• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min resa för en bättre ekonomi och samlingslån.

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Hej!

@Lånforum.se bad mig gärna skriva ett inlägg om min resa mot samlingslån och uppstädning av min ekonomi.

Min resa från att ha betalt ca 20.000 kr / på lån till ca 7000 kr / mån.
Mina förutsättningar är:
Årsinkomst ca 410.000 kr
Underskott av kapital är ca 117.000 kr
Har varit ungefär samma under flera år.

Under mer än 15 års tid. Så har jag handlat på faktura/kredit. Även fast jag direkt egentligen kunnat betala kontant på en gång. Men som för så många andra passade mig bättre att betala lite varje månad. Och räntor har jag aldrig brytt mig om.

Jag har alltid arbetat både som anställd och egen företagare och tjänar rätt ok med en stabil ökning varje år.

Men sedan nästan 10 år har jag varje månad knappt överlevt. Jag har legat minus ca 1200-3000 kr varje månad. Alltid klarar mig ifrån anmärkningar, inkasso och kronofogden.
Jag har lånat av familj, tagit smslån eller sålt grejer för att kunna gå runt. Och skulle jag bli sjuk ska vi inte tala om och om karensdagen som ställde till det ännu mer.

Detta har skapat en inre stress. En sorg över att inte kunna åka på resor, eller kanske köpa biljett direkt när en artist släpper biljett m.m. Åren innan jag började gå back så mycket så betalade jag allt detta med kreditkort/faktura. Utan att överhuvudtaget bry mig om vad som kan hända. Jag lyckades alltid betala i tid. Men aldrig med pengar kvar.

Men i början av 2020 började jag intressera mig för minUC och fick ett rejält uppvaknade. Jag kunde inte förstå hur jag utan anmärkningar kunde ha 28% i betyg. Då fick jag förstå vikten av att ha många FF och jag hade kanske 20 st per år. Nästan 2 st per månad i flera år.

Jag la upp en plan. Inga nya FF alls och få ner min hyra. Så jag flyttade ,fick ner hyran och på så vis kunde jag få ihop min budget varje månad. Jag såg också till att jämka. Tack vare er här på forumet. Detta gjorde att jag även kunde sluta extrajobba och bara fokusera på mitt ordinarie jobb. ( har senaste åren arbetat 125 % ) Jag såg också till att lägga in en matbudget i min månadsbudget ( det hade jag inte gjort förut ) .

Jag spärrade också mig själv på alla krediter jag hade. Jag kunde alltså inte handla på faktura/konto mer.

Nu till samlingslån-resan:

Jag hade bestämt mig för att vänta tills sommaren 2021 i juni. För att då skulle mitt betyg ligga på "bra".Av olika skäl så orkade jag inte vänta då min bostadssituation inte var optimal.

Så här såg det ut januari 2021.
Antal skulder / krediter / blanco

30 st. om ca 636.000 kr varav ca 536.000 på UC. ( betyg 4,2% )
Jag betalade ca 20.000 kr / mån på alla mina lån totalt. Och jag får ut ca 28.000 med jämkning.

-Jag sökte 350.000 på Advisa och valde Collector med en ränta om 8,51 %
Jag betade av 14 st lån av dessa och kom ner till strax under 12.000 kr i månadskostnad.
Betyget steg bara ca 1 % av denna kreditsökning.

-I februari valde jag att låna 25.000 kr av konsument kredit för att kunna betala en kommande flytt och inköp till lgh. Inte det smartaste valet men gjort är gjort. Och mitt betyg steg skyhögt till ca 11 %.

- I slutet av mars så bestämde jag mig för att pröva att samla resterande av dom 270.000 kr som var kvar utöver Collector-lånet. Jag sökte bara 100.000 kr men fick 200.000 kr av Nordax med ränta om 12,90 %. ( trodde inte jag kunde få mer )

- Jag samlade 13 lån som nu är betalade och avslutade och hade nu kvar lånet på Big Bank på ca 90.000 med en ränta på 14,41%

- Collector ringer och erbjuder mig inom samma UC att låna pengar om jag behöver samla mer. Såklart tackar jag ja till att lösa mitt dyra bigbank lån. Ränta ska förhandlas dock eftersom jag vill baka ihop mina nu två collector lån. Men den kommer hamna på strax under 8% skulle jag tro. Collector rekommenderar mig att förhandla räntan var 6:e månad med dom.

Nu har jag alltså gått från 30 till 16 till 3 och nu 2 lån med en kostnad per månad på 7000 kr totalt.Upprensningen lär inte synas förens maj/juni på min UC. Nuvarande betyg på UC är. 13,5 %

- Planen framöver nu är om 6 månader förhandla räntan både med Collector och Nordax.
Förhoppningsvis under 2022 kan jag samla även Nordax lånet hos Collector.
Många små steg som blir dom stora över tid. Samt att inte jämka mer från årsskiftet.

- Det jag också gjort är att fortsätta med minUC för att följa hela tiden mot bättre betyg.
- Jag har också lagt upp 3 olika sparanden på ca 1000 kr / mån / sparkonto.
- Mina spärrar på krediter tex Klarna är fortfarande kvar. Och så ska det vara.

En ränta på ca 8 % är mycket. Men utifrån min förutsättningar är detta fantastiskt. Det går om man vill!! Jag har slaviskt läst på, följt min UC och följt era resor här! <3


Hoppas ni orkade läsa ändå hit. Själv är jag helt mentalt slut men glad!

Tack för detta forum! <3
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ann

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
28 Januari 2021
Meddelanden
378
Mottagna reaktioner
130
Poäng
327
Åh grymt ❤️ Så glad för din skull, längtar tills jag får möjlighet att samla mer. Betalar ju runt 24-25000 i månaden för allt mitt skit. Och en inkomst mellan 25-29 000. Om ett år är min tid att hoppas på att iaf får samla en del, jag har 8 olika på uc. Men långt kvar och försöker kämpa vidare. Får vara stolt då jag ändå jobbat ner från 32000/månaden till 25000. Så går åt rätt håll iaf. Njut nu av att känna att man lyckats ❤️❤️☺️
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Åh grymt ❤️ Så glad för din skull, längtar tills jag får möjlighet att samla mer. Betalar ju runt 24-25000 i månaden för allt mitt skit. Och en inkomst mellan 25-29 000. Om ett år är min tid att hoppas på att iaf får samla en del, jag har 8 olika på uc. Men långt kvar och försöker kämpa vidare. Får vara stolt då jag ändå jobbat ner från 32000/månaden till 25000. Så går åt rätt håll iaf. Njut nu av att känna att man lyckats ❤️❤️☺️

Många små steg blir dom stora över tid! Du kommer dit !! <3 Lycka till!!
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 601
Mottagna reaktioner
2 484
Poäng
1 527
Du är en stor förebild för oss många här. Jag är så glad att jag har fått följa din resa och allt pepp och stöd vi gett varandra.
Jag är stolt över dig! Bra jobbat <3
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Du är en stor förebild för oss många här. Jag är så glad att jag har fått följa din resa och allt pepp och stöd vi gett varandra.
Jag är stolt över dig! Bra jobbat <3

Så himla fint av dig att skriva så! <3 Tack för all din pepp alltså! Så otroligt fint att få även följa din resa och peppa .
Men all styrka och fina ord jag fått av dig under vägen är guld värt! <3
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Nu har jag även förhandlat räntan på Collectorlånet och fått ner till 8,05% totalt.
Nu är det bara Collector och Nordax som jag har i lån.
Jag passade även på att utöka återbetalningstiden till max på Collector.
Detta för att kunna i framtiden amortera av Nordax snabbare!

Nordax är räntan nästan 13% så om 6 månader ska det förhandlas också.

Eftersom lånet på Collector är 450.000 kr av 500.000 ( som är maxgräns)
Och Nordax är 200.000 kr

Det kommer inte kunna gå på rätt lång tid att samla även Nordax lånet till Collector. Det kommer ta 3-4 år troligtvis.
Men Collector sa så här. Förhandla räntan hos oss och Nordax var 6:e månad och se till att tas inom samma UC.
Dom sa också att jag kanske få ner räntan så pass bra till slut hos Nordax att det är ingen idé att samla det till Collector- vem vet!
Det tycker jag är en riktigt bra bank. Fokus på kunden och vad som är bäst för mig!

Nu kommer jag totalt betala strax under 7 t kr / månad totalt. Ett nytt liv!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp