Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

När bör jag ansöka om samlingslån?

Vi har köpt ett fuskbygge och det har varit förödande för ekonomin (min sambo blev dessutom arbetslös). Vi har enorma kostnader och har betalats med amåkrediter. Jag har en bra lön. Nu till min fråga - det börjar att bli mer stabilt. Jag vill söka om samlingslån men har lreditscore på 19,2.

MEN!

Jag ökade min inkomst från 2024-2015 från 688 000 kr till 950 000 kr. Har 20 kreditförfrågningar och privatlån hos 8 kreditgivare på ca 1,1 miljoner. Jag kommer dock få bonus nu i juli och kunna betala av ca 200 000 kr (5-6 mindre krediter försvinner).

inkomstuppgifrerna har ännu inte uppdaterats.

så mina frågor:
Vad tror ni att UC kommer att bli efter ökad inkomst? Och sen när smålrediter är avbetalda?

jag vill såklart samla lån snarast. Nör tycker ni att jag ska ta en ny låneförfrågan?

Det är toppen att du får högre inkomst och bonusar. Låter som att du kommer använda dem klokt för här gäller det verkligen att mata bort dåliga krediter.

Men du bör också inse att det tar tid att vända ett så här stort underskott. Din ökade registrerade inkomst kommer få effekt hos UC, men förmodligen inte så mycket som du tror och hoppas på. Inte på ett direkt sätt i alla fall (alltså att siffrorna i ökad inkomst höjer ditt betyg så mycket). Däremot kan du jobba med din ökade inkomst så du (på lite sikt) kan få ner betyget rejält. Alltså det du är inne på (betala bort småkrediter)

Lista gärna dina lån och krediter.

För att få bättre betyg vill du framförallt få bort högt använda krediter. Blancon kan du lågprioritera nu. Innan du söker samlingslån bör du också få bort minst 15 förfrågningar. Jag skulle rekommendera att du får dem till 0 innan du söker. Och under den tiden betalar du bort så mycket dåliga krediter du kan.

Min egen erfarenhet (och efter att ha hängt här i 10 år) är att många har för bråttom. Vill lösa allt snabbt. Och jag förstår det förstås. Men det är sällan det gynnar en att ha för bråttom.

Se det som en plan på minst ett år medan du väntar ut alla förfrågningar (ta inga nya). Under det året jobbat du löpande bort krediter och gläds av att se ditt betyg sjunka kontinuerligt. Om ett år söker du ett samlingslån på det som är kvar och får förhoppningsvis (och med stor säkerhet) ett lån med relativt låg ränta.

Jag tjänar drygt hälften av vad du gör och det var inte länge sedan jag var uppe i ungefär samma totala lånesumman (några år sedan). Nu knappt 700 K. Och jag har 0.3 i UC, tror det blir 0.2 när mina ff försvinner i höst. Men det i sig gör mig inte attraktiv hos banker och låneinstitut. Jag har sökt många gånger med typ samma betyg och inte fått några erbjudanden alls. Jag har varit för högt belånad för att algoritmerna ska gilla mig.

Du måste först betala ner och betala bort. Helst komma ner under 1.0 i belåningsgrad. Alltså att du har mindre synliga lån än registrerad inkomst.

Senast ändrad:
Vilket skit med huset förresten, känner verkligen med er 😥. Hoppas ni kan trivas trots allt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp