• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nu är det kört, vad händer nu?

dlro

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
5 December 2018
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Hej allihopa! Jag är ny på forumet och har tidigare skrivit en tråd där jag skrikit ut mina problem. Efter mycket tanke, sömnlösa nätter och psykisk ohälsa som är i full rulle efter allt trubbel jag satt mig, och min fru i så verkar lösningen vara att släppa allt till KFM. Vad händer nu om jag slutar att betala från och med den här månadens räkningar?

Vi har 2 st lån där båda står med på, där allt konsumerats av mig och hon stått med i tron av att jag ska fixa mina problem.

Bank Norwegian: 346 000
Collector Bank: 250 000
Hon har även ett på OPR Privatlån på 80.000.

Efter det har jag en samling på olika smslån och 1 TUI card på ca 320.000. Vilket betyder att jag på mitt namn har skuld på totalt ca 920.000kr. Och hon har på sitt namn då sammanlagt 676.000. Jag mår så psykiskt illamående över att jag satt henne i den sitsen, att det behövs att dra ner henne med mig till kronofogden. Som ni kan läsa i min andra tråd så är allt pga ett spelmissbruk. Jag har kontaktat spelfriheten, och även kyrkan där jag ska gå själavård för att hjälpa mig att börja må bra igen och leva fritt från spel.

Några frågor som jag har som säkert några av er kan svara på:

- Vad kommer hända nu? Kommer de skicka brev, höra av sig på telefon med mera? Måste jag hålla kontakt med alla banker eller kan jag vara ärlig och säga att jag inte kan betala och att allt kommer gå till kronan?

- Hur lång tid tar det innan det blir utmätning? Hur många månader hinner vi spara undan pengar till buffert? Vi har lite sparat tills nu och ska försöka bygga upp det så vi har lite säkerhet (barn påväg....)

- Vi kommer ansöka om skuldsanering båda två, det är vårat hopp. Har vi förutsättningar för ett beviljande? Om skuldsanering sker, så kommer vi förmodligen ligga på existensminimum beloppet, inte sant?

- Hur funkar det med betalningsanmärkningar och när försvinner dom ifall man får skuldsanering? Är det saneringstid + 3 år?

Finns det någon här i liknande sits så skriv gärna era tankar om detta. Jag mår så otroligt dåligt som sagt och behöver allt stöd jag kan få. Jag har gått clean med mina föräldrar, och fru och förmodligen så kommer hennes föräldrar också få veta så att hon inte står ensam i allt detta förutom mig. Jag har misslyckats som man, jag har misslyckats som människa och är just nu bara ett skal som är sönderstressad av situationen. Jag har intensiva jobbdagar måndag, tisdag, onsdag där jag kommer jobba på mitt jobb, och ett svartjobb som jag tog på sidan för att få in pengar - som jag idag inser ändå inte hjälper med annat än att bygga upp buffert.

Jag hoppas och tror att jag kommer få skratta igen på andra sidan, och hoppas också på att bättre mående när allt det här har satt igång. Orkar inte det eviga pusslandet och tänkandet på hur allt ska bli längre.

Vänliga hälsningar, Dlro
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kman

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
12 April 2011
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
164
Poäng
337
Hallå dlro.
Vet när jag släppte allt mitt skit (700000). Då hade jag blandat sms-lån o banklån. Jag sket bara i att betala lånen så tror det tog cirka 3 månader innan det kom in till fogden. Kommer inte ihåg exakt då det var 8-9 år sedan.
Hade också spelproblem men det var ändå det bästa jag gjort att släppa allt till fogden. Nu i januari löser jag det sista hos fogden, cirka 25000kr.
Det har varit riktigt tuffa år men på nåt jäkla sätt så går det.
Nu har ju jag haft turen att ha jobb med hyfsat bra betalt då jag bara jobbar nätter.
Nu med facit i hand så tycker jag att släppa allt o berätta det är det man måste göra för att kunna gå vidare. Finns inga andra alternativ som jag ser det.
Hoppas verkligen det löser sig till det bästa.
 

dlro

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
5 December 2018
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Hallå dlro.
Vet när jag släppte allt mitt skit (700000). Då hade jag blandat sms-lån o banklån. Jag sket bara i att betala lånen så tror det tog cirka 3 månader innan det kom in till fogden. Kommer inte ihåg exakt då det var 8-9 år sedan.
Hade också spelproblem men det var ändå det bästa jag gjort att släppa allt till fogden. Nu i januari löser jag det sista hos fogden, cirka 25000kr.
Det har varit riktigt tuffa år men på nåt jäkla sätt så går det.
Nu har ju jag haft turen att ha jobb med hyfsat bra betalt då jag bara jobbar nätter.
Nu med facit i hand så tycker jag att släppa allt o berätta det är det man måste göra för att kunna gå vidare. Finns inga andra alternativ som jag ser det.
Hoppas verkligen det löser sig till det bästa.

Kman, jag uppskattar verkligen ditt svar! Tack. Körde du skuldsanering eller betade du av allt med utmätning? Grattis till skuldfritt 2019! En dag är jag själv där och ler.
 

Kman

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
12 April 2011
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
164
Poäng
337
Kman, jag uppskattar verkligen ditt svar! Tack. Körde du skuldsanering eller betade du av allt med utmätning? Grattis till skuldfritt 2019! En dag är jag själv där och ler.

Tack så mycket.
Körde allt på löneutmätning. Sökte skuldsanering men skulden var för ny och för liten tyckte fogden då. Har hört att det ska vara lättare idag att få än det var då.
Ja det är en enorm lättnad att veta att man är skuldfri inom en månad lite drygt.
När jag släppte allt trodde jag inte man skulle få uppleva denna dag.
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Kan svara på en fråga. Efter skuldsanering så är du helt grön. Inga anmärkningar :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Tack så mycket.
Körde allt på löneutmätning. Sökte skuldsanering men skulden var för ny och för liten tyckte fogden då. Har hört att det ska vara lättare idag att få än det var då.
Ja det är en enorm lättnad att veta att man är skuldfri inom en månad lite drygt.
När jag släppte allt trodde jag inte man skulle få uppleva denna dag.
Grattis till stundande skuldfrihet.
Bra kämpat måste jag säga. -:)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Hallå dlro.
Vet när jag släppte allt mitt skit (700000). Då hade jag blandat sms-lån o banklån. Jag sket bara i att betala lånen så tror det tog cirka 3 månader innan det kom in till fogden. Kommer inte ihåg exakt då det var 8-9 år sedan.
Hade också spelproblem men det var ändå det bästa jag gjort att släppa allt till fogden. Nu i januari löser jag det sista hos fogden, cirka 25000kr.
Det har varit riktigt tuffa år men på nåt jäkla sätt så går det.
Nu har ju jag haft turen att ha jobb med hyfsat bra betalt då jag bara jobbar nätter.
Nu med facit i hand så tycker jag att släppa allt o berätta det är det man måste göra för att kunna gå vidare. Finns inga andra alternativ som jag ser det.
Hoppas verkligen det löser sig till det bästa.

STORT GRATTIS till Dig som verkligen har kämpat på alla dessa år med löneutmätning!!! :)
Denna kämparglöd ser ja upp till & applåderar enormt!!
A JOB VERY WELL DONE !! :)
 

Kman

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
12 April 2011
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
164
Poäng
337
STORT GRATTIS till Dig som verkligen har kämpat på alla dessa år med löneutmätning!!! :)
Denna kämparglöd ser ja upp till & applåderar enormt!!
A JOB VERY WELL DONE !! :)

Återigen tack så mycket kimsan72 ❤️❤️. Vill inte ta över dlro’s tråd .
Men jag vet så många nätter, dagar, timmar, minuter jag har suttit på detta forum och kollat flera som skrivit. Att nu är jag fri, jag mår så bra.
Självklart var jag avundsjuk. Men avundsjuk på ett positivt sätt, för som dlro skrev i ett inlägg ovan.
Kommer också komma dit o då får även jag skratta, typ.
Och jag har mått såååå bra av att läsa dessa inlägg, då jag som som så många med mig, har hatat sig själv för det man gjort.
O helt ärligt, läser fan mig nu varje vecka här på forumet, om människor som åkt dit utav helvete.
Sååååå mycket mer som åker dit nu mot när jag började läsa detta forum.
Och till er som åkt dit nu och sitter i skiten rejält.
Just nu är inte det du kommer läsa till någon hjälp, men jag lovar, har du ork ta så mycket JÄVLA JOBB DU KAN.
Varje krona sänker skiten. Och ring runt.
Jag min idiot hade inte orken att sitta och ringa runt till alla jag var skyldig.
Jo förresten, till ARS ENTERPRISE (Mail).
Men det, pga kronofogden som gjorde ett fel med han, då skulden höjdes med över 44000kr.
Annan story, men detta var KF’s fel.
Så ni som lider nu. Jag vet, när du läst detta inlägg hjälper det inte din smärta ett skit.
Men jag lovar, TA TAG I DET NU.
Tillslut är ni där, när sista skulden ska betalas till KF.
Jag känner inte er personligen, men hoppas av hela mitt hjärta att det löser sig för er.
Mitt sista råd är, BERÄTTA om ni inte gjort det än.
Sen blir det några år med skitekonomi. Men ärligt, hellre det än att dö.
Jag ville dö, men tänkte, ok du är så och så gammal nu. Tar du tag i det nu är du skuldfri runt 50år. Och tamigfan det blir jag.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp