• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Påverkas mitt kreditbetyg?

O

Okko

Gäst
Poäng: 0
Är det så att mitt annars väldigt goda kreditbetyg påverkas om jag börjar handla på faktura?

Jag har under en tid nu handlat på 14 dagars faktura via Captum, Resurs Bank, Klarna etc för att få hem sakerna först. Jag betalar alltid hela beloppet på en gång. Men jag har märkt att det tas en hel del kreditupplysningar..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Klarna syns inte på UC, så det påverkar inte din kreditvärdighet. De andra vet jag inget om.
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Är det så att mitt annars väldigt goda kreditbetyg påverkas om jag börjar handla på faktura?

Jag har under en tid nu handlat på 14 dagars faktura via Captum, Resurs Bank, Klarna etc för att få hem sakerna först. Jag betalar alltid hela beloppet på en gång. Men jag har märkt att det tas en hel del kreditupplysningar..
Ytterst liten risk att det gör det. De flesta tar en mini UC alternativt Bisnode, som inte påverkar UC-betyget. Har faktiskt inte hört någon som tagit full UC för en faktura på 14 dagar.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Ytterst liten risk att det gör det. De flesta tar en mini UC alternativt Bisnode, som inte påverkar UC-betyget. Har faktiskt inte hört någon som tagit full UC för en faktura på 14 dagar.

Det är väl mer troligt att skulden syns på UC i så fall. Qliro vill jag minnas är så t.ex, medan Klarna inte syns.
 

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Det är väl mer troligt att skulden syns på UC i så fall. Qliro vill jag minnas är så t.ex, medan Klarna inte syns.
Då betalar du inte med faktura på 14 dagar, utan du förbinder dig till en kontokredit. Däremot så lyckas Qliro få det som att låta som att det är samma sak.

Jämför Klarnas månadsfaktura med deras betala inom 14 dagar.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Då betalar du inte med faktura på 14 dagar, utan du förbinder dig till en kontokredit. Däremot så lyckas Qliro få det som att låta som att det är samma sak.

Jämför Klarnas månadsfaktura med deras betala inom 14 dagar.

Det är möjligt, men Klarna syns aldrig på UC, medan Qliro så vitt jag förstår alltid gör det om du väljer att handla på kredit.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
Lite fel att säga att det inte påverkar kreditvärdighet för att dom tar en Bisnode.
Det påverkar såklart din kreditvärdighet negativt på alla sällen som använder Bisnode. Precis på samma sätt som ett UC betyg påverkas av UC förfrågningar.
Men att de båda inte påverkar varandra betyder ju inte att det inte påverkar kreditvärdigheten.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Resurs tar full uc för faktura vad jag förstått och det påverkar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp