• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Nej från SBAB trots bra inkomst och bara 50% belåning

TheMotherOfInvention

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Ansökte om att flytta mitt lån från Nordea till SBAB för att få ner räntan. Bostaden är bara belånad till 50%, jag och min fru har tillsvidareanställningar båda två, med en sammanlagd inkomst på ca 56000kr. Vi har ett gemensamt kreditkort på 10000kr från Coop och ett jag har ett blancolån från IcaBanken (samlingslån) på 43000kr, inga stora grejer. Har haft andra krediter men alla är avslutade i början av januari. Vi har 2 barn. Trodde jag skulle ha goda möjligheter att flytta lånet men det blev avslag direkt.

Ringde till banken dagen efter och frågade varför vi blivit nekade. "Du har för dåligt kreditbetyg" blev svaret. Kollade vad jag hade, 4,2 vilket är mindre bra, gränsande till bra. Dock baseras det UC-betyget på en gammal inkomst som jag redovisade 2017 då jag var egen företagare, hela förra året har jag haft en stadig inkomst på ca 32000kr per månad och nu i Januari fick jag fast anställning, allt har jag intyg/belägg för. Mina gamla krediter dök också upp då UC släpar efter, dock har jag även intyg som jag kan visa att de är betalda och avslutade. Min fru har kredit betyg 0,3 vilket är mycket bra också haft krediter men alla avslutade. Jag hade UC 7st förfrågningar förra året varav några blancolån (samlingslån) och 2 krediter, men då hade jag en bra inkomst vilken inte syns ännu på UC förrän nästa deklaration. Han sa att såna typer av konsumtionskrediter är mindre bra att ha i fatet. Absolut visst om man har de kvar och inte betalar av de och om man har en dålig inkomst så är det så klart en dealbraker för banken, men så är inte fallet här. Spelade ingen roll hur mycket jag förklarade för bankmannen om att vi har en mycket god ekonomi att jag har fast anställning (i IT-branschen) och att 50% belåning på köpt bostad är det väldigt få som har och borde ses som en extremt bra säkerhet för en bank. Om kreditbetyget är dåligt är det ingenting jag eller han kan göra för att vi ska få lånet. Fullkomlig IDIOTI enligt mig. Det enda jag kan göra är att vänta 2 månader tills förfrågningar försvinner och gamla krediter inte syns. Mina intyg och belägg för stabil inkomst framöver och ekonomi är tydligen ingenting värt...

Någon som har andra erfarenheter av SBAB?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Dom är bra men inte så flexibla, du får vänta helt enkelt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Det tror jag inte, kostar pengar till ingen nytta att handlägga avslag. Du passar bara inte in i deras uppfattning om vad en trygg bra affär är bara :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp