• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Loanstep - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 196
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
69
Poäng
196
Nja...det är nog inte korrekt...Det är sån pass stor personalbrist inom vården så man behöver inte alls ha yrkesbeviset för uska för att få extrajobb. Man kan ju få jobba som vårdbiträde. Jobbar själv som uska o jag vet första hand hur svårt det är m vikarier.
Jag upplever själv som uska att det är svårare för outbildad personal att få jobba inom vården, trots personalbrist. Kanske är det lokala variationer, men läser man annonserna åtminstone i min hemregion är det många gånger krav på yrkesbevis eller pågående utbildning. Även vårdbiträden har ju krav på viss utbildning.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Meddelanden
1 563
Mottagna reaktioner
879
Poäng
747
Jag upplever själv som uska att det är svårare för outbildad personal att få jobba inom vården, trots personalbrist. Kanske är det lokala variationer, men läser man annonserna åtminstone i min hemregion är det många gånger krav på yrkesbevis eller pågående utbildning. Även vårdbiträden har ju krav på viss utbildning.
Ja till fasta tjänster är det krav men som kortidsvik finns inget direkt krav. Vi har haft flera (o har) utan utb som vikarierat för det finns inte en enda utb (uska el vårdbitr) i min kommun som är arbetslös. Alla har antingen långtidsvik el är redan fast anställda. Vi har även outbildade (förvisso med mkt erfarenhet) som går på långvik.
Och sommarn ska vi då inte prata om... Har fått jobba med folk utan någons som helst erfarenhet.

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 196
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
69
Poäng
196
Ja till fasta tjänster är det krav men som kortidsvik finns inget direkt krav. Vi har haft flera (o har) utan utb som vikarierat för det finns inte en enda utb (uska el vårdbitr) i min kommun som är arbetslös. Alla har antingen långtidsvik el är redan fast anställda. Vi har även outbildade (förvisso med mkt erfarenhet) som går på långvik.
Och sommarn ska vi då inte prata om... Har fått jobba med folk utan någons som helst erfarenhet.
Jag menar inte att det inte finns. Min poäng var att det är svårare att få komma in i vården generellt om man saknar erfarenhet eller utbildning. Jag tror det var lite enklare för ca 10 år sedan. Nu ställer arbetsgivarna lite andra krav, vilket är både positivt och negativt beroende på vart i vården man hamnar.

Jo, på sommaren är det hög omsättning av vikarier och många gånger ett bra tillfälle att få arbetserfarenhet i branschen om man inte har det sen innan.

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Meddelanden
1 563
Mottagna reaktioner
879
Poäng
747
Jag menar inte att det inte finns. Min poäng var att det är svårare att få komma in i vården generellt om man saknar erfarenhet eller utbildning. Jag tror det var lite enklare för ca 10 år sedan. Nu ställer arbetsgivarna lite andra krav, vilket är både positivt och negativt beroende på vart i vården man hamnar.

Jo, på sommaren är det hög omsättning av vikarier och många gånger ett bra tillfälle att få arbetserfarenhet i branschen om man inte har det sen innan.
Det är nog så att det är olika i olika delar av landet. I kommunen jag jobbar är det inte svårt för någon m 0 erfarenhet att få bli timvik, på gott o ont.

livrädd

Aktiv medlem
Poäng: 6
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Kan va värt att släppa till inkasso om du har höga räntor hade ferratum 54 procent till alektum 20 procent så över 2000 kr månad till 700 kr nu. Kmr bli skuldfri inom ett år cirka så gött.
Hej funderar på att släppa Ferratum, hur lämge dröjde det tills det gick till inkasso? Kunde du göra upp en avbetalningsplan?
Tusen tack

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
9 788
Mottagna reaktioner
6 451
Poäng
4 147
Har nu börjat hålla koll på swedbanks bolåneräntor (som jag skrev om tidigare) eftersom vår bindningstid löper ut i augusti. Tänker att lika bra att vara förberedd på vad som komma skall. I dagsläget har vi 1,49.
De långa bindningsräntorna har börjat sjunka. Hade vi behövt göra ett val idag så är snitträntan för 3-mån 4,81 och 3-år bindningstid 3,93%. Låter lite lockande med 3,93. Följer utvecklingen!

Tycker om att leka med räntesnurran!

https://www.svt.se/special/rantesnurran/

Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
9 788
Mottagna reaktioner
6 451
Poäng
4 147
Tele2 höjer priserna fr o m 1 april. Suck! Men tack och lov att höjningen är liten, 30 kr per abonnemang. Det blir 90 kr för alla oss. Kunde varit värre.

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Meddelanden
2 507
Mottagna reaktioner
2 401
Poäng
1 527
Tele2 höjer priserna fr o m 1 april. Suck! Men tack och lov att höjningen är liten, 30 kr per abonnemang. Det blir 90 kr för alla oss. Kunde varit värre.
Har du ingen bindningstid på dina nuvarande abonnemang kan tipset vara att ringa o "hota" att säga upp det o byta operatör om du inte får billigare pris, detta gör jag varannat år till telia. Då får jag ofta mer rabatt än höjningen om jag binder mig i 24 månader :D Har funkat varje gång, haha!

Myra

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
9 788
Mottagna reaktioner
6 451
Poäng
4 147
Har du ingen bindningstid på dina nuvarande abonnemang kan tipset vara att ringa o "hota" att säga upp det o byta operatör om du inte får billigare pris, detta gör jag varannat år till telia. Då får jag ofta mer rabatt än höjningen om jag binder mig i 24 månader :D Har funkat varje gång, haha!
Tele2 har alltid varit duktiga på att ge rabatter men sist så var det tvärstopp, men ska göra ett nytt försök, det är alltid värt att försöka, eller hur? Det värsta som kan hända är att man får ett nej.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp