• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Påverkar besparingar ens kreditvärdighet?

Pyrococcus

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
6 Oktober 2019
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
22
Poäng
102
Hej!
Om man har t.ex. en miljon i fondsparande, tas inte detta med i ens kreditvärdighet?
Jag läser här att det är bäst att ha ett kreditkort som ligger oanvänt så att det syns att man har buffert.
Verkar helt stört att man ska behöva ta ett kreditkort om man faktiskt har pengar som "ligger"?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Hej!
Om man har t.ex. en miljon i fondsparande, tas inte detta med i ens kreditvärdighet?
Jag läser här att det är bäst att ha ett kreditkort som ligger oanvänt så att det syns att man har buffert.
Verkar helt stört att man ska behöva ta ett kreditkort om man faktiskt har pengar som "ligger"?
Banker ser inte besparingar vad jag vet.
 

Jason_sthlm

Viktig medlem
Poäng: 276
Blev medlem
11 December 2018
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
105
Poäng
276
Enda som syns är överskottet av kapital. Vid ansökan av bolån kan det hjälpa om man har nära kontakt med banken man söker på. Däremot vet jag inte om det är något jag själv hade tagit upp då de troligtvis vill att man ska flytta pengar till de eller använda mer till insatsen.
 

Jason_sthlm

Viktig medlem
Poäng: 276
Blev medlem
11 December 2018
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
105
Poäng
276
Vad är överskott på kapital

Att du har större ränteintäkter (avkastning på ditt kapital) än du har ränteutgifter.

Som svar på din fråga är det ingen idé att skaffa ett kreditkort enbart för att få en bättre UC. Det är väldigt marginell skillnad och ingenting som kommer påverka nämnvärt, kortsiktigt (ett år) kommer det dessutom bara försämra då du får en förfrågan. Jag tror jag har tre oanvända kreditkort som ligger i byrålådan, skulle jag avsluta alla tre tror jag knappt ens det händer något.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Hos den bank dom är hos kan det påverka
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Hos den bank dom är hos kan det påverka

Ja, och det är säkert där som gemene man väljer att låna pengar om han behöver; de flesta sköter nog sina affärer via en bank. Det är väl till och med ganska vanligt att det uppmuntras till fondsparande i samband med låneansökningar, åtminstone var det så på den tiden när man gick in på banken för att söka lån.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Ja, och det är säkert där som gemene man väljer att låna pengar om han behöver; de flesta sköter nog sina affärer via en bank. Det är väl till och med ganska vanligt att det uppmuntras till fondsparande i samband med låneansökningar, åtminstone var det så på den tiden när man gick in på banken för att söka lån.

Det förbättrade/förbättrar scoringen hos den banken också
 

Pyrococcus

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
6 Oktober 2019
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
22
Poäng
102
Jag ska söka på banken tänkte jag, för online får jag nobben direkt. UC "ser" inte vad man har på spar/fondkonto. Och de bekräftade på telefon att det är bra om man har ett oanvänt kreditkort, precis som ni säger.
Deras algoritm suger!
 

Jason_sthlm

Viktig medlem
Poäng: 276
Blev medlem
11 December 2018
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
105
Poäng
276
Förlåt, jag tog för givet att det handlade om bolån. Varför ska du ta blancolån om du har pengar sparade?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp