Lånforum.se rekommenderar
1. Lendo - Perfekt för samlingslån. Förmedlare
2. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
3. Advisa - Jämför 29 kreditgivare.
4. Santander - Låg ränta (fr 3,95%), ingen förmedlare
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

När livet går i spillror

Diskussion i 'Hjälp!' startad av stefan, 26 november 2017.

1. stefan

stefan Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    47
    Hej alla, nu är det min tur att skriva av mig.. jag har satt mig rejält i skiten och jag är fylld av oro och ångest. Finns det en lösning på mitt problem? Jag hoppas men är rädd för att det inte gör det. Det jag skriver om aktier och dom affärer jag gjort kanske inte är så "relevant" och alla kanske inte förstår men ville ändå skriva det...

Jag förstår om ni klandrar mig och inte fattar hur jag kan göra som jag gjort, men tro mig finns ingen som klandrar mig lika mycket som jag själv!!

Vad har jag begått för misstag då? Dom "klassiska" som man läste om att man INTE skulle begå, men gjorde de ändå... Jag har handlat aktier med belånade pengar, jag har handlat med hävstång, jag har handlar med för stora summor och jag har inte spridit riskerna..

För några år sedan började läsa på och intressera mig för aktier. Det gick faktiskt väldigt bra i början. Men sen kom bakslaget då jag låg inne alldeles för tungt i en aktie fingerprint när första vinstvarningen kom och jag förlorade ca 40%. Efter det tog jag det ganska lugnt, men jag var såklart arg, ledsen och irriterad och ville få tillbaka mina förlorade pengar. Det var då jag började med mina misstag ...

Jag började handla med hävstång (vilket gör att man får ännu högre belåning) vilket även gjorde det extra roligt och spännande men då satte speldjävulen sina klor i mig. Nedan är några av dom köp jag gjort på sistonde där jag känner att jag haft väldigt otur och det slutade med att samtliga minilong blev värdelösa.. två vinstvarningar och en emission..

förlorade nästan 200 000kr.

jag har även haft otur att sälja aktier precis innan dom rusar iväg vilken har spätt på frustrationen..

(Dom köp jag har gjort har jag gjort då det sett tekniskt positivt ut i aktien.)

2017-09-15 Fredag KÖPT MINI L FINGB NORDNET 02 10 000 8,54 -85 400,00 SEK.

2017-09-18 https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/09/18/fingerprint-varnar-for-intaktsprognoser.html

2017-10-25 onsdag KÖPT MINI L PRECISEBIO NORDNET 04 35 000 1,38 -48 300,00 SEK

2017-10-27 https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/10/27/precise-biometrics-vinstvarnar.html

2017-11-03 KÖPT MINI L SAS AVA 08 4 900 8,86 -43 463,00 SEK

2017-11-09 https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/11/09/sas-tar-in-1-270-mln-kr-i-riktade-emissionen-rabatt-73.html

så nu sitter man här med ångest och oro över att ekonomin inte går ihop, värst är sveket mot familjen. Jag är inte ute efter medömkan utan vill varna andra för att begå samma misstag som mig. Jag är rädd för att förlora familjen, vårt hem, mitt jobb och förlora mig själv!

Här är dom skulder jag har dragit på mig:

Låntagare Ränta% År Totalt Månadskostnad

Wasa kredit 6 2.2 36000 1368

collector bank 11.90 10 138400 2000

Collector bank 12.90 8.75 40700 678

Ica banken 3.84 4.5 37400 825

Halens 33? 39000 1192

Remember 9.95 12 230000 2777

Länsföräkringar 5.75 63000 1048

Marginalen bank 5.63 12? 229000 2395

resurs bank 19.25 5 31000 815

netonnet 16 6 9800 364

Frogtail 26 2 30000 1649

ecster 1 1800 186

klarna 1 717 68

TOTALT 886817kr, 15365kr/mån

Som ni ser är det helt sjuka summor och jag förstår fortfarande inte hur vissa låntagare beviljade mig stora summor trots alla lån...

När jag har förlorat pengar så har jag blivit så arg ledsen och desperat att jag lånat mer för att ta igen det jag förlorat. Men det har slutat med att alla pengar försvunnit. vissa av ovanstående är gamla lån jag haft..

Men nu till mitt problem och eventuella lösningar på det...
    jag får in kanske 18-20 000 i månaden i lön. Jag bor i hus där jag har bolån som jag betalar ca 3000kr på i månaden. så med alla blancolån och bolån så är jag uppe i ca 18000kr i månaden. DÄR tar pengarna slut. nu har jag alla andra räkningar och utgifter kvar.

Jag har sambo och två små barn, vi bor i ett hus som vi köpte för ca 2.7 milj och är kanske värt 3.2 milj idag. MEN sambons pappa har belånat sin skog för att gå in med 600 000 kr mer än vad jag har gått in med i huset.. därför blir det nog väldigt svårt att belåna huset för mig..? Jag läste om att man kunde kontakta kommunen och träffa en som kunde ge en tips och råd kring sina skulder men de lär ju inte få skulderna att försvinna.

Jag har inte berättat för någon om mitt problem.. men nu sitter jag verkligen i skiten.. tom sjunkit så lågt att jag tagit lån med väldigt hög ränta för att få "leva" nån månad extra i min "falska" trygghet.
    Jag är livrädd att hamna hos kronofogden, livrädd att förlora min familj, mitt hus och mitt jobb. Jobbet jag har får man inte ha anm hos kronofogden..

Jag skäms nå fruktansvärt och det värsta är att jag ingen vet om det och att jag inte sagt det till min sambo, det gör mig så otroligt ledsen och besviken på min själv. Antar att jag är/vart rädd för konsekvenserna. Sen att både hennes pappa och min pappa ligger inne med belånade fastigheter i vårat hus gör inte saken bättre!

Har precis räknat ut att jag inte kmr ha råd med räkningarna denna månad för första gången. sitter och funderar på att ta dyra lån igen så jag slipper förstöra julen för familjen. men vet att det är väldigt dumt! Fyfan vilken dålig och oansvarig pappa jag känner mig som..
    mina föräldrar är pensionärer och mina syskon har sina egna lån och familjer att försörja.

tror jag nåt rock bottom

2. Trias

Trias V.I.P

Mottagna gillanden:
    392
    Trofépoäng:
    477
    Blir så förbannad när jag ser hur mycket lån en människa hinner dra på sig innan systemet säger stopp.

Du är inte ensam om det här problemet. Så att intala sig själv att man är dum i huvudet är fel. Vi människor reagerar oftast lika när det börjar gå utför.

Prata med svärfar om det finns något han kan göra om du låter honom ha fullmakt över ditt konto? Det är ett otroligt svårt fall. Du har ett jobb som inte tillåter anmärkningar och du har ett hus där inte bara du tar skada vid en eventuell utmätning.

Last edited: 26 november 2017
  3. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 352
    Trofépoäng:
    1 027
    Förstår jag rätt stt ni har bolån i er fastighet på ca 2.1m?

Det som kanske skulle reda ut lite är om du lycka samla alla lån med säg över 15% ränta. Jag tänker i första hand på bank norwegian, eller möjligen via lendo, men jag gissar att ditt kreditbetyg är ganska dåligt. Ladda ner appen kreddy så ser du där gratis.

Står du på allt utom bolånet själv? Då finns ju möjligen att frun/sambon kan stå på det lånet.

Budget och skuldeådgivare i din kommun kanske har några tips men jag kan inte rikigt komma på vad dom skulle trolla fram.
    Skuldsanering är inte aktuellt på grund av att du har en tillgång (huset) som kan omsättas till pengar och betala på skulderna

Trias gillar detta.
  4. turnaround

turnaround V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    712
    Trofépoäng:
    717
    Ett samlingslån på ca 290000 skulle ta bort alla de mindre lånen och göra så att du hamnar på fyra större lån och en månadskostnad på ca 10 000. Av allt att döma kan du inte få det själv, men kanske kan din sambo eller svärfar. Du behöver med andra ord berätta om din situation. Det är det många som gjort innan dig här på forumet och finns mycket att läsa om den processen.

Får du väl till det samlingslånet (och om det inte står på dig), kommer du hos UC ha en synlig skuld på 597 400 fördelat på tre långivare. Om du sen väntar ut dina förfrågningar kan du efter ett tag ha möjlighet att slå ihop två av dessa (remember och Collector) till ett större med bättre villkor och då minskar dina månadskostnader rejält.

Om inget av detta är möjligt får du försöka utnyttja betalningsfria månader så att månadskostnaderna blir lite lägre. Många aktörer tillåter 1-4 betalningsfria månader per år, så det går att trixa även om det kräver mycket energi och aldrig blir riktigt bra. Vilka möjligheter har du att påverka din lön? Kan du jobba extra, obekväm arbetstid etc? Byta jobb?

Lånat, Lasseman och Trias gillar detta.
  5. Kolja

Kolja Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Trofépoäng:
    127
    Jag lider verkligen med dig och jag hoppas att det kommer lösa sig på sikt.

För det första säger jag som så många andra. Du måste berätta. Tyvärr blir tajmingen dålig eftersom det snart är jul, men det kan inte hjälpas. Läs igenom gamla trådar här så kommer du se att nästan alla skriver att "jag önskar att jag hade satt stopp tidigare", "att berätta, och få ett slut på lögnerna var en otrolig lättnad".
    Lita på den samlade erfarenheten här som säger att det inte kommer bli bättre att skjuta upp det. Att ta några extra sms-lån nu för att kunna leva nån extra månad i en falsk bubbla kommer bara göra att vägen tillbaka blir svårare och jobbigare.

- Bestäm dig för att redan idag börja din väg tillbaka mot ett normalt liv och en normal relation till din sambo och dina barn. (Det finns en väg tillbaka!)

- Acceptera för dig själv att du inte kan vinna tillbaka pengarna eller investera i derivat eller finansiella produkter för att snabbt få tillbaka det du förlorat. Tyvärr! Om du försöker gå den vägen är det risk för att dina problem kommer bli ännu större.

- Skriv ett brev till din sambo där du sammanfattar allt som hänt. Låt henne läsa det i lugn och ro. Det är nyttigt även för dig att läsa brevet, såklart. Jag själv och många andra tänker att "jag fattar inte hur jag kunde göra så här". För många handlar det om att det gick lätt i början och när man sedan stötte på problem så hade man redan "lärt sig" att det finns en lätt väg tillbaka. Tyvärr visade det sig då att med en spelberoendepersonlighet så tappade man kontrollen över situationen till slut.

Men om man verkligen bestämmer sig för att man vill ändra sitt liv och helt sluta "spela" så är min egen och många andras erfarenhet att det kan bli sakta men säkert bättre igen och man kan sova bättre om nätterna och se sina närmaste i ögonen igen utan att skämmas.

Lycka till! Kämpa på!

6. stefan

stefan Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    47
    Tack så hjärtligt för era svar..
    Kan ju säga direkt att det sista jag vill är att handla med aktier mer, hatar skiten som förstör mitt liv!

Vi har lån på totalt 2.7 milj men min sambos pappa har belånat skogen med 600 000 och gått in med extra åt min sambo så hon äger en större andel i huset..

Att belåna huset med mina skulder lär väl knappast banken gå med på? Nån som har erfarnhet av att få belåna huset när man har stora skulder sen innan?

Jag står på alla mina lån själv som jag skrivit om ovan..

Funderar på att prata med mamma först och ev "låna" få pengar av henne så jag klarar mig fram till jul sen lägga alla kort på bordet för familjen efter julen..

Som ni skrev ovan så får man satsa på att få bort lånen med hög ränta först för att behålla dom stora lånen. Men då måste jag lyckas få lån på ca 300 000 kr och det är de som är problemet.. vet inte vem man ska ha som medlåntagare? Om man har föräldrar som är pensionärer så förstår jag att banker inte gärna lånar ut till dom..

Jag har 3.1 i kreditbetyg när jag tog hem appen och testa.

OM min sambo lämnar mig då måste jag hitta eget boende. Men om jag då hamnar hos kronofogden då blir jag av med mitt jobb och jag kommer inte kunna få lägenhet då jag är arbetslös samt hos kronofogden.. och om jag mot all förmodan skulle få en lägenhet så kommer jag inte ha råd att bo där!
    Men andra ord kan jag förlora min familj, mitt hem, mitt jobb, allas förtroende samt bli bostadslös!! Usch fyfan kräks snart

7. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast Moderator

Mottagna gillanden:
    2 352
    Trofépoäng:
    1 027
    Hur mycket lån finns det i pantbrev i er fastighet. Lån som har andra säkerheter är skitsamma. Svärfars skog och liknande. Hur mycket lån finns det i fastigheten?

Omöjligt är det inte att få till

8. Skogsmulle

Skogsmulle V.I.P

Mottagna gillanden:
    133
    Trofépoäng:
    307
    En viktig sak att tänka på tycker jag är att inte "måla fan" på väggen innan saker händer. Det är bra att ha insett men försök att vara stark. Än har du jobb, familj och bostad. Och berätta för de närmaste

biggen gillar detta.
  9. biggen

biggen Kunnig medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Trofépoäng:
    127
    Jobbig sits men följ rådet om att berätta omgående, du kommer bara sätta dig mer i skiten genom att vänta. Kanske inte bara ekonomiskt utan även dina relationer kan förvärras och i vissa fall kan ytterligare lögner anses som ett större svek än att man har förstört ekonomin. Vem vet kanske nån i familjen kan hjälpa dig hitta en lösning på situationen som du inte har tänkt på.

Skogsmulle gillar detta.
  10. stefan

stefan Aktiv medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Trofépoäng:
    47
    Det finns 11 pantbrev på totalt 1.2 milj kr. Kan ärligt säga att jag har ganska dålig koll hur de funkar med pantbrev när man vill belåna mer på huset..
    Det som gör de värre är att vi har en 3 månaders bäbis hemma och sambon är hemma och är föräldraledig och får ut knappt 10000 kr i månaden... sen är planen att hon ska vara hemma hela nästa år innan bäbisen börjar på dagis..

Lasseman gillar detta.

Dela sidan