• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Oviss framtid..

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
98
Poäng
267
Hej allihopa! Jag har varit med i forumet i flera år och följt många. Inte alltid skrivit så mycket själv, utan tagit del av råd och lösningar och även kommit med inlägg när jag kunnat hjälpa till. Min ekonomiska situation är just nu totalt under isen och jag funderar på att släppa allt till KFM. Jag har fler avbetalningsplaner med inkassobolag som jag hittills klarat att betala varje månad, men det är som en enda ond cirkel. Varje månad går jag minus och lever efter ett excel ark och budget. Hur jag än vrider och vänder så är det ett samlingslån som skulle behövas för att få ner räntor och återbetalningsbelopp.. Jag känner just nu i semestertider hur orken börjar ta slut och stressen sätter sig i kroppen. Jobbar extra för att kunna betala allt som ska betalas och ändå räcker inte pengarna till, jag får skarva och prioritera varje månad med vad som kan vänta.. ju mer jag kommer efter desto tyngre blir det, för jag kommer aldrig ikapp.. Trött och illa till mods. Jag har en hög lön (2018 års inkomst 700.000) kanske är det anledningen till mitt skuldberg på strax över miljonen.. Skammen är enorm och jag börjar tänka att skuldsanering ev är min enda väg, även om jag verkligen vill betala för mig och göra rätt. Dvs de lån jag blivit betrodd med vill jag innerligt betala åter. Jag har i dagsläget 16 krediter/lån varav 13 kreditgivare, antalet har stigit sedan bland annat Brixo anmält in Kontantfinans. Sorgligt alltsammans, att jag satt mig i denna situation, Rakt igenom ointelligent och destruktivt. Jag vet att jag kommer att bli skuldfri någon gång, och jag försöker att leva i nuet annars blir det övermäktigt alltsammans, men det är så svårt. Jag lever ensam och ens egna tankar är nog ens största fiende, ältandet äter upp en inombords emellanåt. Livspusslet är ibland apatiskt och emellanåt med drivkraft och hög motivation till att allt ordnar upp sig. Spirituellt försöker jag tänka att det går som det är menat.. allt för att inte "slå för hårt på mig själv"
Jag kände att jag behövde skriva ner detta och dela med mig till er på forumet, känner mig ensam och hopplös inför min situation. Skammen att behöva få KFM avdrag via arbetsgivare etc.. Ni som valt skuldsanering, hur har det gått och har ni varit på KFM för att prata om er situation? Jag bor i vår huvudstad och kö till kommunens budget och skuldrådgivning är lång. Jag tänker att jag proaktivt ska söka om skuldsanering på KFM sida, har dock inga skulder som ligger hos KFM ännu. Vad är ett första steg om jag väljer denna väg? Hur gör man? Kram till er alla som kämpar på! :) <3
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Hej

Jag hade ingenting, varken hos fogden eller inkasso när jag ansökte om skusan. Släppte allt i samband med ansökan. Har en helt annan livskvalité idag när man slipper det eviga pusslandet och t.o.m har pengar över varje månad.

Går du back varje månad och får trixa med inkasso, nya lån prioritera räkningar osv, så tror jag aldrig att man kan lösa det på egen hand.
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
98
Poäng
267
Hej

Jag hade ingenting, varken hos fogden eller inkasso när jag ansökte om skusan. Släppte allt i samband med ansökan. Har en helt annan livskvalité idag när man slipper det eviga pusslandet och t.o.m har pengar över varje månad.

Går du back varje månad och får trixa med inkasso, nya lån prioritera räkningar osv, så tror jag aldrig att man kan lösa det på egen hand.
Tusen tack för ditt svar! Nej du har kanske rätt, jag har levt på hoppet att jag ska får ett samlingslån, har endast 4ff och en stark inkomst, men det har inte gett det resultat jag hoppats på :-( skuldsanering känns så långt borta men ändå ett faktum. Jag är mest rädd att inte få det beviljat, att skulderna ökar och breven haglar in.. Hur såg din process ut tills du fick det beviljat var den trälig och tung? Du får gärna dela med dig ifall du vill :)
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Hur gammal är du?
Jag saknar helt inblick i processen kring skuldsanering men med en årsinkomst på 700K och skulder på 1 miljon så är väl risken påfallande hög att dom eventuellt kan tro att du kan lösa dina skulder inom det närmsta.
Inga dörrar hos anhöriga att kancka på hos?
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
98
Poäng
267
Hur gammal är du?
Jag saknar helt inblick i processen kring skuldsanering men med en årsinkomst på 700K och skulder på 1 miljon så är väl risken påfallande hög att dom eventuellt kan tro att du kan lösa dina skulder inom det närmsta.
Inga dörrar hos anhöriga att kancka på hos?
Tack Terry för svar, dessvärre inga anhöriga som kan hjälpa mig. Jo exakt så tänker jag också, jag väntar som bäst på att bli uppringd från KFM för att veta mer om skuldsanering och ev process för det. Jag fyller 40 i år. Stressen är absolut värst just nu, mardrömmen är ju att skulder landar hos KFM allteftersom och att återbetalningstiden blir längre, dvs att jag aldrig blir fri.. usch vill knappt tänka på det!
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Tack Terry för svar, dessvärre inga anhöriga som kan hjälpa mig. Jo exakt så tänker jag också, jag väntar som bäst på att bli uppringd från KFM för att veta mer om skuldsanering och ev process för det. Jag fyller 40 i år. Stressen är absolut värst just nu, mardrömmen är ju att skulder landar hos KFM allteftersom och att återbetalningstiden blir längre, dvs att jag aldrig blir fri.. usch vill knappt tänka på det!
Hur mycket skulle dom dra från lönen vid en löneutmätning?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Vad har du för UC-betyg?
Tycker inte att din situation inte är alltför olik min förutom att jag har lite högre (läs 300-400K) mer i lån men lite mer i inkomst.
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
98
Poäng
267
Hur mycket skulle dom dra från lönen vid en löneutmätning?
Jag har ännu inte räknat ut förbehållsbeloppet, utan frågade om skuldsanering, fick fin hjälp och de svar de kunde ge om vilka som blir beviljade och hur processen går till, dock 6 månaders väntetid/handläggning. Glad att jag orkade göra samtalet.
 

jonu0001

Kunnig medlem
Poäng: 267
Blev medlem
24 Oktober 2012
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
98
Poäng
267
Vad har du för UC-betyg?
Tycker inte att din situation inte är alltför olik min förutom att jag har lite högre (läs 300-400K) mer i lån men lite mer i inkomst.
Just nu är mitt UC betyg 6,4. Inkomsten gör nog mycket tror jag. Jag har lån hos många som Lendo erbjuder lån till - SEB, Marginalen, Konsumentkredit, Bluestep, Forex, Collector, Brixo, och några fler.. Min plan har hela tiden varit att samla lån och få ner räntor för att snabbare betala ner, dessvärre har mina smålån på sikt gjort att mina inkassoärenden nu är en prioritet. Ond cirkel, hamnade efter med återbetalning av lån och kan nu inte samla innan jag är ikapp. Lång historia.. Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna lösa detta, men det ser inte ut så. Min ligger på 621.000 för 2017, 2018 har ännu inte uppdaterats men hoppas att den gör så i augusti, jag fick kvarskatt och jag har ännu inte fått mitt slutskattebesked. Lång väntan, hoppas att min höjning av årsinkomst ska hjälpa mig.. 2018 är den 700.000.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Jag har ännu inte räknat ut förbehållsbeloppet, utan frågade om skuldsanering, fick fin hjälp och de svar de kunde ge om vilka som blir beviljade och hur processen går till, dock 6 månaders väntetid/handläggning. Glad att jag orkade göra samtalet.
Gå in på kfm sida så kan du räkna ut där vad dom drar :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp