• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nu ska jag bli skuldfri, vad gäller?

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Hej!

Nu är det äntligen dags att bli skuldfri, både fast jobb och pengar finns nu.

Jag har lite frågor, har möjlighet att betala av nästan allt. Men jag tänker inte vara dum, utan vill gärna få ner kostnaderna.

Har ungefär 25.000kr hos 4a inkassobolag jämt fördelat. Här vill jag förhandla ner och ta bort all ränta och kostnader, och betala typ 50% direkt. Vad har man för chanser på det?

Skulderna jag har på inkasso är, telefonräkning från 2014, parkeringsavgifter, elavgift. Alltså inga skulder till staten. Vissa skulder typ mobil och elavgift är från 2013-2014, har jag inte möjlighet att preskribera dom? Gått 3 år.

Så vad ger ni för tips på inkasso? Ackordsuppgörelse och kanske preskribera nån skuld och sen betala bort resten? Är det möjligt?

Sedan har jag statliga skulder på 30.000kr kvar hos kronofogden, även dessa väldigt gamla. Men här gäller väl 5 år innan det preskriberas? Skulder jag har där är parkeringsavgift (statligt), CSN och böter. Går det att göra något åt dessa skulder?

Kan man ens ha en vettig diskussion med statliga skulder? Be dom dra tillbaka? Skriva ner skulden genom att ta bort ränta? Eller är det kört på kronofogden?

Oerhört tacksam för svar! Oavsett vad kan jag bli skuldfri, men sparar gärna in lite pengar. Mvh Klar idag
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Jag tror inte en skuld preskriberas bara för att den har varit hos KFM i fem år.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Jag tror inte en skuld preskriberas bara för att den har varit hos KFM i fem år.

Okej, det kanske inte är möjligt? Men vad kan man göra med KFM skuld som gäller CSN och parkeringsavgifter? Alla statliga. Finns det nån deal att göra?

Preskriberingen tänkte jag mer på inkassoskulderna, om det fanns någon chans där?
 

Amex

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
355
Mottagna reaktioner
260
Poäng
437
Har svårt att se, och hoppas verkligen inte, att statliga skulder skrivs ned.

@Lasseman
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Inte mycket till hjälp och vägledning hittills. Om vi bortser från avskrivning av skulder då detta verkar vara känsligt för er.

Finns det någon möjlighet att deala med KFM som har statliga skulder? (CSN, parkeringsavgifter) eller är dom omöjliga?

Inkasso verkar ju kunna gå att förhandla med, speciellt om skulderna är några år gamla.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Inte mycket till hjälp och vägledning hittills. Om vi bortser från avskrivning av skulder då detta verkar vara känsligt för er.

Finns det någon möjlighet att deala med KFM som har statliga skulder? (CSN, parkeringsavgifter) eller är dom omöjliga?

Inkasso verkar ju kunna gå att förhandla med, speciellt om skulderna är några år gamla.

Ingen ide att deala med kfm, finns inget mandat för det utan du får ta det med tex borgenärssektionerna på skatteverket.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Är sällan någon ränta på statliga skulderna och alla preskas inte på 5 år, en del är 10
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917

Vad menar du?
Så om jag inte betalar mitt (säg exemplevis) kreditkort och det når kronofogden 1 januari 2020 - menar du då att skulden stryks automatiskt 1 januari 2025 bara för att den har varit hos KFM i 5 år och även fast kreditkorsbolaget kontinuerligt har skickat post till mig?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp