• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Mitt sorgsna liv (tog lån i sambons namn)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

tackotass

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 September 2020
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej.

Jag har ställt till det ordentligt, inte bara för mig själv utan för den person som betyder mest för mig. Min sambo, jag har tagit lån i hennes namn på 6-700.000 som nu har hamnat hos kronofogden.

Allt började givetvis med ett spelmissbruk som eskalerade, jag vann storsumma men vi alla på detta forum vet hur det slutar. Vinsten var borta men samtidigt kände jag att jag vinner ju tillbaka dom pengarna lätt.

Satte in alla pengar jag lyckats spara, 100-200.0000. Borta på nån dag. Började ta lån för fortsatte tänka någon gång måste ju vinsten komma, då har jag betalt av lånen och fått tillbaka mina sparpengar, kanske tom vunnit lite extrapengar?

Såhär pågick det ett par månader, lånen blev bara större, även förlusterna så. Jag insåg hur illa det var och tänkte nu måste jag sluta. Registrerade mig på spelpaus.

Det var ungefär nu jag gjorde mitt absolut största misstag i livet. Ni vet, när det finns en tidpunkt i livet man önskar man kunde spola tillbaka till och titta på sig själv och säga HUR FAN TÄNKER DU. Iallafall, jag kapade min sambos BankID och började söka lån. Främst för att kunna hålla fasaden uppe, betala räkningar, betala av några dyra snabblån osv.

Idag sitter jag själv på ~1,000,000kr i skulder och har dragit ner sambons namn i smutsen med 600,000kr.

Igår gick det inte, bubblan sprack, korthuset fallera. Jag hade ett dokument utskrivet som hon fick läsa när hon kommit hem från jobb. Givetvis var det en väldigt stark reaktion och jag fattar inte ens varför hon är kvar med mig, men det är hon, för tillfället.

Jag vet vilken rutten människa jag är. Jag bryr mig inte om mina egna skulder, jag bryr mig inte om mitt spelberoende, allt jag bryr mig om är hur jag kunde svika henne så.

Tro mig, det finns inte ett enda negativt ni kan säga om mig som jag inte redan tänkt. Allt jag kan säga att det är ett mirakel jag sitter här idag och skriver detta.

Jag har börjat prata med en psykolog och det känns som jag kan andas för första gången på ett väldigt bra tag. Men samtidigt är det vikt som har tagits ifrån mina axlar och lagts på någon annans? Det är fel.

Nu är det upp till henne om hon vill att vi ska ansöka gemensam skuldsanering eller jag ska anmäla mig själv.

Är det någon som har en aning om hur det fungerar praktiskt om jag anmäler mig själv? Jag förstår att det är mot bankerna jag gjort bedrägeri mot. Kommer dom skriva av skulderna från henne och jag får dom istället? Kan jag ansöka som skuldsanering själv, längre fram om jag är dömd för bedrägeri?

Många frågor och mycket text. Förlåt om det är rörigt och återigen ber jag om ursäkt för vilken värdelös människa jag är...

Ha en bra helg.
Mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
896
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Fyfan lider med dig och önskar dig all lycka. Det jag kan säga är att du kommer bli toknekad skuldsanering om det kommer fram att du kapat hennes bank-id. Enda som går är om ni båda säger att ni haft ett spelberoende, då finns chansen. Skriver ni över skulderna på dig så hamnar du ju i brottsregistret för bedrägeri och det kan ju sätta käppar i hjulet om nått.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Skulle rekommendera att hon gör en polisanmälan och att alla skulder hamnar på dig.
Sen får du ta tag i din skuldsanering.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 264
Mottagna reaktioner
13 379
Poäng
8 917
Skulle rekommendera att hon gör en polisanmälan och att alla skulder hamnar på dig.
Sen får du ta tag i din skuldsanering.

Då blir ju inte han beviljad då hans skulder tillkommit genom brottslighet.
 

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Kanske kontakta en jurist som kan vägleda er? Känns viktigt att göra rätt här för att minimera trubbel längre fram?
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
897
Beklagar!

Ett alternativ är att ni flyttar isär? Om hon nu kan fixa 2 lån på 600 k?

Du kan skaffa en billig etta men att ni ändå bor ihop?

Då blir inte hon drabbad av din skuldsanering
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
357
Poäng
487
Självklart ska hon/ni polisanmäla dig så att hon har en chans att bli av med skulderna. Detta kommer annars hänga över henne hela livet. Det ställer till det än mer för dig och bränner alla chanser till skuldsanering men det är tyvärr bara att bita i det sura äpplet. Jag lider med dig och jag tror många av oss grava spelberoende skulle kunna gjort exakt samma sak. Men nu måste du ta ansvar för vad du har gjort. Förstör inte hennes liv också -även om hon just nu vill hjälpa dig så blir ni låsta vid varandra på ett ohälsosamt sätt. Tänk om någon vill lämna den andre om några år? Det kommer skapa en enorm bitterhet.
 

tackotass

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
25 September 2020
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej.

Sambon har åkt hem till sin familj och får stöd därifrån. Har pratat med mina föräldrar och på ett eller annat sätt kommer hennes skulder att lösas. Givetvis står jag för det jag gjort och jag skulle aldrig få för mig att lura henne.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
1 078
Poäng
897
Anmäler du det själv så lär väl det inte bli ett straff mer än villkorlig dom och att ta över lånen?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp