• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Nyproduktion, nekad bolån pga ung föreningen

anla91

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag har skrivit på upplåtelseavtal för en nyproducerad 2:a på 57 kvm. Inflytt i början av september.
Blev fast anställd 1 juli men hade problem att få anställningsavtalet så har nyss fått det.
Hade lånelöfte hos SBAB, men blev nekad för att föreningen måste ha varit igång ett helt verksamhetsår först?! Är det vanligt?
Har nu lånelöfte hos SEB och ska på måndag ringa och boka tid på ett kontor för att snabba på processen.
Har pratat med dem och de kräver inte att föreningen har varit igång ett verksamhetsår, ”nyproduktion är ju nyproduktion” sa de.
Den ekonomiska planen verkar vara hållbar och Boverket har skrivit på intyg.
Det är en förening på 20 lägenheter i en mindre stad där liknande gamla lägenheter går på ca 500 000. Denna kostar 1 190 000.
Hyran är 3230.
Lån per kvm ~11 000

Tror ni jag får beviljat lån?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
SBAB är emellanåt lite fyrkantig. En förening på 20 lägenheter är ganska litet och det kan ju i sig utgöra en större risk än i en större förening, men det går säkert bra, om även banken tror den ekonomiska planen för föreningen "verkar hållbar"
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
SBAB har jag för mig kräver minst 9 eller 10 bostadsrätter i en förening för att en bostadsrättsinnehavare ska få lån, mindre än så blir det på tok för hög risk i föreningen. Jag har en vän som bor i en liten förening med bara 5 lägenheter, där räcker det ju att en av innehavarna får ekonomiska problem så tappar föreningen 20% av intäkterna. Vid en rejäl konjuktursvacka och kanske i kombination med att det är folk i en hårt drabbad bransch som bor där kanske 3-4 av 5 får problem att betala sina avgifter, då står föreningen med 20-40% av intäkterna kvar, men 100% av kostnaerna, då går det fort utför.

Att bo i en förening med ett par hundra bostadsrätter i, där spelar det ingen större roll om en person inte lyckas betala sina avgifter, det är inte ens en procent av intäkterna.
 

anla91

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Ja, 5 lägenheter var väldigt lite. 20 lägenheter blir ju i alla fall ca 5 % per innehavare.
Får hoppas att banken godkänner ekonomin. Jag är ju skyldig att betala då jag redan skrivit på.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Ja det vore ju lite tråkig att behöva betala något skadestånd för kontraktsbrottet..
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Vad menar du med "Lån per kvm ~11 000"
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Kidnappar tråden lite. När är det vanligt att brf bildas i nyproduktion? De brukar väl bildas en bra tid innan upplåtelseavtalen ska skrivas. De bildas väl redan innan förhandsavtal skrivs, som jag trodde var regel numera på marknaden.
 

anla91

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Kidnappar tråden lite. När är det vanligt att brf bildas i nyproduktion? De brukar väl bildas en bra tid innan upplåtelseavtalen ska skrivas. De bildas väl redan innan förhandsavtal skrivs, som jag trodde var regel numera på marknaden.
Föreningen var bildad innan jag skrev på förhandsavtal. Men det SBAB menar är att det inte finns någon årsredovisning, enbart ekonomisk plan.
 

anla91

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Augusti 2021
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Vad är det för skillnad på verksamhetsår och räkenskapsår?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp