• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min ekonomi inför Juni (råd)

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Då var det dags att börja tänka på hur jag bäst utformar min ekonomi nu när min UC börjat sjunka och jag snart kan ta ett samlingslån. Närmare bestämt i Juni.

15 mars låg min UC på 10% med 40 förfrågningar.

Den 15 juni kommer jag ha 12 förfrågningar kvar. Vet inte vad mitt UC kommer ligga på då men jag tänkte att jag skulle slå till då. Vad tycker ni? Måste väl finnas nånstans man kan få till ett lån på minst 200,000?

Och viktigast av allt, via vilken jämförelsesajt hade ni sökt samlingslånet? Finns ju så många utöver Lendo. Eller är det bättre att söka skuldfinansering istället hos Svea, Nystartfinans och allt vad de heter?

Hur hade ni gjort?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Intressant läge,
För att kunna ge dig ett så bra svar som möjligt så har åtminstone jag 2 frågor, jag utgår ifrån att du inte har anmärkningar.

Vad har du för UC nu? (Det kan du se på www.minuc.se)
Hur mycket har du i lön respektive vad har du i synliga skulder?

Liten parentes men skriv också gärna vad du har i privata lån / osynliga skulder & krediter.
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Min UC ligger på 10%

Ur minnet: Jag har 300 000 i lån hos ICA och ca 76 000 Santander, eventuellt ytterligare 10 000 hos Thorn. Dessa är synliga hos UC.

Jag har ytterligare 200 000 i blancolån (Bisnode, Creditsafe, etc.) Det är dessa jag behöver samla.

Lön ca 22 000 av vilket jag får ut 17 000. Inga anmärkningar.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Du har om jag räknar rätt cirka 400.000 kronor i Blancolån.
Du har om jag räknar rätt en årsinkomst på 300.000.

Jag tror inte att det är dina 10 FF som försämrar SÅ mycket utan snarare handlar det om att du är ganska högt belånad.

Dock har du inkomst, du har inga anmärkningar, du har på gränsfall "lagom" med UC, kanske 2-3 för många. Så med det sagt så tror jag att vissa aktörer kan bevilja dig, exempelvis Remember,Balanzia,Bank Norwegian...
Men räkna med att din ränta kommer bli hyfsat hög.

Kan du vänta in tills du har någon UC mindre?
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Ladda hem appen kreddy. Den är gratis och se ditt kreditbetyg där så får du svar hur stora chanserna är att du får lån!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Förresten vilka lån syns inte hos UC med så stora summor?
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Ladda hem appen kreddy. Den är gratis och se ditt kreditbetyg där så får du svar hur stora chanserna är att du får lån!

Mig veterligen står ingenting sånt på Kreddy. Förresten så är Kreddy inte särskilt korrekt heller. Jag hämtar min upplysning direkt från UC för 20 kr. Så jag har full koll på mitt betyg & antalet förfrågningar, ville bara veta hur ni skulle prioritera samt hur antalet lån påverkar min chans att få ett samlingslån trots låg UC score och ett tiotal förfrågningar.
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Förresten vilka lån syns inte hos UC med så stora summor?
Ej säker men de blancolån där Bisnode och Creditsafe stått för upplysningen borde väl inte synas på UC? Är som sagt drygt 400,000 som syns på UC isf
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Vill inte vara en partypooper men jag tror det ser mörkt ut. Om jag förstod det hela rätt så kommer du att ha 12ff kvar när du ska söka samlingssånger i juni. Generellt sätt brukar allt över 4-5 stycken inte uppskattas hos storbankerna. Sedan som Terry säger så är inkomsten i förhållande till lånegraden inte helt jättebra. Det finns säkert en och annan bank som kan hjälpa dig, men du kommer troligtvis att få betala en ockerränta vilket endast du förlorar på i slutändan. Min varmaste rekommendation till dig är att sitta lugn i båten (om du ändå har en hållbar ekonomi) och vänta tills du har >5 ff och sedan gå till din hemmabank och förklara precis som det är
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp