Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. ICA Banken - Låg ränta, även bra vid samlingslån
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Min plan, beta av 2 åt gången

Diskussion i 'Fritt' startad av 655321, 20 januari 2018.

1. 655321

655321 V.I.P

Mottagna gillanden:
    24
    Trofépoäng:
    101
    Har inte studerat detta närmare för jag vet inte var jag ska börja. Men jag tror jag hörde nånstans (och troligen missuppfattade) att om man har höga skulder så kunde man kanske beta av 2 åt gången istället för att betala 10 olika varje månad, att man väljer att betala högre summa såklart men i rimlig proportion till ens lön.

Vet ej hur lånebolagen ställer sig till det, har nån försökt? Man ringer och förklarar sin situation, börjar med att beta av de som har högst ränta och hoppas att de andra kan "frysa" fakturorna till det är deras tur. Man gör själv en utförlig lista efter datum som alla aktörer får. Självklart betalar man ränta till den datum skulden är avbetald, bara att man liksom pausar själva månadsfakturorna och sen när det är deras tur ber om en uppdaterad faktura med aktuell ränta för "den förlorade perioden".

Det är blancolånen på 5,000-30,000 som ställer till det för mig (har ca 190,000 i blancoskulder) och kan man avvara 7,000 i månaden eller så, så lär man ju bli av med det inom nåt år. Men planen är egentligen att ta ett större sammingslån om ca 6-12 månader när mitt UC stabiliserats... kanske nåt att tala om för aktörerna så de vet att man har en plan i sikte men att man behöver köpa sig lite tid pga UC.

Vad tror ni kan sätta käppar i hjulet för denna plan? Utom att man har runt 15 olika aktörer där vissa helt skiter i vilket. Men ligger det inte i deras intresse att få tillbaka sina pengar inom ett år istället för att jag skiter i allt och låter det gå till Kronofogden. Jag har inget av värde de kan ta och man kan ju inte betala i blod.

Tankar, råd? Tack

2. 655321

655321 V.I.P

Mottagna gillanden:
    24
    Trofépoäng:
    101
    Eventuellt fråga alla aktörer och betala först av de som inte går med på det.

3. Mjau 74

Mjau 74 V.I.P

Mottagna gillanden:
    329
    Trofépoäng:
    467
    Tyvärr är det inte så enkelt... alla vill ha sina pengar och ingen tänker vänta...

4. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 942
    Trofépoäng:
    1 027
    Du är ute efter snöbollsmodellen. Sök på den här.

Långivare kommer inte gå med på ditt upplägg. Dom är sugen att få betalt enligt plan..

Lize gillar detta.
  5. Lize

Lize V.I.P & LF entusiast

Mottagna gillanden:
    691
    Trofépoäng:
    617
    Tyvärr min erfarenhet också, har försökt hur mycket som helst innan och under det att jag släppt till KFM.

6. 655321

655321 V.I.P

Mottagna gillanden:
    24
    Trofépoäng:
    101
    Inte ens om det gäller "bara" 6 månader? Då får de ju sina pengar + räntan för samtliga månaderna. Jag förstår vad du menar såklart.. men å andra sidan snackar vi inte om att skjuta upp det i flera år. Hur länge dröjer det liksom innan en löneutmätning kommer igång? Man hade nästan hunnit betala av allt tills dess..

Till saken hör att kommer en löneutmätning igång så får de ändå inte sina pengar "enligt plan" eftersom jag vid löneutmätning får leva på existensminimum, vilket är en lyx jag inte ens har råd med idag eftersom jag lever en bra bit över min lön. Och skulderna växer för varje månad, vilket betyder att fler aktörer får samsas om min löneutmätning ju längre detta pågår...

Last edited: 21 januari 2018
  7. Lize

Mottagna gillanden:
    691
    Trofépoäng:
    617
    Alla de argumenten ovan har jag dragit för mina långivare innan jag hamnade hos KFM och ärligt talat så struntade de i dem, även fast de får mindre vid löneutmätning, och ännu mindre vid en eventuell skuldsanering. Att välja om man har "råd" med löneutmätning eller inte finns inte på kartan om man inte kan betala sina skulder så hamnar man hos KFM vare sej man vill eller inte och så småningom blir det löneutmätning. I mitt fall kom löneutmätningen ganska fort igång, redan ett par månader efter jag slutat att betala skulderna, så det fanns inte en chans att betala av de minsta skulderna innan, vilket hade varit bra om jag kunnat, men som sagt var man väljer inte själv.

Mjau 74 gillar detta.
  8. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    1 942
    Trofépoäng:
    1 027
    Inte ens "bara" 6 månader.. tveksamt om dom skulle acceptera "bara" 1 månad ens.

Om du tänker ur långivarens perspektiv, och hur dom lär tänka: En kund hör av sig, har lite svårt att få saker att gå ihop, vill få uppehåll i betalningsplanen med 6 månader.
    Då det börjar osa betalningsproblem så vill man nog få in det man kan innan kunden börjar halka efter i betalningarna.. Att ge anstånd med 6 månader innebär att man under ett halvår inte har en aning om hur det går för kunden, och när det är dags att återuppta betalningarna, inkluisve ett halvårs ränta som lagts på hög så kan ju personen sitta med skit upp till hakan och redan ha en pågående löneutmätning, kronofogden kanske redan varit på förrättning och utmätt det som fanns av värde. Löneutmätningen kan man vara med på, men man får ingen del av pengarna för de saker som utmätts. Dessutom har kunden illa kvickt ansökt om skuldsanering som kommer resultera i att man kanske får bara hälften av sin fordran betald.
    Ett sånt scenario, som inte är jätteorimligt, innebär nog att man tackar nej till att ge anstånd med ett halvår och försöker rädda det som räddas kan, man får vara med från start på löneutmätningen, man missar inte att vara med att ta del av pengarna som flyter in från utmätning av sakerna som utmätts.

Last edited: 21 januari 2018
  9. 655321

655321 V.I.P

Mottagna gillanden:
    24
    Trofépoäng:
    101
    Ok men säg att man förlorar jobbet. Var ska de då mäta ut pengar ifrån när man redan lever på existensminimum?

Min sambo kom tillbaka från samtal med en skuldrådgivare och hon sa att man visst kan förhandla, denna rådgivare menar att lånegivare blir rätt skakiga när man nämner att man snart hamnar hos Kronofogden och att under hennes många år i yrket så är det väldigt få som ej omförhandlar när KFM kommer på tal.

10. Lize

Mottagna gillanden:
    691
    Trofépoäng:
    617
    Om man redan lever på existensminimum så finns inget att löneutmäta, utan skulderna växer eftersom räntorna tickar på, i det fallet skulle nog skuldsanering vara det enda möjliga för att bli av med skulderna (blir ingen utmätning på det heller om man lever på existensminimum under skuldsaneringstiden).

Jag vet inte vilken värld som budgetrådgivaren lever, men jag har mejlat, ringt och skrivit brev till mina fordringsägare och ingen har varit villig att skriva ner räntan eller omförhandla skulderna, varken före eller efter KFM. Jag trodde faktiskt att det skulle gå att förhandla när de såg vad som blev betalt genom löneutmätningen, jag har gjort flera försök med samtliga fordringsägare men fått blankt nej, det enda "erbjudande" jag fått är om jag kan betala av hela skulden på en gång, så har några varit villiga att skriva av en del av skulden och det är inte möjligt när man har löneutmätning. Dock så rekommenderar jag er att göra försök, även om ni inte skulle få "napp" så kan ni visa upp att ni gjort allt i er makt för att komma ur skulderna, när ni eventuellt söker om skuldsantering.

Dela sidan