• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Mitt egna helvete

Undrande

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
2 Januari 2019
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hejsan allihopa, Jag är en 30+årig man som varit spelberoende hela mitt vuxna liv.
Alla mina intjänade pengar har skickats ner till Malta och dessutom har jag lyckats skuldsätta mig så in i bomben (se quoten nedan).
Mitt senaste (och värsta) återfall var i Oktober då jag lyckades få ett samlingslån på 150.000kr som jag spelade bort på några dagar.

För 3år sedan träffade jag den stora kärleken och vi bor idag som sambos i min hyresrätt.
Hon är i dagsläget fullt insatt i min situation och har total kontroll över min ekonomi, vid tiden för senaste återfallet var hon bortrest och jag hade fortfarande ett eget BankID.
Trots mina idiotiska val har hon valt att stanna kvar vid min sida.
Jag går idag någorlunda regelbundet hos Spelberoendeförningen i min stad och väntar även på att påbörja en KBT behandling för mina besvär.

Nästa steg för mig borde väl vara att ta kontakt med skuldrådgivaren i kommunen och förklara läget, dock skäms jag något fruktansvärt för det jag ställt till med och tänkte kanske att någon här kunde ge lite tips och råd kring hur jag skall angripa skulderna.

Sambon tjänar ungefär som mig (25k netto) och har sagt att hon kan tänka sig att stå för ett lån eller stå med som medsökande.
Men jag är väldigt skeptisk till att blanda in henne mer än vad hon redan är.

Min "dröm" hade väl vart skuldsanering men är rädd att jag har för bra inkomst och lånevillkor för att få en sådan beviljad.
Antar även att det är ett stort "minus" i sammanhanget att ha en sambo som tjänar bra och dessutom är helt skuldfri.

Ja, det var väl ungefär vad jag hade på hjärtat.
Må bäst och tack för att du tog dig tid att läsa detta.

Inkomstuppgifter Uppgifter för inkomståret 2017
Taxerad förvärvsinkomst: 453.000kr
Underskott av kapital: 59.000kr
Sammanräknat netto efter avdrag, före skatt: 394.000kr
Slutlig skatt: 100.000kr

Långivare Avida Finans AB

297.593 kr 10.9%
3400kr/mån

Långivare Marginalen Bank
188.286 kr 6.9%
2315kr/mån

Långivare Collector Bank AB
149.697 kr 11%
1800kr/mån

Långivare Bigbank AS
119.056 kr 8.5%
1500kr/mån

Totalt: 754.632 kr
Totalt antal förfrågningar senaste året: 7st (4st försvinner i April)
UC Riskprognos: 3,82%
UC Score: 561 (Bra)
Total Månadskostnad: 9015~kr
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Du har egentligen en drömsits. Du har ju en fin lön och du är inte alls våldsamt belånad eller har dåliga förutsättningar.
Hade jag varit du hade jag i april (när du bara har 3 UC-förfrågningar) tagit en låneansökan genom Lendo/Adivsa på 600.000
I det beloppet hade jag bakat in Avida,Collector och Bigbank.
Om du har lite flyt så hade din månadskostnad för lån då gått ifrån 9015 kronor till kanske 6900:- kronor beroende vilken ränta du kan förhandla fram.
Då har du plötsligt inga konstigheter med att gå runt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 850
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag gissar att du inte kan bli aktuell för sanering för närvarande, du är nog inte kvalificerat insolvent.
 

Jason_sthlm

Viktig medlem
Poäng: 276
Blev medlem
11 December 2018
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
105
Poäng
276
Om du drömmer om skuldsanering föreslår jag en hemmasnickrad variant som jag drog ihop lite snabbt. Jag har ju fått gissa och anta lite med boendekostnader osv men det borde gå ihop något sånär.

750k lån, 9 % snittränta och en återbetalningstid på 5 år ger dig en månadskostnad på 15 441 kr. Då har du nästan 10k över till mat, hyra och telefonen. Allt detta medan du slipper trixa med KFM och få betalningsanmärkningar.
 

Undrande

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
2 Januari 2019
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Om du drömmer om skuldsanering föreslår jag en hemmasnickrad variant som jag drog ihop lite snabbt. Jag har ju fått gissa och anta lite med boendekostnader osv men det borde gå ihop något sånär.

750k lån, 9 % snittränta och en återbetalningstid på 5 år ger dig en månadskostnad på 15 441 kr. Då har du nästan 10k över till mat, hyra och telefonen. Allt detta medan du slipper trixa med KFM och få betalningsanmärkningar.

Tackar så mycket för ditt svar, kanske formulerade mig konstigt när jag skrev att jag drömde om skuldsanering men det jag egentligen är ute efter är ett ljus i tunneln inom en inte allt för avlägsen framtid.
Precis det som du beskriver i din uträkning. Tack som fan för den.
Ser ju faktiskt inte alls så illa ut som jag trott när man räknar lite på det. Siffror är inte min grej så har själv aldrig ens försökt att räkna på det.

@Lasseman Misstänkte det själv, och som sagt, skuldsaneringsdrömmen bygger mest på att få ett faktiskt datum att se fram emot när skiten tar slut. :)

@Terry_ Tack för ditt tips, ja det är nog så det får bli.

Har en till fråga dock som kanske någon har koll på, Som många andra har ju jag och sambon lite drömmar om att köpa ett boende i framtiden.
Låt säga att hon står med som medsökande på ett lån på 600k (antar att det ger chans till bättre villkor)
Hur ser banken då på detta? Har hört att ingen bank tillåter över 500k i Blanco om man skall ha bolån, men kommer dom räkna som att vi båda har 600k eller att vi har 300k vardera?
 

Undrande

Ny medlem
Poäng: 7
Blev medlem
2 Januari 2019
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hejsan allesammans, har nästan gått 4 år sen mitt senaste inlägg här och tänkte det var på tiden med en liten uppdatering.
Då drömde jag om skuldsanering, tokigt kan tyckas, men så trasig som jag var då, så var det på något sätt det enda ljuset i tunneln för min del.
Någon sanering blev det dock aldrig, utan jag har knatat på med betalningarna och försökt att putta in extra när det gått, tyvärr så fick jag kraftigt reducerad inkomst under pandemiåret och det blev svårare att göra några extra amorteringar.
En annan sak som gjort det svårt att extra amortera men som dock gett mig otroligt mycket glädje i livet är att jag blev pappa för lite mer än ett år sedan.
Hursomhelst så har jag genom åren lyckats få ner antalet lån till två, som båda är med rak amortering och som fram tills alla räntehöjningar hade hyffsad ränta.

Såhär är läget för mig idag.

Långivare Ikanobank Se
223.400kr 9,88% Ränta (från början 7,44)
Kostnad: 4100kr månad (varav 2049kr amortering)
Långivare Ica Banken AB
304.253kr 8.36% Ränta (från början 5.86)
Kostnad 4247kr månad (varav 2 222kr amortering)

Totalt: 527653kr (-226 979 från början)
Total månadskostnad: 8327kr

Tyvärr så har ju räntorna stuckit lite de senaste månaderna och nästa steg för mig blir att försöka förhandla räntorna alternativt söka ett samlingslån.
Så, det var allt från mig, jag hoppas detta inlägg kan skänka lite hopp till er andra som kämpar där ute.
Även om det inte går snabbt att bli skuldfri, så går det tillslut. Även om jag inte är framme där ännu, så vet jag att jag kommer nå dit.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Bra kämpat! Och grattis till föräldrarskapet.
Skulderna har minskat och förhoppningsvis kommer lönerna öka så du kan återgå till extra amorteringar. Men oavsett så har du minskat skulderna ordentligt.
Jag kämpar och har 980k kvar att lösa. För 2 år sedan hade jag 1,4 totalt i blanko men lyckades baka in en liten del i bolånet. Tyvärr kostade det närmare 150k i ränta men jag höll mig undan kfm. Nu har jag bra inkomst och ett bra lån hos Nordea. Sparar. Hoppas kunna vara skuldfri om 4 år men dagens läge gör det osäkert.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp