• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Några tips vid bostadsköp + Blanco?

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Hej,
En konkret fråga.
Om man vill köpa bostad (låt säga för enkelhetens skull på 1.500.000) samtidigt har man blancolån eller privata lån på säg 500.000.
Då har man totalt 2 miljoner man vill ha bankens hjälp med - Man har bara handpenningen till lägenheten som är på 1.5 miljoner som sagt.
Men samtliga banker erbjuder ju i princip 350k som max i blanco och i lägenhetsköpet lär dom väl inte vilja baka in det?
Någon som har tips/erfarenheter utav en sådanhär smidig eller bra lösning att dela med sig utav?

Om man känner någon på en bank hade handläggaren kunna lägga upp ett lån på 2.000.000 fast lägenheten kostar 1.500.000 men så att man har resterande 500.000 som renovering eller dylikt för att hålla nere räntekostnaderna?

Någon som köpt lägenhet och bakat in ett större lån än 350K?
Hur gjorde ni i sådana fall?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Ingen som har koll på de tta?
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Inte säkert jag förstår frågan rätt.. men har du handpenningen klar så skulle jag låna 1,5 miljoner minus din handpenning. Sedan kan du ta dit en mäklare efter ett tag och be denne värdera lgh högre. Då skulle du kunna baka in ditt blanco upp till 85% av det som mäklaren värderar den till. Tror det blir svårt att göra det i samband med köpet eftersom du bara får låna upp dig till 85%.

Hoppas jag var till hjälp
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp