• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Organisationer som ger bistånd/matkasse?

Erikfilip

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 December 2021
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej
Jag har tidigare varit medlem på sidan men har nu öppnat ett nyttt konto då det finns mycket fin och bra hjälp att få här :)
Nu till sak, har nu sen 7 månader haft löneutmätning och det har varit tufft att komma ikapp med det ekonomiska sen dess och speciellt nu runt jul. Jag undrar om det finns organisationer som ger bistånd/matkasse eller sådan hjälp till privatpersoner?
Sitter nu med 100 kr på fickan och har en femåring på halvtid att försörja.
Har försökt att få hjälp via kommunen men har blivit någon form av moment 22 då jag på pappret har en bra inkomst men realiteten är att jag knappt får ut hälften utav detta.
Vet sen tidigare om Helping people men dom har stängt sin ansökan resterande av 2021 och Kyrkan har inte heller kunnat hjälpa mig.
Så jag ber om tips för att hitta en organisation som eventuellt kan hjälpa?
Vill inte ge några snyfthistorier men detta är hemskt och har en sån ångest över sitsen jag befinner mig i och just nu är det bara dottern hemma som kan äta av den maten som finns kvar.
Tacksam för alla råd ni kan ge
Tack på förhand
Mvh Erik
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Facebook har sidor där man kan ansöka om hjälp med matkasse eller annat. En del sidor söker man via meddelande så det är bara de som driver sidan som får veta vem man är, fe som donerar och bidrar ser inte det.
Minns tyvärr inte vad de sidorna jag sett heter men säkert ngn annan här som vet!

Ngt som kan lindra ångesten liiite lite är att göra en planering, inventera kyl och frys och skafferi och gör en matplanering utifrån det ni har.
Billig mat:
Makaroner och pasta m falukorv
Köttbullar (gör man de själv blir det många på ett halvkilo färs)
Pytt i panna
Ris och fiskpinnar

Ett tips är att gå till din mataffär nån timme efter att de öppnar, då brukar det finnas massa mat till halvapriset som de rear från gårdagen.

Har du ngn släkting eller vän du kan låna 500 kr av?
Har du ngt du kan sälja snabbt på MarketPlace?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Vet inte var du bor men om du bor i Sthlm med omnejd så finns Fb gruppen "Familjehjälpen Stockholm".
Måste finnas liknande där du bor.
 

Erikfilip

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 December 2021
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Facebook har sidor där man kan ansöka om hjälp med matkasse eller annat. En del sidor söker man via meddelande så det är bara de som driver sidan som får veta vem man är, fe som donerar och bidrar ser inte det.
Minns tyvärr inte vad de sidorna jag sett heter men säkert ngn annan här som vet!

Ngt som kan lindra ångesten liiite lite är att göra en planering, inventera kyl och frys och skafferi och gör en matplanering utifrån det ni har.
Billig mat:
Makaroner och pasta m falukorv
Köttbullar (gör man de själv blir det många på ett halvkilo färs)
Pytt i panna
Ris och fiskpinnar

Ett tips är att gå till din mataffär nån timme efter att de öppnar, då brukar det finnas massa mat till halvapriset som de rear från gårdagen.

Har du ngn släkting eller vän du kan låna 500 kr av?
Har du ngt du kan sälja snabbt på MarketPlace?
Riktigt bra råd, tack för det! Har börjat titta hemma om det finns något utav värde man kan sälja men det ser mörkt ut tyvärr. Familjen är inte i stånd att hjälpa till heller dessvärre. Dom har hjälpt mig tillräckligt. Ska kika lite på facebook :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Riktigt bra råd, tack för det! Har börjat titta hemma om det finns något utav värde man kan sälja men det ser mörkt ut tyvärr. Familjen är inte i stånd att hjälpa till heller dessvärre. Dom har hjälpt mig tillräckligt. Ska kika lite på facebook :)
Barnkläder och leksaker är lättsålda om man säljer till "rätt" priser, stövlar, overaller och sånt också.
Kolla i källaren om det inte ligger nån gammal pulka eller stjärtlapp där, eller annat du kan avvara för att sälja och få in lite kronor.
Det är inte bara saker av "värde" man kan sälja, man kan i princip sälja vad som helst, ett glas här och två glas där kan bli 20 kr och sen är det många bäckar små som gör det.

Kan du prata med den andra föräldern och be om hjälp att den skickar med lite matvaror? Ingen vill att ens barn ska svälta, inte ens om man är ovänner.

Köp tre kilo potatis och variera, potatismos, potatisbullar, kokta potatis, ugnsstekta potatis.
Glöm inte raggmunkar och pannkakor.
Willys billigaste sylt kommer fr Eldorado, det får duga när man har ont om pengar.
I frysdisken på Willys finns potatisbullar som jag tycker är goda när man steker de knaperstekta. En stor påse för bara 15 kr!!!!
Prioritera mat till ditt barn och du själv kan äta snabbnudlar för under 4 kr/paketet.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Om stadsmissionen finns på orten kan de ibland hjälpa med en kasse. Är det urakut ska man kunna ansöka om nödbistånd till mat hos soc och man kan då få matcheck. Kan skilja sig från kommun till kommun men tänker främst då det finns barn så bör de i alla fall pröva ansökan.

Annars är ett tips att köra på pasta och fryst wokmix eller bulgur om man hittar det billig eller hemmagjord löksoppa och brytbröd. Gul lök och ev buljongtärning landar väl på under 20 på ett storkok och brutbröd på ca 15:- för en sats med 30 st. En 1 kgs påse wokmix brukar ligga runt 15 på exempelvis Willys och även se om det går att hitta mat med kort datum alternativt dumpstra om man vågar göra det.

Hoppas oavsett att det löser sig.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp