Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

När syns inkomst för 2023 på kreditupplysningen?

SpelTorsk03

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej hörni!

När jag fått kreditupplysningar från UC/creditsafe/bisnode så syns bara inkomsterna från 2021 och 2022.
Jag är inte alls insatt på detta med kreditupplysningar så jag vill bara dubbelkolla om detta är meningen eller om man borde se min inkomst från 2023?

Som sagt så är jag väldigt ny på detta så jag ber om ursäkt om det är en dum fråga.
Om det är såhär det ska vara, när kan jag då vänta mig att min inkomst från 2023 dyker upp i kreditupplysningarna?
Jag har haft aktivitetsersättning sedan juni 2022 så under 2022 års inkomsttabell syns bara ca 60k, och 2021 är i princip nollad.

Detta har såklart försvårat det för mig med att lyckas beviljas lån, så nu sitter jag här med lån hos lumify, binly & vivus med hemska räntor.
Jag skulle verkligen behöva ett hopbakslån men såklart är det inget låneföretag som godkänner det.

Jag misstänker att anledningen till att jag fick lån från lumify och binly var att jag kunde skicka in lönespecifikation från detta år, som kunde undersökas manuellt. (Vivus verkade inte bry sig, dock så lånade jag bara 3k därifrån så det kan vara därför)

Vet ni någon mer långivare där det är möjligt med manuell bedömning så att det kan bedöma utifrån inkomsten 2023?

Det är inga stora lån egentligen, 25k + ränta/avgifter. Men med brutto 9264 och ett sammanlagt ”minst att betala belopp” på 6124/mån är det svårt att få ekonomin att gå ihop.

Sorry för långt inlägg, kände bara att jag behövde prata av mig och be om råd då jag inte berättat om min nyligen försämrade ekonomi för någon.

Tack på förhand!

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 517
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
De nya taxeringsuppgifterna hos UC blir aktiva lite olika, beroende på hur du deklarerar. Om du deklarerar digitalt utan att göra ändringar, så får UC de nya taxeringsuppgifterna i april. Om du gör ändringar får UC de nya taxeringsuppgifterna i juni. Sen finns det en del specialfall som gör att taxeringsuppgifterna uppdateras ännu senare på året.

SpelTorsk03

Medlem
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ah, okej! Tack för svar.
Det finns alltså ingen chans att det kan uppdateras innan april?
Isåfall får jag nog försöka satsa på att hitta nån långivare/förmedlare med manuell granskning. Vette fan om det ens går, känns som att jag sökt varenda lån som existerar…

Goxu

Kunnig medlem
Poäng: 157
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
För att kunna få bättre ränta så lär du vänta tills inkomsten är uppdaterad. Du ska absolut inte söka fler lån då flera ansökningar gör det svårare att få lån och om du får så blir oftast räntan sämre.

SpelTorsk03

Medlem
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
För att kunna få bättre ränta så lär du vänta tills inkomsten är uppdaterad. Du ska absolut inte söka fler lån då flera ansökningar gör det svårare att få lån och om du får så blir oftast räntan sämre.
Lite försent att inte söka nya lån nu tyvärr…

Jag förstår att det optimala skulle vara att vänta, men jag skulle verkligen behöva sänka räntan.

Jag får nog höra av mig till lumify/binly/vivus och se om de kan tänka sig en betalningsfri månad eller något, magkänslan säger väll dock att just dessa långivare kanske inte brukar gå med på sånt. Men man kan ju alltid hoppas.

Tomtom72

Kunnig medlem
Poäng: 316
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
130
Poäng
316
Även med uppdaterad inkomst är 9264kr inte mycket för att få ett lån. Tyvärr

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 339
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
April eller juni 2024 sannolikt

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 339
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
Din inkomst är under vad de flesta har som lägsta tänkbara inkomst för utlån..

SpelTorsk03

Medlem
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Någon som vet något låneföretag som faktist läser igenom mail där man frågar om lån och inte bara lämnar automatiska svar om att de inte genomför manuella ansökningar?
Helst bara skriftlig kontakt då jag har social fobi och inte vågar prata i telefon.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp