• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Närstående behöver hjälp - lön utmätt hos KF, täcker inte räntorna

ChuckNorris

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
1 December 2018
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hejsan,

I dag fick jag reda på att mamma har en massa skulder som gått vidare till KF och att hennes lön även har blivit utmätt. Detta har hon kunna dölja för mig (och mina syskon) i runt två år.

Det handlar inte om något spelberoende utan bara om dåligt omdöme och överkonsumtion.

Skulderna uppgår till ungefär 750 000 kr och dom bara ökar varje månad då hennes inbetalning på runt 7000 kr per månad inte verkar täcka räntorna på dessa skulderna. Hon får i vanliga fall ut mellan 17- och 18-tusen i månaden och jobbar 100%. Hon sitter därför nu i en dödsspiral som bara blir värre och värre.

När det började bli ohållbart för ungefär 2 år sedan så försökte hon samla alla lånen hos en större bank för att få ner räntan men fick då nedslag på detta. Hon har även ansökt om skuldsanering men fick nedslag för att hon hade tagit nytt/nya lån för nära i tiden. De sista lånen har varit sms-lån som tagits för att kunna betala tillbaka på de tidigare lånen.

Nu önskar jag er hjälp och rådgivning på hur vi bör gå till väga för att lösa detta. Jag ser bara två utvägar ur detta och det är dessa två:
1. Att jag och mina syskon på något sätt lånar/säljer av tillgångar så att vi får ihop 750 000 kr och sedan lånar ut dessa till henne för att betala av till KF. Vi skulle sen få lägga upp en avbetalningsplan som är hållbar gentemot oss. Detta alternativ känns som sista utvägen för då blir vi neddragna in i denna soppa och kan då i framtiden ha svårt att göra vad vi vill.
2. Skuldsanering. Men vad krävs för att man ska kunna få det?

Vi har sagt åt henne att hon ska ringa till KF på måndag för att få ut en lista på alla lån och vad det är för räntor på dom. Jag har även läst lite om kommunernas budget- och skuldrådgivning som känns som ett första steg efter att vi fått lite mer info från KF.

Nu önskar jag alla era tips och erfarenheter!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 948
Mottagna reaktioner
6 138
Poäng
3 907
Först och främst så vill jag beklaga att Din/Er mamma har försatt sig i denna situation (dessvärre inte olik min egen). Sen blir jag djupt rörd av Ditt & Dina syskons oerhört fina engagemang å hennes vägnar.

Har inte så mycket förslag på åtgärder mer än att hon bör söka skuldsanering IGEN när hennes skulder är lite äldre. Den kan då gå igenom.

Jag har själv en dotter, nyss fyllda 20. Jag skulle ALDRIG acceptera att hon skuldsatte sig för att hjälpa mig - ALDRIG! Jag tycker inte heller att Ni ska göra det. Din mammas skulder är hennes - dom äger hon & hon (precis som jag) måste själva rätta till detta.

Hur ”gammal” är hon? Hur nytagna var lånen när hon ansökte om skuldsanering? När i tiden gjorde hon det?
Mitt råd kommer likväl vara att hon ska söka skuldsanering igen! Snälla Du, stötta henne gärna, men hon har felat & hon måste stå för detta...Ni ska inte lida ekonomiskt för att hon har gjort fel.
Med löneutmätning kan hon likväl betala hyra, samt övriga minimala löpande kostnader och ha mat på bordet.

(Men) All heder åt Dig & Dina syskon som värnar om Er moder ❤️
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 246
Mottagna reaktioner
13 376
Poäng
8 917
Hur många syskon är ni och vad har ni för relation till er mor?
Om hon har stöttat er och ställt upp för er i 20 år, matat er, tagit hand om er, uppfostrat er så kan jag tycka att typ 200.000 per person i det här fallet är piss i Mississippi. Räknar att ni är 3-4 syskon.

Tror inte ni kommer påverkas om ni betalar av 1700 spänn i månaden på ett lån som ni tagit för att er gamla mor inte ska leva på existensminimum....
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 948
Mottagna reaktioner
6 138
Poäng
3 907
Hur många syskon är ni och vad har ni för relation till er mor?
Om hon har stöttat er och ställt upp för er i 20 år, matat er, tagit hand om er, uppfostrat er så kan jag tycka att typ 200.000 per person i det här fallet är piss i Mississippi. Räknar att ni är 3-4 syskon.

Tror inte ni kommer påverkas om ni betalar av 1700 spänn i månaden på ett lån som ni tagit för att er gamla mor inte ska leva på existensminimum....

”Gamla mor”?! :mad: ja e inte ens 50 fyllda & de va ja som skrev föregående inlägg :D
Jag vidhåller dock att våra barn inte ska bära sina föräldrars bördor...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 246
Mottagna reaktioner
13 376
Poäng
8 917
Vände mig till Chuck Norris :D:D
 

Annhha

V.I.P
Poäng: 597
Blev medlem
4 Augusti 2018
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
639
Poäng
597
Hejsan,

I dag fick jag reda på att mamma har en massa skulder som gått vidare till KF och att hennes lön även har blivit utmätt. Detta har hon kunna dölja för mig (och mina syskon) i runt två år.

Det handlar inte om något spelberoende utan bara om dåligt omdöme och överkonsumtion.

Skulderna uppgår till ungefär 750 000 kr och dom bara ökar varje månad då hennes inbetalning på runt 7000 kr per månad inte verkar täcka räntorna på dessa skulderna. Hon får i vanliga fall ut mellan 17- och 18-tusen i månaden och jobbar 100%. Hon sitter därför nu i en dödsspiral som bara blir värre och värre.

När det började bli ohållbart för ungefär 2 år sedan så försökte hon samla alla lånen hos en större bank för att få ner räntan men fick då nedslag på detta. Hon har även ansökt om skuldsanering men fick nedslag för att hon hade tagit nytt/nya lån för nära i tiden. De sista lånen har varit sms-lån som tagits för att kunna betala tillbaka på de tidigare lånen.

Nu önskar jag er hjälp och rådgivning på hur vi bör gå till väga för att lösa detta. Jag ser bara två utvägar ur detta och det är dessa två:
1. Att jag och mina syskon på något sätt lånar/säljer av tillgångar så att vi får ihop 750 000 kr och sedan lånar ut dessa till henne för att betala av till KF. Vi skulle sen få lägga upp en avbetalningsplan som är hållbar gentemot oss. Detta alternativ känns som sista utvägen för då blir vi neddragna in i denna soppa och kan då i framtiden ha svårt att göra vad vi vill.
2. Skuldsanering. Men vad krävs för att man ska kunna få det?

Vi har sagt åt henne att hon ska ringa till KF på måndag för att få ut en lista på alla lån och vad det är för räntor på dom. Jag har även läst lite om kommunernas budget- och skuldrådgivning som känns som ett första steg efter att vi fått lite mer info från KF.

Nu önskar jag alla era tips och erfarenheter!
Vad jag förstår så beror skulderna på överkonsumtion. Ett slags beroende det också. Din mor behöver därför ta tag i problemet. Så hon bör söka hjälp och då kan hon visa till KFM att hon fått gå i exempelvis terapi. När jag sökte skuldsanering så kunde jag påvisa att jag deltog på möten på föreningen för Spelberoende och det vet jag att KFM lägger stor vikt vid. Tycker inte att det är ni barn som skuldsätta er för hennes skull. Hon får stå för vad hon har gjort och även ta konsekvenserna. Hoppas inte mitt svar uppfattas som att jag är hård och känslokall för det är jag verkligen inte. Eftersom jag själv har fått hjälp vid mina återfall med pengar och tyvärr var det ingen hjälp. Det viktiga är att ta tag i problemet.

Vill berätta om en kvinna som har en Spelberoende dotter, mamman sa jag hjälper dig en gång med lån men inte mer. Dottern trillade dit igen och bad mamman om hjälp. Svaret blev nej och för mamman var det fruktansvärt att säga nej men hon visste att det inte skulle hjälpa dottern att få mer pengar. Mamman finns däremot för dottern och stöttar henne men inte med pengar. Så den mamman beundrar jag för hon hjälper sin dotter på rätt sätt. Dottern har varit Spelfri en månad nu och är på rätt väg.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp