• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Misskött kredit och anmärkning vad är skillnaden?

Piraten

V.I.P
Poäng: 62
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
396
Mottagna reaktioner
8
Poäng
62
Vad är det för skillnad mellan misskött kredit och anmärkning hos kfm

Har fått av G E moneybank då lån gick till inkasso, de syns ju inte på de små upplysningarna vad jag kan se.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

mis2

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
14 Januari 2013
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Missköt Kredit får man när "missköter" en kredit från dom större kredit/långivare. Nordea,Swedbank,SEB,Resursbank,GE Money,Handelbanken etc.

Missbruksregistret minst lika allvarligt som en vanlig anmärkning för ofta så stoppas övriga krediter man har hos dom andra "stora bankerna".

Men jag har för mig att missbruksregistret inte är i 3 år utan 1 år.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Betalningsanmärkning och misskötsel

Om borgenären får rätt av Kronofogden eller i domstol får du en betalningsanmärkning. Det innebär att din underlåtelse att betala blir antecknad i de register som används vid kreditupplysning.
Uppgifterna står kvar i kreditupplysningsregistret i tre år även om skulden betalas. Registret är tillgängligt för banker, andra långivare, hyresvärdar, telefonoperatörer och andra som har ett legitimt behov av informationen i sin verksamhet.
I kreditupplysningsregistret finns också uppgift om missbrukat konto och misskötta krediter. Uppgifter om missbrukat konto gäller konto som banken avslutat på grund av att du övertrasseringat kontot upprepade gånger.
Uppgifter om misskött kredit gäller kredit där hela skulden har förfallit utan att du betalat. För att du ska få notering om misskött kredit ska långivaren också ha lyft ut skulden ur sin ordinarie bokföring eller utfört annan motsvarande åtgärd, det vill säga på något sätt markerat skulden som en kreditförlust.
Uppgifterna om missbrukat konto och misskött kredit finns kvar i registret i tre år från den dag då banken avslutade kontot respektive krediten sades upp. Om lånet är en kontokredit finns uppgifter kvar i registret i två år från den dag då långivaren sade upp kreditavtalet. Uppgifterna är bara tillgängliga för banker och kreditmarknadsbolag.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Jag hade en misskött kredit i 3 år jag kunde ta smslån och andra smålån då de inte tog UC men så fort de tog en UC blev det avslag då det registerades som en anmärkning
 

Piraten

V.I.P
Poäng: 62
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
396
Mottagna reaktioner
8
Poäng
62
Jag med

Har haft en i snart 2 år efter bankens inrådan "idiotbank"

Fick den andra nu delvis pga den första
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Fick min då jag missade en påminnelse på en kredit hos Cellbes 2009 den gick direkt till KFM då de ansåg att jag betalat försent och jag fick avbetalningsplan efter utslag. Försökte förklara att min son blivit allvarligt sjuk och vi inte visste om han skulle överleva och jag därför betalat in påminnelsen försent men det tog de inte någon hänsyn till.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Vad du än gör betala i tid de är inte roliga att ha och göra med om man är för sen. I alla fall om man inte betalar efter en påminnelse de gick inte att prata med trots att de kunde se att de fått in min försenade inbetalning. Jag fick heller inte någon förvarning om att skulden skulle gå till fogden utan brevet bara kom att jag fått anmärkning pga misskött kredit
 

jto

V.I.P
Poäng: 92
Blev medlem
9 November 2011
Meddelanden
512
Mottagna reaktioner
17
Poäng
92
Misskött kredit ligger ofta bara kvar i 2 år, beror på om det är en kredit eller konto man misskött som ca5tio skrev.. Betalningsanmärkning ligger kvar i 3 år.Och misskött kredit registreras bara hos UC. Bet anm ser alla upplysningsföretag.
 

thah

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
12 Oktober 2012
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Enligt praxis så ska man få minst en påminnelse och om du inte betalar den tid så kan avtalet sägas upp men du ska ha x antal dagar på dig att betala ikapp.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp