Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Lumify - Ny 2019, ingen UC
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

På rätt stig..

Diskussion i 'Jag lyckades!' startad av annann, 23 maj 2019.

1. annann

annann Ny medlem - Trofépoäng: 46

Mottagna gillanden:
    24
    Trofépoäng:
    46
    Sommaren 2017 fick jag rådet av min bank och här på forumet att släppa allt. Efter drygt tio års lånespiral gick det inte längre, alla snabbkrediter som fanns på marknaden utnyttjade till max och inget samlingslån för att städa upp "en sista gång sen aldrig mer". Jag släppte inget, det det var aldrig ett alternativ. Jag fick en del hjälp med det värsta av närstående. Sen har jag väntat och väntat och väntat på att min UC ska bli "Mycket bra" och att alla förfrågningar ska försvinna. Har tagit del av många goda råd och livsöden här på forumet, fler som våndas och väntar. Så en dag var uc på 0,2 och sen har jag sökt och fått samlingslån, flera stycken, med lösenkrav såklart. Och nu är det klart och färdigt. När jag får lön i morgon och har betalat mina lån och vanliga räkningar så kommer jag att ha pengar över till jag får lön nästa gång. Jag har stora skulder men vettiga räntor och ok månadskostnad även om något skulle hända.

Det känns jättekonstigt och jättetomt och jag vet knappt vad jag ska göra eller tänka på. Håller tummarna för er andra här på forumet som kämpar på. Mitt bästa tips är att snygga till UCn, sänk eller ta bort underskott av kapital, vänta ut alla förfrågningar, sälj allt och lev billigt, om man måste låna ta lån som inte syns på UC eller bisnod tills UCn är bra. Det är värt att vänta på och lättare få lån med ok ränta som faktiskt går att betala av även om det tar tid. Det tar mycket tid och energi att ständigt jaga lån och få det att gå ihop, betala av vissa krediter och sen ta ut allt och betala nästa och nästa och nästa. En del snabblåneföretag där jag varit stammis en massa år kommer nog att få det tufft nu när jag lagt av. Det känns bra. Om jag blir rik ska jag öppna egen bank och låna ut utan ränta.

Gaston, Miniliten, KassaKon och 21 andra gillar detta.
  2. DN1981

DN1981 V.I.P - Trofépoäng: 346

Mottagna gillanden:
    188
    Trofépoäng:
    346
    Grattis!!!!

Låg du minus varje månad innan du fick samlingslån? Hur klarade du månad för månad? Räckte det med att ”bara” vänta ut alla förfrågningar?

3. Landa

Landa V.I.P - Trofépoäng: 247

Mottagna gillanden:
    92
    Trofépoäng:
    247
    Vilket underbart inlägg!
    Hur jobbade du bort underskottet? Och hur mycket lån har du idag synligt på uc?

4. Lånforum.se

Lånforum.se Forumsägare - Trofépoäng: 467 Moderator

Mottagna gillanden:
    324
    Trofépoäng:
    467
    Bra inlägg! Berätta gärna mer om hur stora skulderna var och var du sen fick samlingslån.

Gaston och Landa gillar detta.
  5. KassaKon

KassaKon V.I.P - Trofépoäng: 326

Mottagna gillanden:
    174
    Trofépoäng:
    326
    Dina tips och råd kan behövas av flera här inne. Kan du ge lite mer detaljer om hur du gick tillväga? Var hittade du lån utan uc eller bisnode? Vilka lån har du idag?

6. Korpen

Korpen V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 607

Mottagna gillanden:
    560
    Trofépoäng:
    607
    Har du några erfarenheter om hur underskottet påverkar möjligheterna till lån?

7. anann

anann Ny medlem - Trofépoäng: 36

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    36
    Annann här men med ny användare, Anann, då jag glömde bort både mail och lösenuppgifter. Total på uc nästan 900, nästan dubbelt årsinkomst. ca 200´snabblån som nu är uclån. Målet under den tiden jag väntade var bra betyg på UC, jag borde tänkt på Bisnodebetyget också, det får bli nästa steg. Mina tips,

*Betala allt i tid, kan man inte betala meddela det, be om ursäkt och var trevlig även om en del av företagen inte är det,släpp inget till inkasso osv
    *Ring runt och förläng lån eller sänk månadskostnad, collector och santander är bra att ha att göra med, Remember en mardröm, Resurs mfl har betalningsfri månad. Sköt alla lån!
    *Jämka skatten, räkna ut noga hur mycket skatt du kommer betala under året och be om jämkning hos skatteverket, ingen mening ligga ute med skattepengar under året.
    *Det år man ska söka samlingslån - Sänk underskottet, uc ändrades när underskott ändrades, konstigt om det inte skulle spela roll att en fjärdedelen av lönen går till räntor i stället för hälften. Att sänka underskott ger restskatt, massor om man jämkat, men det är det värt. Tror det ser bra ut om underskottet minskar år från år också, justerade efter det.
    *Buddget för hushåll, uc lån, snabblån och snabblånkontokrediter. Kontokrediterna var det som fick allt att gå runt, betala in och ta ut varje månad. Excell är liknande är bra hjälpmedel, kolumner för lån, ränta, amotering, månadskostnad, kur mycket man ska betala in och vad man kan ta ut.
    *Försök sammla de värsta snabblånen i de som inte är riktigt lika dyra, sortera efter hur hög ränta de har och vad de kostar varje månad, månadskostnaden är viktigast.
    *Varje månad gick med underskott, nytt lån för att täcka detta.
    *Försök ta lån som bara använder sig av creditsafe
    *undvik bolag som tar ny bisnode varje gång du gör uttag från kotokredit som Risikum och trygg kredit,förstör Bisnodebetyget totalt, dåligt Bisnode stänger dörrar till halvbra krediter som Slantar, pluskan mfl som har 29%ränta
    *Skaffa tjänsterna Min uc och Minupplysning-bisnode, bra se hur man ligger till och vad som får betyg att ändras

Det är svårt att förlika sig med att ta nya lån varje månad under en så lång period, vilket var en genomtänkt plan, och inte veta hur det skulle sluta även om det rent teoretiskt borde ge en bra uc på sikt vilket det ju gjorde. Mentalt motigt att göra minusbudget varje månad och leta nya lån, det tar hemskt mycket tid. Viktigt räkna ut på förhand hur länge man kan hålla ekonomin flytande med hjälp av lån som inte finns på uc så att allt inte havererar innan man nått ända fram.

Hoppas detta var svar på en del av frågorna!

Lilaros, DN1981, Terry_ och 1 annan gillar detta.
  8. anann

anann Ny medlem - Trofépoäng: 36

Mottagna gillanden:
    11
    Trofépoäng:
    36
    Angående samlingslån. När uc betyget blev bra och det var dags för samlingslån vände jag mig först till Advisa och fick rådet att söka på 400´vilket jag gjorde och fick höjning där jag redan hade lån. Sen har jag gjort ansökningar hos Sambla, Lendo och Zmarta vid några tillfällen, inte samtidigt men med någon vecka emellan och fått ok erbjudanden. Erbjudandena blir ju självklart sämre ju sämre ucn blir. Totalt 700´av befintliga lån har jag fått bättre ränta på. Lite varning för bolag som kräver kompletteringar innan godkännande, Komplett tex som inte ens kan svara på vad de vill ha. Ikano löser inte lån med postgiro och Forex löser inte snabblån, inget lösenkrav hos monobank, marginalen har bra kundservice.

Efter de nya omfrågningarna tycker jag att ucn är så dålig "ganska bra" så jag ska vänta tills juni nästa år då inkomst och och UK är uppdaterat och då tror jag att jag kan samla fler lån.

Lilaros, Lasseman och Gaston gillar detta.
  9. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 3 467

Mottagna gillanden:
    5 239
    Trofépoäng:
    3 467
    En liten parentes. Risicum/Lånbutiken tror jag inte tar en ny Bisnode för varje uttag längre.

Riktigt bra tips. Tack för att du delar med dig.

10. ollelop

ollelop Kunnig medlem - Trofépoäng: 147

Mottagna gillanden:
    41
    Trofépoäng:
    147
    Vaddå har du 450tusen i årsinkomst eller 1.8 miljoner ?

Dela sidan