• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Loanstep - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Mina chanser till större lån

Deeney

Medlem
Poäng: 1
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,

Har nu i veckan bokat möte hos banken där jag vill ta ett blancolån på 350 000 kr som jag ska betala tillbaka till en närstående som i somras hjälpte mig att bli av med nästan alla dumma högkostnadskrediter, den enda som jag har är 20 000kr på fairlo. Vid den tidpunkten försökte jag med blanco med nekades av banken pga dåligt kreditbetyg (6,4%) på UC och dessutom nästan 300 000 kr synliga blanco/krediter. Deras tips var att betala in så mycket jag kunde under kommande år och sedan komma tillbaka när betyget blivit bättre.

Hur skulle ni bedöma mina möjligheter nu med förutsättningarna:

Inkomst 459 000 kr
Underskott 72 000kr
FF 1 (Augusti 2023)
Betyg på UC 1,3%

Det som lite skrämmer mig är att jag "bara" har bra betyg men inte utmärkt eller mycket bra. Kollat runt bland bekanta och sett att de har bättre betyg trots långt fler lån och krediter. Därav vill jag kolla här på forumet med er kunniga.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 487
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
25 466
Mottagna reaktioner
12 397
Poäng
9 487
Utifrån hur förlusträdd många banker är ska du inte bli allt för besviken om dom nekar.

Deeney

Medlem
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack för svar.

Alright, vad är det som de skulle neka på tror du? Är det själva anledningen eller bara förutsättningarna? Skulle det vara annorlunda om inte Fairlokrediten fanns där (menar kan den ha jättestor påverkan mellan att bli beviljad och inte bli beviljad)?

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Meddelanden
2 746
Mottagna reaktioner
1 780
Poäng
1 277
72000 i underskott och bara en kredit på 20000?

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Meddelanden
549
Mottagna reaktioner
625
Poäng
607
Har du något avtal med din bekant om att ”På datum X ska du kvitta lånet och gå vidare på egen hand”? Om du bara har 20k och med den lönen borde det ju vara relativt enkelt att döda skulden till Fairloo på ett par månader – om du inte betalar hiskeligt med pengar på ditt stora lån. När du dödat den skulden, i säg April/Maj när taxeringen fastställs, så bör ju ditt underskott gå ned betydligt. Och det, tillsammans med att Fairloo är borta, bör ju förbättra ditt kreditbetyg väsentligt.

Deeney

Medlem
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har du något avtal med din bekant om att ”På datum X ska du kvitta lånet och gå vidare på egen hand”? Om du bara har 20k och med den lönen borde det ju vara relativt enkelt att döda skulden till Fairloo på ett par månader – om du inte betalar hiskeligt med pengar på ditt stora lån. När du dödat den skulden, i säg April/Maj när taxeringen fastställs, så bör ju ditt underskott gå ned betydligt. Och det, tillsammans med att Fairloo är borta, bör ju förbättra ditt kreditbetyg väsentligt.
Det stämmer, jag har ett avtal att när mina förfrågningar gått ner till bara en (vilket de gjort nu denna månad) så skulle jag ta ett lån och kvitta skulden. Vi har alltså ett avtal på det.

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Meddelanden
958
Mottagna reaktioner
618
Poäng
617
Är underskottet lägre för inkomståret 2023 än 2022? För då skulle jag rekommendera att vänta tills efter deklarationen om det går. Om du inte gör några ändringar på den så kan du i så fall söka i april.
Men att bara gå till din bank som i augusti nekade tycker jag låter dom en mindre bra ide, varför inte Lendo eller annan låneförmedlare?

Deeney

Medlem
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Är underskottet lägre för inkomståret 2023 än 2022? För då skulle jag rekommendera att vänta tills efter deklarationen om det går. Om du inte gör några ändringar på den så kan du i så fall söka i april.
Men att bara gå till din bank som i augusti nekade tycker jag låter dom en mindre bra ide, varför inte Lendo eller annan låneförmedlare?
Tack för ditt vänliga svar. Underskottet för inkomståret 2023 kommer vara marginellt lägre (vet inte exakt hur mycket), för jag jobbade ändå på i höstas med det som fanns kvar o fick bort allt utom Fairlo. Betyget var 6,4% i Augusti men nere på 1,3% nu, så helt klart en förbättring.
Mina två "problem" är att jag har ett avtal med min närstående på att jag ska söka lån nu hos banken i Februari samt att min årsinkomst kommer bli lägre för år 2023, 408 000 kr, detta beror på att jag tidigare hade en tjänst som utöver den grundlön jag hade även var provisionsbaserad. Numera har jag en tjänst med högre grundlön men ingen provision. Det är anledningen till att jag kommer ha detta möte med banken angående lån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp