inkassobolag eller för den delen leverantörer utav telefonitjänster,försäkringar och vad det nu kan vara.

Detta är ett forum mer eller mindre uteslutande för lån medan det finns ganska skralt med kvalitativa platser online som berör det övriga ekonomiska spannet.

Jag har fått så mycket hjälp ifrån detta forumet och med största sannolikhet hade jag inte klarat min ekonomiska bana utan alla individer här & deras tips & råd.

Nu är det hög tid att "betala tillbaka" det dels genom att vara aktiv här på forumet men dels också komma med andra tips och trix som kanske inte är just om Lån utan även bredare segment.

Tänk er en blandning mellan www.affarsvarlden.se - www.konsumenternas.se - LyxFällan - Framgångspodden - Lånforum - https://rikatillsammans.se/ i en enda stor maffig blandning :D

Det är som ovan sagt i ett uppstartsprojekt men kom gärna med tips för det är menat att vara ett hjälpande verktyg till er, oss och många andra.

Last edited: 30 april 2020
    Kalaskulan, DN1981, Floppen och 9 andra gillar detta.
  3. Ny2018

Ny2018 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 1 567

Mottagna gillanden:
    2 477
    Trofépoäng:
    1 567
    Jag tror att en blogg kommer vara stor hjälp för många som sitter i samma situation men inte har någon att relatera till. Jag var själv novis inom skuld området 2018 och tack vare detta forum har jag hämtat så mycket kunskap och även känt en samhörighet.

Lånforum.se, LånaUtanPapper och Terry_ gillar detta.
  4. LånaUtanPapper

LånaUtanPapper V.I.P - Trofépoäng: 457

Mottagna gillanden:
    316
    Trofépoäng:
    457
    Ingen som sitter på ett fyndigt namn i tävlingen? :)

5. Fina

Fina V.I.P - Trofépoäng: 467

Mottagna gillanden:
    337
    Trofépoäng:
    467
    Vilket jättebra initiativ!! Kör hårt, jag kommer vara ett stort fan! :face3hearts:

Mitt förlag på namn är ”Andra chansen”, för det är så jag ser det. Alla kan hamna snett ekonomiskt och är värda en (eller flera) ny chans och genom din blogg få tips och vägledning.

Andra förslag:
    * Skuldhandboken

Last edited: 2 maj 2020
    Juni, Terry_, Gaston och 1 annan gillar detta.
  6. AphexTwin

AphexTwin V.I.P - Trofépoäng: 387

Mottagna gillanden:
    211
    Trofépoäng:
    387
    Jag tänker ”Inaktivt skuldsaldo”. Man måste pika KFM lite.

Kanske t.o.m ”proaktivt skuldsaldo”

Last edited: 2 maj 2020
    LånaUtanPapper och Terry_ gillar detta.
  7. Ny2018

Ny2018 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 1 567

Mottagna gillanden:
    2 477
    Trofépoäng:
    1 567
    Från novis till vis. Vägen ur skuldfällan.

Juni, LånaUtanPapper och Terry_ gillar detta.
  8. Brorsan

Brorsan Viktig medlem - Trofépoäng: 147

Mottagna gillanden:
    54
    Trofépoäng:
    147
    Skuldfällan (tänker på TV3's Lyxfällan).

Juni, LånaUtanPapper, Terry_ och 1 annan gillar detta.
  9. Gaston

Gaston V.I.P - Trofépoäng: 347

Mottagna gillanden:
    183
    Trofépoäng:
    347
    Kul, kör hårt. Ska fundera på namnförslag under dagen!

LånaUtanPapper och Terry_ gillar detta.
  10. Kronofogden

Kronofogden V.I.P - Trofépoäng: 597

Mottagna gillanden:
    622
    Trofépoäng:
    597
    Ekonomisk första hjälpen
    Dränera skuldträsket
    Från speltorsk till sparsam

Juni, LånaUtanPapper och Terry_ gillar detta.

Dela sidan