• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Om arbetsgivaren inte betalar till KFM?

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
478
Mottagna reaktioner
177
Poäng
367
Hej!
Jag fick beslut om löneutmätning feb 2021 och det gjordes avdrag från min lön. Därefter har det inte dragits något till KFM.

Jag ringde KFM som sa att jag ska ringa till lönekontoret. Jag ringde lönekontoret och påtalade att jag har beslut om utmätning men att det inte dragits något. De sa att det kommer dras automatiskt och att det är ingen fara. Detta var i mars.
Det är nu slutet av maj och det har fortfarande inte dragits något till KFM.

Vad händer nu?
Behöver jag återbetala till arbetsgivaren eller till KFM lönen som jag fått utbetalt? Jag har betalat andra privata skulder med lönen jag fått utbetalt så jag har inte pengarna kvar.
Kan jag få sparken? Ska jag ringa igen till löneenheten?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jenka

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
418
Mottagna reaktioner
225
Poäng
407
Hej!
Jag fick beslut om löneutmätning feb 2021 och det gjordes avdrag från min lön. Därefter har det inte dragits något till KFM.

Jag ringde KFM som sa att jag ska ringa till lönekontoret. Jag ringde lönekontoret och påtalade att jag har beslut om utmätning men att det inte dragits något. De sa att det kommer dras automatiskt och att det är ingen fara. Detta var i mars.
Det är nu slutet av maj och det har fortfarande inte dragits något till KFM.

Vad händer nu?
Behöver jag återbetala till arbetsgivaren eller till KFM lönen som jag fått utbetalt? Jag har betalat andra privata skulder med lönen jag fått utbetalt så jag har inte pengarna kvar.
Kan jag få sparken? Ska jag ringa igen till löneenheten?
Varför ringde du inte lönekontoret ytterligare en gång om du fick hela din lön utbetald i mars?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jag tror faktiskt att de kan få böter då de inte skött det de är ålagda att göra.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Ah okej. Men blir jag återbetalningsskyldig till min arbetsgivare då?

Vad händer om arbetsgivaren inte följer beslutet?​

Den som betalar ut din lön eller ersättning är skyldig att följa beslutet och skriftligen meddela dig hur mycket som dragits från din lön/ersättning vid varje utbetalningstillfälle. Oftast kan du se det på din lönespecifikation eller motsvarande.

Om arbetsgivaren drar det beslutade beloppet från din lön, men inte betalar in pengarna till oss, blir arbetsgivaren betalningsansvarig om utmätningen gäller vissa skulder till staten. Då kan du bli fri från det betalningsansvar som motsvarar beloppet som dragits från din lön. Däremot blir du inte fri från betalningsansvar om din arbetsgivare inte redovisar det som dragits från din lön om utmätningen skett för skulder till exempelvis:

Detta står på kfms sida
 

Lollo123

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
3 Juni 2020
Meddelanden
478
Mottagna reaktioner
177
Poäng
367

Vad händer om arbetsgivaren inte följer beslutet?​

Den som betalar ut din lön eller ersättning är skyldig att följa beslutet och skriftligen meddela dig hur mycket som dragits från din lön/ersättning vid varje utbetalningstillfälle. Oftast kan du se det på din lönespecifikation eller motsvarande.

Om arbetsgivaren drar det beslutade beloppet från din lön, men inte betalar in pengarna till oss, blir arbetsgivaren betalningsansvarig om utmätningen gäller vissa skulder till staten. Då kan du bli fri från det betalningsansvar som motsvarar beloppet som dragits från din lön. Däremot blir du inte fri från betalningsansvar om din arbetsgivare inte redovisar det som dragits från din lön om utmätningen skett för skulder till exempelvis:

Detta står på kfms sida

Ja jag läste det också men hade svårt att förstå när jag blir betalningsansvarig. Arbetsgivaren har liksom inte dragit något utan hela lönen har kommit in till mitt konto. Sedan verkar de inte heller ha meddelat KFM som de ska göra varje månad till varför etc.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Det är arbetsgivarens ansvar och du har dessutom kontaktat dom.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp