Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

+/- Noll budget & samlingslån...

Flashback2023

Medlem
Poäng: 1
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
1
Hej, räknade på mina inkomster och utgifter den här månaden och mina utgifter ligger strax under mina inkomster. Jag har kontaktat dem jag har lån hos och bett dem spärra mig från lån (eller avslutat mina krediter hos dem). Jag vägrar att hamna i en lånkarusell där jag lånar för att betala lån. Att jag inte har råd att hitta på något särskilt på fritiden är jag helt okej med, men måste ju ändå ha mat på bordet.
Skulle behöva ett samlingslån, men har 18.7 i riskprognos på uc med 15 förfrågningar. Så det är ju helt kört. Vill inte missköta lån heller så jag får en registrering om missbrukad kredit.

Finns det någon här som möjligtvis har tips på hur man kan agera utefter omständigheterna?

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Lino

Viktig medlem
Poäng: 51
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
12
Poäng
51
Inkomst, utgifter / lån per månad ?

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Under nästan ett års tid så fick jag pussla varje månad. Räknade ut vad jag behövde för att klara mig varje månad (mat, bensin osv) och resten av lönen gick ut på att betala alla räkningar. Hade nästan aldrig råd att betala allt så fick prioritera och skippa vissa månader. Så pusslade så tills jag hade tillräckligt bra UC för att söka samlingslån. Stressigt och mycket påminnelser JA men det funka eftersom det ändå var under en begränsad tid.

kaffesump

V.I.P
Poäng: 447
Meddelanden
720
Mottagna reaktioner
277
Poäng
447

Du fyller i hur mycket ränta du betalar per år och då betalar du mindre i skatt per månad men du får inte tillbaka något på skatten eftersom den fördelas på den lägre skatten som du får på din inkomst. Säg att du får 26.000 efter skatt men med jämkning får du ut kanske 30.000-31.000 efter skatt. Ett exempel.

Nu kanske jag gjorde fel när jag jämkade i några månader. Jag fick bakskatt 12.000 kr men skattade 3000-4000 kr i månaden istället för 10.000-11.000 kr som jag i vanliga fall gör.

Finns en tråd här på forat om jämkning där mer kunniga medlemmar svarar:)

Senast ändrad:

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Jämkning ansöker du om hos skatteverket, då betalar du lite mindre i skatt varje månad istället för att få skatteåterbäring i april. Finns inlägg här som du kan läsa om det. Snöbollsmetoden finns också att läsa om och då använder du de extra pengar du får in på att hela tiden amortera extra på den minsta skulden du har.

Brorsan

V.I.P
Poäng: 577
Meddelanden
901
Mottagna reaktioner
591
Poäng
577
Jämkning är ett bra alternativ för dig.
Prova även att kontakta långivare för att få betalningsfri månad och använd det ev. överskott det kan ge för att betala bort småskulder. På så sätt så minskar utgifterna månad för månad.
Har du något lån där du kanske kan utöka återbetalningstiden och därigenom få ner månadsutgifter?

Skriv ner dina skulder och månadsutgifter så du har full koll och ser vilka som ger bäst och snabbast effekt att betala bort.

Flashback2023

Medlem
Poäng: 1
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
1
Tack för era svar! Måste jag ange exakt vad jag betalar i ränta eller säg att jag tex betalar 60 000 i ränta nästa år men anger i jämkning 50.000.

50.000 i ränta blir väl 15.000 tillbaka. Det blir ju inte särskilt mycket om man slår ut det på 12 månader men på fyra månader hade det ju gjort susen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp